V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Estónske úrady v sobotu oznámili, že nateraz neplánujú prepustiť ropný tanker Kiwala, ktorý zadržali v Tallinskom zálive neďaleko ostrova Aegna. Dôvodom je množstvo závažných technických a administratívnych nedostatkov, ktoré znemožňujú ďalšiu plavbu. Tanker, spájaný s tzv. ruskou tieňovou flotilou, sa plavil bez akejkoľvek vlajky, čím vzbudil podozrenie aj z pohľadu medzinárodného práva.

Loď Kiwala, ktorá vyplávala z indického prístavu Sikka a mala namierené do ruského Usť-Lugy, zadržalo estónske námorníctvo ešte v piatok. Zásah sa uskutočnil v oblasti Fínskeho zálivu a podľa estónskeho veliteľa Iva Värka neexistuje žiadna súvislosť s poškodením kritickej infraštruktúry. Upozornil však, že na plavidlo sa už vzťahujú sankcie Európskej únie a troch ďalších krajín – Kanady, Británie a Švajčiarska.

Loď má 40 nedostatkov, vrátane technickej nespôsobilosti na plavbu

Podľa estónskeho dopravného úradu nie je Kiwala v súčasnom stave schopná pokračovať v ceste. Riaditeľ námorného oddelenia Kristjan Truu vysvetlil, že počas predbežnej inšpekcie našli experti celkovo 40 nedostatkov. Z toho 23 sa týka dokumentácie a zvyšných 17 priamo súvisí s technickým stavom a plavebnou spôsobilosťou. „Nemôžeme dovoliť, aby loď pokračovala v plavbe, pretože nemožno zaručiť námornú a environmentálnu bezpečnosť,“ uviedol Truu.

Situáciu komplikuje aj otázka vlajky. Posádka deklarovala, že loď bola registrovaná v Džibutsku, no táto východoafrická krajina oznámila, že registráciu tankera už predtým zrušila. Estónsky denník Postimees zistil, že vlastníkom lode je spoločnosť Tirad Shipping Inc., ktorá sídli na Mauríciu a vlastní iba tento jeden tanker. Kapitánom je čínsky občan, ktorý počas vyšetrovania spolupracuje. Zvyšok 24-člennej posádky pochádza prevažne z Číny a Mauritánie.

Tanker Kiwala
Priit Mürk/ERR

Súvislosť s ruskou tieňovou flotilou

Podľa ukrajinského portálu WarSanctions patrí Kiwala do siete tzv. ruskej tieňovej flotily. Ide o súbor lodí, ktoré sa podieľajú na vývoze ruskej ropy a ropných produktov do krajín mimo sankčného režimu. Majitelia týchto lodí sa často menia, aby zakryli skutočných vlastníkov a predišli prepojeniu na ruský štát či sankcionované subjekty.

Estónske úrady momentálne trvajú na tom, že tanker zadržia, kým sa neodstránia všetky zistené nedostatky a nevyjasní sa právny status plavidla. Prípad zároveň poukazuje na zložitosť kontroly námornej dopravy v období sprísňovania sankcií voči Rusku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP