V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Na prvý pohľad vyzerá železničná doprava ako presne naplánovaný systém, no realita si občas vyžiada aj zásah v nečakaných situáciách. Práve preto majú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) k dispozícii špeciálny nástroj – nehodový vlak (NPP). Ten zohráva kľúčovú rolu pri haváriách, odstraňovaní následkov nehôd či obnove dopravy, ale aj pri rôznych technických zásahoch v teréne.

ŽSR disponujú dvomi základnými typmi zásahových vlakov – nehodovým pomocným vlakom a nehodovou žeriavovou jednotkou. Ich história siaha ešte do čias dvoch Mostných obvodov, ktoré boli predchodcami dnešných zásahových jednotiek. Postupom času sa technické vybavenie rozširovalo a dnes je súčasťou súprav aj špecializovaná technika CNPP, ktorá zahŕňa napríklad hydraulické zariadenia na spätné nasadenie vykoľajených vozňov.

Dôležitá je odbornosť a pravidelný výcvik

S takto špecifickou technikou nemôže pracovať hocikto. ŽSR preto zabezpečujú špecializované školenia vo vlastnej réžii – konkrétne v Ústrednom inštitúte vzdelávania a psychológie. Dôležitou súčasťou prípravy sú aj praktické výcviky s technikou, ktoré sa konajú minimálne raz ročne a organizuje ich priamo Mostný obvod.

O tom, aký typ zásahu bude nasadený, rozhoduje riaditeľ Mostného obvodu. Rozhoduje na základe fotodokumentácie, hlásení z miesta udalosti a iných podkladov. Nie vždy je nutné nasadenie celej súpravy, preto sa výjazdy prispôsobujú konkrétnej situácii.

Nehodový vlak.
Flickr

Technická výbava, ktorá zvládne aj náročné situácie

Nehodový vlak je technicky veľmi dobre vybavený. Súčasťou súpravy je hnacie vozidlo, žeriav EDK 750, náraďové a ubytovacie vozne, ako aj široká škála náradia – hydraulické pumpy, nafukovacie vaky, zdviháky a ďalšie špeciálne nástroje. Tieto technológie sú umiestnené na základniach v Bratislave a Košiciach, aby mohli pokryť zásahy po celom Slovensku

Každý zásah je jedinečný. Často ide o komplikované situácie, napríklad po zrážkach s cestnými vozidlami, kde môže byť potrebné aj odstránenie poškodených častí infraštruktúry. Výjazd nehodového vlaku sa začína až po udelení povolenia od vyšetrovateľa nehody a na mieste zasahuje minimálne päťčlenný tím odborníkov.

Okrem havárií sa nehodový vlak využíva aj pri zaťažovacích skúškach mostov, investičnej výstavbe alebo ako technická podpora pri projektoch Mostného obvodu. Bezpečnosť je totiž základným pilierom správy železničnej infraštruktúry.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP