Ekologická logistika je stále luxus. Slovenské firmy šetria na významnej veci pre budúcnosť
V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.
Zavádzanie ekologických technológií v logistike naráža na jednu základnú prekážku – neochotu platiť za udržateľnosť. Zhodli sa na tom odborníci z oblasti logistiky, developmentu a dopravy počas konferencie SpeedChain Slovakia 2025, ktorá sa konala 15. a 16. mája. Podľa ich slov sa síce čoraz častejšie stretávajú s tlakom na ekologickejšie riešenia, no zákazníci v praxi nie sú ochotní tieto zmeny finančne podporiť.
Tento rozpor podľa nich vytvára začarovaný kruh, v ktorom firmy požadujú zelené riešenia, no súčasne odmietajú vyššie náklady. „Firmy síce požadujú čistejšie technológie a obnoviteľné zdroje energie v budovách, no nie sú ochotné za ne platiť. V praxi sa tak točíme v začarovanom kruhu – ekologické riešenia sú spravidla drahšie, pretože sú technologicky vyspelejšie, a to je realita,“ uviedol Jakub Pelikán z Mountpark Central Europe.
Náklady na zavádzanie ekologických prvkov, ako sú solárne panely, LED osvetlenie či tepelné čerpadlá, podľa odborníkov nemusia byť neúnosné. V prípade nízkomaržových sektorov, ako napríklad potravinárstvo, však ide o ťažko realizovateľné investície.
Slovensko zaostáva za Českom
Podľa dát, ktoré zazneli na konferencii, má Slovensko nižší podiel firiem ochotných platiť za ekologické riešenia než susedná Česká republika. Kým na Slovensku ide o 12 % spoločností, v Česku by si priplatilo až 17 %. Rozdiel nie je výrazný, no naznačuje vyššiu mieru uvedomenia alebo ekonomickú pripravenosť českých firiem na udržateľné riešenia.
Jedným z možných riešení ekologickejšej logistiky je intermodálna doprava, teda kombinácia viacerých dopravných spôsobov, ako je železnica a námorná preprava. Tá však podľa odborníkov zaostáva v spoľahlivosti a rýchlosti.
„Námorný prístav je závislý od situácií na mori, veľkým problémom je nespoľahlivosť – sme pod 50 %,“ konštatoval Vladimír Doboš z hamburského prístavu. Železničná doprava navyše podľa odborníkov nedokáže konkurovať kamiónovej doprave ani cenou, ani flexibilitou.
Automatizácia mení charakter logistiky
Napriek problémom spojeným so zelenými investíciami sa logistický sektor postupne mení vďaka automatizácii. V mnohých skladoch už dnes pracujú autonómne roboty, ktoré sa vedia pohybovať bez navádzania a zvládnu unesenie dvojnásobného nákladu oproti bežnému paletovému vozíku.
Podobné trendy sa objavujú aj v prístavoch, kde sa rozširuje využívanie poloautomatizovaných žeriavov a plne automatizovaných terminálov. Odborníci sa zhodli, že technologický pokrok je nevyhnutný, no musí byť podporený aj ochotou platiť za ekologické riešenia, ktoré so sebou často prinášajú vyššie počiatočné náklady.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nočná mora Rusov funguje. Ukrajina dostala od USA špeciálne zariadenia, ktoré môžu rozhodnúť vojnu
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Zjazvené monštrum sa vracia. Stranger Things sa ukazuje v prvom videu, ukazuje temné finále
Možno ju máš v mobile, ani o tom nevieš. Známa značka robí súťaž o 10 000 $, šancu majú aj Slováci
Slovenská služba s filmami zadarmo udivuje. Konkuruje Netflixu a urobila dôležitý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Drobné bobule ničia až 94 % predrakovinových buniek v čreve. Zároveň odďaľujú starnutie o niekoľko rokov
Prírodná „prvá pomoc“ z kuchyne, ktorá prekonáva antibiotiká a lieky: Týchto 5 potravín konkurujú tvojej lekárničke
Nebezpečná baktéria číha v mori, ktoré vyhľadáva tisíce Slovákov: Hrozí nekróza aj sepsa
„Kvapka“, ktorá ťa môže stáť 1 150 eur: Za banálnu chybu u susedov zaplatíš účet v hodnote dovolenky
Ministerstvo varuje Slovákov cestujúcich do Talianska. Rezort vydal niekoľko opatrení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Vedci zachytili záhadný signál: Opakovane k nám prichádza z planéty, kde sa má skrývať život
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
Elektrobus v Šali prepravil už viac ako milión cestujúcich a získava si čoraz väčšiu obľubu
Slovensko sa nemá čím pochváliť. V umelej inteligencii v EÚ značne zaostáva
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP