Najväčšia elektrická loď sveta s obrovskou 275-tonovou batériou bola oficiálne spustená na vodu v Tasmánii a predstavuje prelom v oblasti čistej energie v námornej doprave. Loď Hull 096, známa aj pod menom China Zorrilla, bola postavená lodiarenskou spoločnosťou Incat a s dĺžkou 130 metrov je najväčším elektrickým plavidlom svojho druhu, aké bolo doteraz postavené.

Loď bola objednaná juhoamerickým prevádzkovateľom trajektov Buquebus a bude premávať medzi Buenos Aires v Argentíne a Uruguajom, pričom prekoná rieku Río de la Plata výlučne na elektrický pohon – dokáže prepraviť až 2 100 pasažierov a 225 vozidiel bez použitia fosílnych palív. Na obrovský batériový kolos upozornil portál Interesting Engineering.

Najzložitejší projekt firmy

Podľa predsedu spoločnosti Incat Roberta Clifforda ide o výnimočný moment nielen pre samotnú spoločnosť, ale aj pre celý sektor námornej dopravy, keďže loď Hull 096 označil za „najambicióznejší, najzložitejší a najdôležitejší projekt“, aký kedy firma realizovala a zdôraznil, že „táto loď mení pravidlá hry.“

Plavidlo je vybavené energetickým úložiskom (ESS) s kapacitou viac ako 40 megawatthodín, čo je podľa Incat štvornásobok veľkosti akejkoľvek predchádzajúcej batériovej inštalácie v námornej doprave. Samotná batéria váži viac než 275 ton a napája osem vodných elektrických trysiek, ktoré lodi umožnia preplávať rieku za približne 90 minút.

Na oboch stranách trasy bude vybudovaná potrebná nabíjacia infraštruktúra, aby prevádzka prebiehala hladko a bez výpadkov. Loď sa momentálne stále dokončuje, pričom sa inštaluje aj bezcolná nákupná paluba s rozlohou 2 300 metrov štvorcových, ktorá bude najväčšou svojho druhu na akomkoľvek trajekte.

Testy a kompletná integrácia batériového systému budú dokončené ešte tento rok pred začiatkom skúšobných plavieb na rieke Derwent v Tasmánii.

najväčšia elektrická loď na svete
Incat

Premiér Tasmánie Jeremy Rockliff označil spustenie lode za dôkaz inovácie a svetového líderstva v oblasti bezemisných technológií. „Hull 096 stanoví nový globálny štandard pre čistú, udržateľnú námornú dopravu a posilní pozíciu Tasmánie ako globálneho lídra v oblasti nulových emisií,“ vyhlásil.

Predseda Incat Bob Clifford, ktorý má za sebou takmer 70 rokov v námornom priemysle, označil tento projekt za najvýznamnejší moment svojej kariéry. „Niet najmenších pochýb o tom, že toto je najväčší moment v histórii našej spoločnosti,“ povedal.

Budúcnosť je tu

Generálny riaditeľ Incat Stephen Casey zdôraznil, že Hull 096 je dôkazom toho, že veľkokapacitné, nízkoemisné dopravné riešenia nie sú len víziou budúcnosti, ale realitou. „Nepostavili sme len loď – postavili sme budúcnosť,“ povedal s dôrazom na to, že tento projekt je dôvodom hrdosti nielen pre Tasmániu, ale aj pre celé austrálske strojárstvo.

Odborník na udržateľnosť a urbanizmus z RMIT University, Dr. Liam Davies, zas pre denník The Guardian uviedol, že pravidelná trasa tohto trajektu by mohla poslúžiť ako dôležitý prípadový štúdiový model na vyhodnotenie efektívnosti elektrickej námornej dopravy a jej potenciálu v širšom kontexte.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP