Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Automobilový gigant Stellantis sa rozhodol spomaliť svoje vodíkové ambície vo Veľkej Británii. Dôvod je pritom jednoduchý: na ostrovoch chýba dostatočná podpora zo strany štátu a infraštruktúra potrebná na prevádzku vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Plány, ktoré ešte donedávna rátali so silným zastúpením týchto modelov na britskom trhu, sú tak nateraz zo stola, píše Electrive.
„Nie je ten správny čas na to, aby sme tlačili vodík. Neexistujú investície do stimulov ani infraštruktúry, preto ho komerčne netlačíme,“ uviedol produktový manažér Fedele Ragusa pre britský portál Fleet News. Ide o zreteľný odklon od predošlej stratégie, keďže ešte v apríli 2024 šéf vodíkového programu Stellantis Jean-Michel Billig predpovedal, že vodíkové dodávky môžu dosiahnuť až 40-percentný podiel na trhu.
Majú sľubné parametre
Stellantis len na začiatku roka 2024 spustil sériovú výrobu stredne veľkých a veľkých úžitkových vozidiel s palivovým článkom v závodoch vo francúzskom Hordaine a poľskom Gliwiciach. Aj keď ponúka verzie s pravostranným riadením pre britský trh, tieto sa nevyrábajú priamo v Spojenom kráľovstve, hoci Stellantis má vo Veľkej Británii vlastnú výrobu dodávok.
Druhá generácia vodíkového systému má vo vozidlách ako Citroën ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Opel Vivaro či Peugeot E-Expert priniesť dojazd až 400 kilometrov a tankovanie za menej než štyri minúty. Väčšie modely ako ë-Jumper, E-Ducato, Movano alebo E-Boxer sľubujú ešte viac – dojazd do 500 kilometrov a plné natankovanie za päť minút. To malo osloviť najmä firemných zákazníkov, ktorí chcú jazdiť ekologicky, no bez čakania pri nabíjačkách, ktoré si vyžadujú batériové elektromobily.
Tvrdý obraz súčasnosti
Realita je však zložitejšia. Bez dostatočnej siete čerpacích staníc a bez cenovo výhodného, ideálne dotovaného vodíka sa tieto modely stávajú ťažko uplatniteľnými, najmä pre firemné flotily, kde cena hrá kľúčovú úlohu. Okrem toho vyššia obstarávacia cena vodíkových vozidiel komplikuje ich širšie nasadenie. Nie je pritom jasné, či Stellantis plánuje úplne stiahnuť tieto modely z britského trhu, alebo len pozastaví marketing a predajné aktivity.
Nejasnosti panujú aj v súvislosti s ostatnými trhmi. Pôvodné očakávania v súvislosti s vodíkom sa totiž nenapĺňajú ani v ďalších krajinách. Príkladom je Paríž, kde bol Stellantis partnerom vodíkového taxi projektu Hype. Ten však len nedávno urobil radikálny obrat – namiesto vodíka prešiel na batériové elektrické vozidlá.
Rozhodnutie Stellantis tak možno čítať aj ako širší signál. Vodík má v osobnej a ľahkej úžitkovej doprave stále množstvo bariér, ktoré bez štátnej podpory a jasnej infraštruktúrnej stratégie jednoducho neprekoná.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
VIDEO: Netflix chystá najväčší seriál v histórii Poľska. Ukazuje tragédiu, ktorá otriasla Európou
VIDEO: Hollywoodska sexbomba, ktorú velebí Donald Trump, dostáva vo svojej novinke tvrdé rany
Génius Hawking mal znova pravdu. Vedci potvrdili jeho odvážnú teóriu o časopriestore
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
Toto je novinka pre iPhone Air. Cena je tak vysoká, že vyvolala smiech aj kritiku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
O prácu prídu mnohí Slováci: Štátna firma vo veľkom prepúšťa, dôvodom je konsolidácia
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP