V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecká automobilka Volkswagen, ktorá patrí medzi najväčších výrobcov áut na svete, uvažuje o presune časti výroby vozidiel značky Audi do Spojených štátov. Dôvodom sú nové americké dovozné clá vo výške 25 %, ktoré začali platiť od začiatku apríla a výrazne zvyšujú náklady na import áut z Európy a Mexika na americký trh. O plánoch automobilky informovala agentúra AFP, ktorá sa odvoláva na vyjadrenia šéfa VW Olivera Blumeho pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Volkswagen je aktuálne v „konštruktívnom dialógu“ s americkou administratívou, pričom podľa Blumeho by výroba Audi priamo v USA bola v súlade s dlhodobou rozvojovou stratégiou koncernu. To by zároveň umožnilo automobilke vyhnúť sa vysokým clám a zachovať konkurencieschopnosť svojich modelov na dôležitom americkom trhu.

Naopak, presun výroby Porsche do USA Blume kategoricky vylúčil, a to aj napriek tomu, že Spojené štáty sú najväčším trhom pre túto luxusnú značku. Ako dôvod uviedol nízky ročný objem produkcie – približne 70-tisíc vozidiel, čo podľa neho neospravedlňuje ekonomickú efektívnosť presunu výroby.

Americký trh rastie na dôležitosti

Volkswagen vníma Spojené štáty ako kľúčový trh, najmä v čase, keď v Číne čelí zvýšenému tlaku domácich výrobcov elektromobilov. V roku 2023 firma vyviezla do Severnej Ameriky viac než milión vozidiel, čo predstavuje približne 12 % z celkového predaja koncernu. Práve preto je znižovanie obchodných bariér a úprava výrobnej stratégie pre VW čoraz naliehavejšia.

Aj keď má Volkswagen výrobný závod v americkom štáte Tennessee, stále až 65 % áut značky VW predaných v USA pochádza z dovozu – buď z Európy, alebo Mexika. Ešte výraznejšia závislosť na dovoze je pri luxusných značkách Audi a Porsche, kde tento podiel dosahuje 100 %. Nové clá tak zasahujú Volkswagen veľmi citlivo a nútia firmu prehodnotiť svoju globálnu výrobnú a exportnú stratégiu.

volkswagen
Erik Mclean/Unsplash
Zdražovanie áut zatiaľ nie je potvrdené

Na otázky týkajúce sa finančných dôsledkov nových ciel pre firmu, ako aj prípadné zvýšenie cien áut v USA, šéf VW Oliver Blume odmietol odpovedať. Zatiaľ nie je jasné, či Volkswagen bude straty kompenzovať presunom výroby, alebo ich prenesie na zákazníkov.

Jedno je však isté – ochrana amerického trhu cez clá núti zahraničných výrobcov uvažovať o lokalizácii výroby a prispôsobení sa novým podmienkam. V prípade Audi by tak mohlo ísť o prvý významný krok k posilneniu prítomnosti Volkswagenu na americkej pôde, no zároveň o signál pre celú európsku automobilku, že sa éra výhodného exportu mení.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP