Automobilový gigant Stellantis sa rozhodol spomaliť svoje vodíkové ambície vo Veľkej Británii. Dôvod je pritom jednoduchý: na ostrovoch chýba dostatočná podpora zo strany štátu a infraštruktúra potrebná na prevádzku vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Plány, ktoré ešte donedávna rátali so silným zastúpením týchto modelov na britskom trhu, sú tak nateraz zo stola, píše Electrive.

„Nie je ten správny čas na to, aby sme tlačili vodík. Neexistujú investície do stimulov ani infraštruktúry, preto ho komerčne netlačíme,“ uviedol produktový manažér Fedele Ragusa pre britský portál Fleet News. Ide o zreteľný odklon od predošlej stratégie, keďže ešte v apríli 2024 šéf vodíkového programu Stellantis Jean-Michel Billig predpovedal, že vodíkové dodávky môžu dosiahnuť až 40-percentný podiel na trhu.

Majú sľubné parametre

Stellantis len na začiatku roka 2024 spustil sériovú výrobu stredne veľkých a veľkých úžitkových vozidiel s palivovým článkom v závodoch vo francúzskom Hordaine a poľskom Gliwiciach. Aj keď ponúka verzie s pravostranným riadením pre britský trh, tieto sa nevyrábajú priamo v Spojenom kráľovstve, hoci Stellantis má vo Veľkej Británii vlastnú výrobu dodávok.

Druhá generácia vodíkového systému má vo vozidlách ako Citroën ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Opel Vivaro či Peugeot E-Expert priniesť dojazd až 400 kilometrov a tankovanie za menej než štyri minúty. Väčšie modely ako ë-Jumper, E-Ducato, Movano alebo E-Boxer sľubujú ešte viac – dojazd do 500 kilometrov a plné natankovanie za päť minút. To malo osloviť najmä firemných zákazníkov, ktorí chcú jazdiť ekologicky, no bez čakania pri nabíjačkách, ktoré si vyžadujú batériové elektromobily.

vodikovy autobus
TASR - Martin Baumann

Tvrdý obraz súčasnosti

Realita je však zložitejšia. Bez dostatočnej siete čerpacích staníc a bez cenovo výhodného, ideálne dotovaného vodíka sa tieto modely stávajú ťažko uplatniteľnými, najmä pre firemné flotily, kde cena hrá kľúčovú úlohu. Okrem toho vyššia obstarávacia cena vodíkových vozidiel komplikuje ich širšie nasadenie. Nie je pritom jasné, či Stellantis plánuje úplne stiahnuť tieto modely z britského trhu, alebo len pozastaví marketing a predajné aktivity.

Nejasnosti panujú aj v súvislosti s ostatnými trhmi. Pôvodné očakávania v súvislosti s vodíkom sa totiž nenapĺňajú ani v ďalších krajinách. Príkladom je Paríž, kde bol Stellantis partnerom vodíkového taxi projektu Hype. Ten však len nedávno urobil radikálny obrat – namiesto vodíka prešiel na batériové elektrické vozidlá.

Rozhodnutie Stellantis tak možno čítať aj ako širší signál. Vodík má v osobnej a ľahkej úžitkovej doprave stále množstvo bariér, ktoré bez štátnej podpory a jasnej infraštruktúrnej stratégie jednoducho neprekoná.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP