Od začiatku tohto roka platia pre automobilky v Európskej únii sprísnené emisné limity. Nové pravidlá zaväzujú výrobcov znížiť priemerné emisie nových áut na 94 gramov oxidu uhličitého na kilometer, čo predstavuje redukciu o 15 % oproti roku 2021. Spoločnosti a europoslanci upozorňujú na problémy s poklesom predaja a na hrozbu miliardových pokút, komisár pre klímu Wopke Hoekstra však tvrdí, že limity meniť nebude. Informoval o tom portál Euraktiv.

Prísne limity na emisie

Nové pravidlá nútia výrobcov zamerať sa na elektromobily, hybridy a na menšie, efektívnejšie vozidlá. Ak automobilky nesplnia emisné limity, hrozia im pokuty vo výške 95 eur za každý gram CO2 nad limit na jedno auto. Celkové sankcie by mohli dosiahnuť až 17 miliárd eur.

Cez 50 europoslancov z viacerých krajín vrátane Česka a Poľska, okrem Slovenska, v novembri požiadalo o revíziu emisných pravidiel. Argumentovali neúspechmi predaja elektrických vozidiel v Európe a zároveň poukázali na koncern Stellantis, ktorý už oznámil, že zníži produkciu spaľovacích motorov, aby sa vyhol pokutám. Hoekstra vo svojej odpovedi europoslancom však odmietol akékoľvek zmiernenie limitu.

elektromobil, emisie
Unsplash

„Komisia si je vedomá, že niektorí výrobcovia vozidiel vyjadrili obavy týkajúce sa ich schopnosti splniť emisný cieľ pre rok 2025 v kontexte zvýšenej globálnej konkurencie a zmenšujúceho sa trhu s vozidlami. Na druhej strane viacerí ďalší významní európski výrobcovia vyjadrili dôveru, že svoje ciele splnia a dôrazne sa postavili proti zmenám rámca pre rok 2025,” tvrdí Hoekstra.

Podľa neho by zmena pravidiel narušila podmienky trhu a znevýhodnila výrobcov, ktorí už investovali do ekologických riešení. Dodal, že elektromobily nie sú jediným riešením a pomôcť môžu aj hybridy, plug-in hybridy, vylepšené spaľovacie motory a menšie autá.

Európska komisia podľa komisára plánuje v roku 2026 prehodnotiť dopad emisných limitov na trh a zistiť, či opatrenia priniesli očakávané výsledky. Hoekstra uviedol, že sa plánuje otvoriť strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe.

Elektromobilita na Slovensku zaostáva

S komisárom súhlasí aj riaditeľ Slovenskej Asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, podľa ktorého nové emisné limity môžu byť pre automobilky motiváciou.

„Automobilky ústami strešného európskeho združenia ACEA vypočítali hroziacu sumu pokút, ale to je zatiaľ hypotetické číslo. Skôr si myslím, že nakoniec hroziace pokuty budú vedieť z rôznych dôvodov efektívne buď úplne odstrániť, alebo aspoň výrazne znížiť,” uviedol Križanský pre Euraktiv.

Podľa údajov Eurostatu za rok 2023 sa v štátoch EÚ zaregistrovalo 1 548 417 nových osobných automobilov s nulovými emisiami. Slovensko patrí medzi krajiny s najnižším podielom (2,9 %) Chorvátsko (2,6 %), Česko (3,1 %), pričom najvyšší podiel zaznamenalo Švédsko (38,6 %) a Dánsko (36,1 %), Fínsko (33,8 %).

Analytik SEVA Martin Jelenek uviedol, že „celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných.“

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP