V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

V slovenských školách narastá počet napätých situácií, ktoré si vyžadujú okamžité, citlivé a často odborné zásahy. Nedostatok školských psychológov však znamená, že zodpovednosť za riešenie krízových momentov zostáva najčastejšie na pleciach učiteľov.

Tí sú tak čoraz viac konfrontovaní s náročnými žiakmi aj rodičmi bez potrebnej podpory. Riešenie tejto výzvy prináša technológia – konkrétne umelá inteligencia, ktorá dokáže učiteľov pripraviť na kritické situácie a pomôcť im reagovať pokojne a efektívne. Nový AI poradca, predstavený neziskovou organizáciou Edulab, funguje ako digitálny tréner, ktorý pomocou simulácií pomáha pedagógom zvládať náročné interakcie.

Učitelia si môžu precvičiť optimálnu komunikačnú stratégiu v bezpečnom a bezstresovom prostredí. „Mnoho učiteľov priznalo, že v kritických situáciách komunikácie s rodičmi alebo s náročnými žiakmi často zlyhávajú. Umelá inteligencia im poskytuje konkrétny návod, ako situáciu pokojne a efektívne vyriešiť,“ vysvetľuje riaditeľ Edulabu Ján Machaj.

Citlivosť namiesto príkazov

Na potrebu empatie a afektívnej komunikácie upozorňuje aj prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková. Podľa nej tradičné výchovné prostriedky neraz vedú k zhoršeniu konfliktu a vyostreniu situácie. AI tréning tak ponúka alternatívu k autoritatívnemu prístupu a učí učiteľov, ako sa vcítiť do role druhého, rešpektovať emócie a súčasne riešiť problém konštruktívne.

Novú technológiu si ako prví vyskúšali riaditelia škôl v Košiciach. Tí ocenili možnosť precvičiť si komunikačné situácie bez obavy z reálneho zlyhania, čo im umožnilo lepšie sa pripraviť na skutočné výzvy v školskom prostredí.

Freepik

Generálna riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Romana Kánovská zdôrazňuje, že moderný pedagóg dnes potrebuje oveľa viac než len odborné vedomosti. „Pedagógovia dnes potrebujú nielen odborné znalosti, ale najmä pokročilé komunikačné stratégie a schopnosti riešiť krízové situácie,“ pripomína.

Úspora času, peňazí aj nervov

Výhodou AI tréningov je ich nepretržitá dostupnosť a schopnosť okamžite poskytnúť spätnú väzbu. Učitelia tak nemusia čakať na špeciálne školenia či lektorov, ktorých je na Slovensku nedostatok. „Kvalitných trénerov či školiteľov je na Slovensku málo a dopyt je veľký. Umelá inteligencia tento problém rieši,“ uzatvára Machaj.

Inovácia, ktorá ešte pred pár rokmi pôsobila futuristicky, sa dnes ukazuje ako praktický nástroj, ktorý môže učiteľom nielen uľahčiť prácu, ale aj zlepšiť klímu v triedach a posilniť ich vlastné sebavedomie v náročných situáciách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP