V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Slovenský automobilový priemysel, jeden z kľúčových pilierov domácej ekonomiky, sa podľa odborníkov dostáva do čoraz zložitejšej situácie. Okrem nových amerických ciel mu čoraz viac podkopávajú nohy aj vysoké náklady na výrobu, ktoré sú dnes vyššie než v niektorých západoeurópskych krajinách.

Na túto tému sa diskutovalo počas verejnej debaty o automobilovom priemysle v Európe, ktorú zorganizovala Kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku a Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku.

Výroba sa predražuje, Slovensko stráca konkurenčnú výhodu

Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek otvorene priznal, že ak by bol dnes investor, na Slovensko by už nešiel. Dôvodom sú podľa neho neefektívne nastavené podmienky, ktoré spôsobujú, že v susedných Čechách zarobia zamestnanci viac, no firmy ich stoja menej.

„To sú veci, ktoré si tu ale robíme sami. Za týchto podmienok nie sme schopní získať nové zákazky, pretože aj západná Európa je z hľadiska výrobných nákladov lacnejšia než Slovensko,“ upozornil Matušek. Dodal, že aktuálne existuje nový výrobný program, ktorý umožní udržať chod slovenských fabrík minimálne do roku 2027, avšak ak sa situácia s clami zhorší, stabilita môže byť ohrozená.

YouTube screenshot

Matušek zároveň poukázal na to, že Európa má nadbytok výrobných kapacít. Kým pred niekoľkými rokmi sa predávalo približne 13 miliónov áut ročne, dnes je to len 10 miliónov, čo znamená, že tri milióny kusov zmizli z trhu. Tieto čísla majú priamy vplyv na vyťaženosť fabrík, ktorá v priemere klesla pod hranicu 80 %.

Dopyt po autách po pandémii stále nenarástol

Podobný pohľad ponúkol aj Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, podľa ktorého sa po pandémii COVID-19 celkovo znížil dopyt po nových vozidlách, a to nielen v prípade elektromobilov, ale aj klasických áut so spaľovacími motormi.

Ďalším vážnym faktorom sú zvýšené clá USA, ktoré majú dopad nielen na Slovensko, ale aj na širší región strednej Európy. Podľa Danuše Nerudovej, poslankyne Európskeho parlamentu za Českú republiku, už v dôsledku ciel zrušili niektoré kontrakty na dodávky dielov do USA.

Upozornila tiež, že clá budú sekundárne zasahovať aj Českú republiku, keďže jej najväčším obchodným partnerom je Nemecko, ktoré má zase najsilnejšie väzby na Čínu. A práve čínske firmy po uvalení 125 % ciel zo strany USA hľadajú nové trhy, medzi ktoré bude logicky patriť Európa.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP