V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Automobilový priemysel čelí v súčasnosti viacerým výzvam, ktoré môžu ohroziť jeho stabilitu aj konkurencieschopnosť. Na situáciu upozornil predseda predstavenstva skupiny Stellantis John Elkann, ktorý v utorok vyhlásil, že americké dovozné clá a prísne emisné normy Európskej únie komplikujú situáciu výrobcom v čase, keď na globálny trh silno vstupujú čínski konkurenti. TASR o tom informovala na základe správy agentúry Reuters.

Podľa Elkanna je Čína na „inej trajektórii“ a jej automobilový trh rýchlo rastie. Dodal, že čoskoro môže svojou veľkosťou prekonať kombinovaný trh Spojených štátov a Európskej únie. Tento posun predstavuje výzvu pre tradičných výrobcov áut, ktorí musia čeliť nielen silnejšej konkurencii, ale aj tlakom zo strany politiky a regulácií.

Clá a regulácie brzdia konkurencieschopnosť

V USA sa výrobcovia potýkajú s dodatočnými clami na oceľ, hliník a automobilové komponenty. Tieto poplatky sa pohybujú nad rámec už existujúcej 25-percentnej sadzby na dovoz automobilov. Elkann však ocenil najnovšie vyjadrenia bývalého prezidenta Donalda Trumpa, ktorý naznačil, že by mohol dočasne pozastaviť platnosť ciel na autá a komponenty. Takýto krok by podľa neho poskytol výrobcom čas na prispôsobenie dodávateľských reťazcov a výrobných štruktúr.

Na druhej strane, emisné pravidlá EÚ označil Elkann za nerealistické. „Je to cesta k elektrifikácii, ktorá nie je spojená s trhovou realitou,“ povedal. Podľa neho sa Brusel príliš sústreďuje na prísne limity a ignoruje reálne správanie spotrebiteľov a vývoj dopytu po elektrických vozidlách.

Joe Buglewicz/AP Photo/TASR

Stellantis v číslach

Skupina Stellantis, ktorá vznikla v roku 2021 zlúčením Fiat Chrysler a francúzskej PSA, patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na svete. Napriek svojej sile však čelí poklesu dopytu, predovšetkým v segmente plne elektrických áut. Prvým kvartálom roku 2025 prešla s medziročným poklesom dodávok o 9 %, čo znamená 1,2 milióna predaných vozidiel. V predchádzajúcom roku zaznamenala skupina ešte výraznejší pokles – až o 12 %.

Za týmto vývojom stojí kombinácia slabého dopytu, rastúcich výrobných nákladov, regulačnej neistoty a čoraz ostrejšej konkurencie zo strany čínskych výrobcov. Tí prichádzajú s cenovo dostupnými modelmi a výraznými investíciami do elektromobility, čím tlačia na tradičných hráčov v Európe aj USA.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP