V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Za používanie spoplatnených úsekov slovenských diaľnic a rýchlostných ciest zaplatili dopravcovia vo februári 2024 takmer 20,9 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Celkové výnosy z výberu mýta za prvé dva mesiace roka dosiahli takmer 41 miliónov eur. O týchto údajoch informovala spoločnosť SkyToll, ktorá prevádzkuje elektronický mýtny systém na Slovensku.

Vymedzené úseky spoplatnených ciest využívalo vo februári denne v priemere 23 421 vozidiel. Viac než polovicu z vybraného mýta (57 %) uhradili prevádzkovatelia nákladných vozidiel so slovenskými evidenčnými číslami. Zvyšných 43 % zaplatili zahraniční dopravcovia, ktorí pri prejazde Slovenskom často využívajú jeho diaľnice ako tranzitnú trasu.

Mýtny systém v číslach

Pri zabezpečovaní výberu mýta bolo vo februári spracovaných viac ako 49 miliónov mýtnych transakcií. Ku koncu mesiaca bolo dopravcom vydaných približne 205 000 palubných jednotiek, ktoré sú nevyhnutné na evidenciu prejazdu spoplatnenými úsekmi. Zaujímavosťou je, že len 28 % týchto jednotiek získali domáci dopravcovia, čo naznačuje výrazný podiel zahraničných prepravcov na slovenskom mýtnom systéme.

Mobilné jednotky vynucovania, ktoré dohliadajú na dodržiavanie pravidiel mýtneho systému, riešili vo februári 307 prípadov porušenia zákona o výbere mýta. Najčastejším priestupkom bolo nesprávne nastavenie počtu náprav v palubnej jednotke, čo spôsobilo nesprávne účtovanie mýta. Tento typ porušenia bol zaznamenaný v 226 prípadoch.

dialnica
Unsplash

Operátori zákazníckej linky elektronického mýtneho systému mali vo februári plné ruky práce, keď prijali 3975 hovorov. To poukazuje na vysokú mieru komunikácie medzi dopravcami a poskytovateľom systému, či už pri riešení technických problémov, administratívnych záležitostí alebo otázok týkajúcich sa samotného výberu mýta.

Dôležitá súčasť dopravného systému

Elektronický mýtny systém je pre Slovensko významným zdrojom príjmov a zároveň dôležitým nástrojom na reguláciu dopravy. Výnosy z mýta pomáhajú financovať údržbu a rozvoj cestnej infraštruktúry, no systém čelí aj kritike. Dopravcovia sa často sťažujú na zložitosť procesu a časté chyby pri účtovaní poplatkov, čo potvrdzujú aj údaje o porušeniach pravidiel.

Napriek tomu čísla ukazujú, že mýtny systém funguje ako významný mechanizmus pre financovanie dopravnej siete a zároveň zabezpečuje, že tí, ktorí využívajú slovenské cesty, prispievajú na ich údržbu a rozvoj. Výnosy z mýta budú aj naďalej dôležitou súčasťou rozpočtu určeného na infraštruktúrne projekty, pričom kontrolné mechanizmy majú za úlohu zamedziť zneužívaniu systému.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP