Predaj elektromobilov vo Veľkej Británii čelí čoraz náročnejšiemu daňovému prostrediu a vláda si tento problém zjavne uvedomuje. Jedným z hlavných faktorov, ktorý môže odrádzať vodičov od prechodu na autá s nulovými emisiami, je tzv. Expensive Car Supplement (ECS), teda príplatok za drahé vozidlá.

Ten momentálne zaťažuje každé auto s cenou nad 40-tisíc libier sumou 425 libier ročne počas piatich rokov, čo v kombinácii so štandardným ročným poplatkom za vozidlo (195 libier) znamená pre majiteľov elektromobilov prirážku až 3 100 libier za šesť rokov vlastníctva.

Až do apríla 2025 sa elektromobily týmto poplatkom úspešne vyhýbali keďže boli oslobodené ako od ECS, tak aj od samotného Vehicle Excise Duty (VED). No po novom sa tieto výhody skončili a daňový bič dopadol aj na vozidlá s nulovými emisiami, čo podľa mnohých odborníkov ide proti vládnemu cieľu elektrifikácie dopravy. O téme informoval Electrive.

Kontraproduktívny príplatok

Priemerný elektromobil v Spojenom kráľovstve dnes stojí približne 50-tisíc libier, čo je o približne 10-tisíc viac než porovnateľné spaľovacie modely. V kontexte tohto cenového rozdielu sa teda dodatočný príplatok ECS javí ako kontraproduktívny. Navyše podiel elektromobilov na registráciách v apríli 2025 klesol na 20,4 %, čo je hlboko pod hranicu 28 %, ktorú stanovuje tzv. ZEV mandát. Podľa neho musia automobilky zabezpečiť, že do roku 2030 bude 80 % predaných áut bezemisných.

Je však fér spomenúť, že v apríli 2024 bol tento podiel ešte nižší – len niečo pod 17 % – a že celkovo sa registrácie nových áut znížili naprieč celým trhom, bez ohľadu na druh pohonu.

hyundai
Hyundai Motors Group

Znepokojivým trendom je však slabá dôvera súkromných kupujúcich, ktorí podľa údajov SMMT tvoria len 10,7 % predajov elektromobilov. Príplatok ECS sa pritom ukazuje ako jeden z hlavných odstrašujúcich faktorov, najmä pri modeloch ako BMW i4 alebo Volkswagen ID.7, ktoré všetky prekračujú hranicu 40-tisíc libier. Firemní zákazníci pritom stále profitujú z výhodnejších sadzieb dane za nepeňažný príjem (BIK), čo stavia bežných vodičov do nevýhodnej pozície.

Žeby na dobrej ceste?

Vláda však naznačuje obrat. Ministerka pre dopravu po cestách, Lilian Greenwood, v liste adresovanom jednému z poslancov uviedla, že štát aktívne prehodnocuje hranicu pre ECS pri bezemisných vozidlách. „Zvážime zvýšenie limitu pre bezemisné autá pri niektorom z budúcich fiškálnych opatrení, aby sme uľahčili ich kúpu,“ napísala Greenwood, pričom upozornila na neúmerný dopad súčasného systému na trh.

Táto úvaha prichádza v čase, keď marcový predaj elektromobilov vzrástol o výrazných 41,7 % v medziročnom porovnaní, pričom ich trhový podiel dosiahol maximum 25,3 %. No už o mesiac neskôr, po zavedení ECS, sa čísla prepadli na 20,4 %, a to aj napriek agresívnemu znižovaniu cien zo strany výrobcov, ktorí sa snažili s cenou podliezť daňovú hranicu.

Výrobcovia sú čoraz hlasnejší vo svojej kritike. Šéf Stellantis UK Eurig Druce aj automobilka Ford upozornili na negatívne dôsledky, pričom Ford varoval, že súčasná daňová politika „hrozí spomalením adopcie v rozhodujúcom momente pre celý sektor“. Výhľadovo však trh čaká prílev cenovo dostupnejších modelov od značiek ako Stellantis, Renault či Volkswagen, čo môže podporiť prechod na elektromobilitu. Ak sa zároveň upraví aj legislatívny rámec.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP