Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Automobilový gigant Stellantis sa rozhodol spomaliť svoje vodíkové ambície vo Veľkej Británii. Dôvod je pritom jednoduchý: na ostrovoch chýba dostatočná podpora zo strany štátu a infraštruktúra potrebná na prevádzku vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Plány, ktoré ešte donedávna rátali so silným zastúpením týchto modelov na britskom trhu, sú tak nateraz zo stola, píše Electrive.
„Nie je ten správny čas na to, aby sme tlačili vodík. Neexistujú investície do stimulov ani infraštruktúry, preto ho komerčne netlačíme,“ uviedol produktový manažér Fedele Ragusa pre britský portál Fleet News. Ide o zreteľný odklon od predošlej stratégie, keďže ešte v apríli 2024 šéf vodíkového programu Stellantis Jean-Michel Billig predpovedal, že vodíkové dodávky môžu dosiahnuť až 40-percentný podiel na trhu.
Majú sľubné parametre
Stellantis len na začiatku roka 2024 spustil sériovú výrobu stredne veľkých a veľkých úžitkových vozidiel s palivovým článkom v závodoch vo francúzskom Hordaine a poľskom Gliwiciach. Aj keď ponúka verzie s pravostranným riadením pre britský trh, tieto sa nevyrábajú priamo v Spojenom kráľovstve, hoci Stellantis má vo Veľkej Británii vlastnú výrobu dodávok.
Druhá generácia vodíkového systému má vo vozidlách ako Citroën ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Opel Vivaro či Peugeot E-Expert priniesť dojazd až 400 kilometrov a tankovanie za menej než štyri minúty. Väčšie modely ako ë-Jumper, E-Ducato, Movano alebo E-Boxer sľubujú ešte viac – dojazd do 500 kilometrov a plné natankovanie za päť minút. To malo osloviť najmä firemných zákazníkov, ktorí chcú jazdiť ekologicky, no bez čakania pri nabíjačkách, ktoré si vyžadujú batériové elektromobily.

Tvrdý obraz súčasnosti
Realita je však zložitejšia. Bez dostatočnej siete čerpacích staníc a bez cenovo výhodného, ideálne dotovaného vodíka sa tieto modely stávajú ťažko uplatniteľnými, najmä pre firemné flotily, kde cena hrá kľúčovú úlohu. Okrem toho vyššia obstarávacia cena vodíkových vozidiel komplikuje ich širšie nasadenie. Nie je pritom jasné, či Stellantis plánuje úplne stiahnuť tieto modely z britského trhu, alebo len pozastaví marketing a predajné aktivity.
Nejasnosti panujú aj v súvislosti s ostatnými trhmi. Pôvodné očakávania v súvislosti s vodíkom sa totiž nenapĺňajú ani v ďalších krajinách. Príkladom je Paríž, kde bol Stellantis partnerom vodíkového taxi projektu Hype. Ten však len nedávno urobil radikálny obrat – namiesto vodíka prešiel na batériové elektrické vozidlá.
Rozhodnutie Stellantis tak možno čítať aj ako širší signál. Vodík má v osobnej a ľahkej úžitkovej doprave stále množstvo bariér, ktoré bez štátnej podpory a jasnej infraštruktúrnej stratégie jednoducho neprekoná.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Smeje sa z nej celý internet. Česi tvoria hru podľa pražskej legendy

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Keď im povedali pravdu, začali panikáriť. Revolučná hra s AI postavami vydesila svet

Toto sa deje s telom, keď 36 hodín neješ. Nová simulácia ukazuje prekvapivé zmeny hodinu po hodine

AKTUÁLNE: K Zemi sa rúti záhadný objekt. Slávny astronóm tvrdí, že to má byť mimozemská loď
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Finančné príspevky pre zdravotníkov dostali zelenú. Mesačne si prilepšia o stovky eur

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

„Neobjednali sme si 280 kíl čokolády.“ Blanárov rezort reaguje na kritiku Holečkovej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
 
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Európska komisia stráca trpezlivosť: Slovensko, Poľsko a Maďarsko môžu čeliť žalobe

Finančné príspevky pre zdravotníkov dostali zelenú. Mesačne si prilepšia o stovky eur

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				

 
		