V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.
Na prvý pohľad vyzerá železničná doprava ako presne naplánovaný systém, no realita si občas vyžiada aj zásah v nečakaných situáciách. Práve preto majú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) k dispozícii špeciálny nástroj – nehodový vlak (NPP). Ten zohráva kľúčovú rolu pri haváriách, odstraňovaní následkov nehôd či obnove dopravy, ale aj pri rôznych technických zásahoch v teréne.
ŽSR disponujú dvomi základnými typmi zásahových vlakov – nehodovým pomocným vlakom a nehodovou žeriavovou jednotkou. Ich história siaha ešte do čias dvoch Mostných obvodov, ktoré boli predchodcami dnešných zásahových jednotiek. Postupom času sa technické vybavenie rozširovalo a dnes je súčasťou súprav aj špecializovaná technika CNPP, ktorá zahŕňa napríklad hydraulické zariadenia na spätné nasadenie vykoľajených vozňov.
Dôležitá je odbornosť a pravidelný výcvik
S takto špecifickou technikou nemôže pracovať hocikto. ŽSR preto zabezpečujú špecializované školenia vo vlastnej réžii – konkrétne v Ústrednom inštitúte vzdelávania a psychológie. Dôležitou súčasťou prípravy sú aj praktické výcviky s technikou, ktoré sa konajú minimálne raz ročne a organizuje ich priamo Mostný obvod.
O tom, aký typ zásahu bude nasadený, rozhoduje riaditeľ Mostného obvodu. Rozhoduje na základe fotodokumentácie, hlásení z miesta udalosti a iných podkladov. Nie vždy je nutné nasadenie celej súpravy, preto sa výjazdy prispôsobujú konkrétnej situácii.
Technická výbava, ktorá zvládne aj náročné situácie
Nehodový vlak je technicky veľmi dobre vybavený. Súčasťou súpravy je hnacie vozidlo, žeriav EDK 750, náraďové a ubytovacie vozne, ako aj široká škála náradia – hydraulické pumpy, nafukovacie vaky, zdviháky a ďalšie špeciálne nástroje. Tieto technológie sú umiestnené na základniach v Bratislave a Košiciach, aby mohli pokryť zásahy po celom Slovensku
Každý zásah je jedinečný. Často ide o komplikované situácie, napríklad po zrážkach s cestnými vozidlami, kde môže byť potrebné aj odstránenie poškodených častí infraštruktúry. Výjazd nehodového vlaku sa začína až po udelení povolenia od vyšetrovateľa nehody a na mieste zasahuje minimálne päťčlenný tím odborníkov.
Okrem havárií sa nehodový vlak využíva aj pri zaťažovacích skúškach mostov, investičnej výstavbe alebo ako technická podpora pri projektoch Mostného obvodu. Bezpečnosť je totiž základným pilierom správy železničnej infraštruktúry.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slováci uvidia kuriózne vesmírne divadlo. Už o pár dní sa na oblohe zjaví „smajlík“
Britská armáda zničila 100 dronov v zlomku sekundy. Použili 40-miliónovú zbraň s neviditeľnou muníciou
Japonci spustia „neobmedzený” zdroj energie. Z 1 gramu paliva jej vyrobí toľko, čo 8 ton ropy
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Finančná neistota nevzniká náhodou: Úspešní podnikatelia sú tí, ktorí sa riadia intuíciou a flexibilne reagujú (ODBORNÍK)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
- Bez „tankovania“ vydrží 10 rokov. Chystá sa veľký zvrat, lode dostanú pohon budúcnosti
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Natočili ho na iPhone. Ikonický horor sa vracia po 20 rokoch, teória divákov je nesprávna
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 9 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
Prinúti ťa stráviť v appke celé hodiny. Instagram zavádza novú funkciu zameranú na Reels
Ukrajina sa opäť musí obávať útokov na energetickú infraštruktúru. Prímerie sa skončilo
OpenAI má bizarný problém. Najnovšie výkonné modely robia jednu zlú vec častejšie, než tie staré
Alkohol neničí len mozog. Nová štúdia odhalila desivé spojenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Finančná neistota nevzniká náhodou: Úspešní podnikatelia sú tí, ktorí sa riadia intuíciou a flexibilne reagujú (ODBORNÍK)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené