Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Od začiatku tohto roka platia pre automobilky v Európskej únii sprísnené emisné limity. Nové pravidlá zaväzujú výrobcov znížiť priemerné emisie nových áut na 94 gramov oxidu uhličitého na kilometer, čo predstavuje redukciu o 15 % oproti roku 2021. Spoločnosti a europoslanci upozorňujú na problémy s poklesom predaja a na hrozbu miliardových pokút, komisár pre klímu Wopke Hoekstra však tvrdí, že limity meniť nebude. Informoval o tom portál Euraktiv.
Prísne limity na emisie
Nové pravidlá nútia výrobcov zamerať sa na elektromobily, hybridy a na menšie, efektívnejšie vozidlá. Ak automobilky nesplnia emisné limity, hrozia im pokuty vo výške 95 eur za každý gram CO2 nad limit na jedno auto. Celkové sankcie by mohli dosiahnuť až 17 miliárd eur.
Cez 50 europoslancov z viacerých krajín vrátane Česka a Poľska, okrem Slovenska, v novembri požiadalo o revíziu emisných pravidiel. Argumentovali neúspechmi predaja elektrických vozidiel v Európe a zároveň poukázali na koncern Stellantis, ktorý už oznámil, že zníži produkciu spaľovacích motorov, aby sa vyhol pokutám. Hoekstra vo svojej odpovedi europoslancom však odmietol akékoľvek zmiernenie limitu.
„Komisia si je vedomá, že niektorí výrobcovia vozidiel vyjadrili obavy týkajúce sa ich schopnosti splniť emisný cieľ pre rok 2025 v kontexte zvýšenej globálnej konkurencie a zmenšujúceho sa trhu s vozidlami. Na druhej strane viacerí ďalší významní európski výrobcovia vyjadrili dôveru, že svoje ciele splnia a dôrazne sa postavili proti zmenám rámca pre rok 2025,” tvrdí Hoekstra.
Podľa neho by zmena pravidiel narušila podmienky trhu a znevýhodnila výrobcov, ktorí už investovali do ekologických riešení. Dodal, že elektromobily nie sú jediným riešením a pomôcť môžu aj hybridy, plug-in hybridy, vylepšené spaľovacie motory a menšie autá.
Európska komisia podľa komisára plánuje v roku 2026 prehodnotiť dopad emisných limitov na trh a zistiť, či opatrenia priniesli očakávané výsledky. Hoekstra uviedol, že sa plánuje otvoriť strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe.
Elektromobilita na Slovensku zaostáva
S komisárom súhlasí aj riaditeľ Slovenskej Asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, podľa ktorého nové emisné limity môžu byť pre automobilky motiváciou.
„Automobilky ústami strešného európskeho združenia ACEA vypočítali hroziacu sumu pokút, ale to je zatiaľ hypotetické číslo. Skôr si myslím, že nakoniec hroziace pokuty budú vedieť z rôznych dôvodov efektívne buď úplne odstrániť, alebo aspoň výrazne znížiť,” uviedol Križanský pre Euraktiv.
Podľa údajov Eurostatu za rok 2023 sa v štátoch EÚ zaregistrovalo 1 548 417 nových osobných automobilov s nulovými emisiami. Slovensko patrí medzi krajiny s najnižším podielom (2,9 %) Chorvátsko (2,6 %), Česko (3,1 %), pričom najvyšší podiel zaznamenalo Švédsko (38,6 %) a Dánsko (36,1 %), Fínsko (33,8 %).
Analytik SEVA Martin Jelenek uviedol, že „celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Využíva elektrinu ako nástroj prežitia. Vedci objavili jedinečný strom
Natočili ho na iPhone. Ikonický horor sa vracia po 20 rokoch, teória divákov je nesprávna
PRELOM: Vedci z Číny vyvinuli AI zariadenie, ktoré „vráti zrak“ nevidiacim
Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené