V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Čína dosiahla v prvom štvrťroku 2025 nový rekord v exporte vozidiel. Podľa údajov Čínskej automobilovej asociácie (CPCA) vyviezla krajina za prvé tri mesiace roka viac než 1,5 milióna áut, čo predstavuje nárast o približne 16 %oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Oznámila to v utorok agentúra Reuters, ktorá sa odvoláva na štatistiky CPCA.

V konkrétnych číslach ide o 1,54 milióna vyvezených vozidiel, zatiaľ čo vlani za rovnaké obdobie išlo o približne 1,33 milióna áut. Tento nárast podčiarkuje silu čínskeho automobilového sektora na globálnom trhu, a to aj v čase, keď svet čelí zvýšenej ochrane domáceho priemyslu zo strany niektorých krajín.

Čína sa tak rýchlo posúva medzi globálnych lídrov v exporte automobilov, najmä v segmente elektromobilov a hybridov, ktoré si získavajú pozornosť najmä v rozvíjajúcich sa ekonomikách.

Clá zo strany USA môžu spomaliť tempo

Napriek rekordným číslam CPCA upozorňuje, že vyhliadky na zvyšok roka sú nejasné. Americké dovozné clá môžu podľa združenia výrazne ohroziť ďalší rast exportu, hoci samotný vývoz do USA je v súčasnosti minimálny. Dôvodom sú 100-percentné clá na čínske elektromobily, ktoré ešte počas svojho predchádzajúceho mandátu zaviedla administratíva prezidenta Joea Bidena.

Výraznejší dopad však môže mať nové kolo ciel Donalda Trumpa, ktoré sú podľa CPCA zamerané aj na krajiny juhovýchodnej Ázie – práve tam totiž čínsky automobilový export v posledných rokoch smeroval čoraz intenzívnejšie.

YouTube screenshot

Nepriamy vplyv ciel na región

„Prudké zvýšenie amerických dovozných ciel bude mať katastrofálny vplyv na ekonomiky, ako sú napríklad tie v juhovýchodnej Ázii. To znamená, že náš vývoz na tieto trhy bude zasiahnutý vo väčšej miere, než sme očakávali,“ varovala Čínska automobilová asociácia.

To naznačuje, že nepriame dopady americkej obchodnej politiky môžu obmedziť rast exportu aj v regiónoch, ktoré nie sú priamo adresátom ciel. Ak sa juhovýchodná Ázia stane menej atraktívnym trhom pre čínsku produkciu, môže to narušiť doterajší obchodný model, ktorý sa Čína snažila vybudovať ako alternatívu k západným trhom.

Čínski výrobcovia automobilov budú musieť v nasledujúcich mesiacoch prispôsobiť exportnú stratégiu a pravdepodobne sa zamerajú na strednú Áziu, Latinskú Ameriku a Afriku, kde je ochrana domácich výrobcov zatiaľ menej výrazná. Zároveň sa očakáva, že čínske značky budú zvyšovať lokalizáciu výroby mimo svojej domoviny, aby sa vyhli najprísnejším clám.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP