Letecký priemysel sa pripravuje na významný pokrok v podobe lietadiel novej generácie, ktoré prinesú zmenu nielen vo vzhľade, ale aj vo výkone a environmentálnom dopade. Spoločnosť JetZero v úzkej kolaborácii z NASA predstavili plán na výrobu osobného lietadla s dizajnom „blended wing body“, kde sa krídla plynulo spájajú s trupom lietadla. Tento revolučný prístup sľubuje zníženie spotreby paliva o 50 % a výrazné zníženie hluku počas letu.

Konvenčné lietadlá majú dlhý, tubulárny trup s oddelenými krídlami. Tento osvedčený dizajn bol ekonomicky menej riskantný, no výrazne zaostáva za efektivitou inovatívnych riešení, ako je „blended wing body“. O téme informoval portál Live Science.

Nový dizajn od spoločnosti JetZero, ktorý je čiastočne inšpirovaný návrhmi starými viac ako 100 rokov, má kratší a širší trup, ktorý je integrovaný s krídlami, čím sa generuje dodatočný vztlak.

Lietadlá budúcnosti bez emisií

Výhodou konvenčných lietadiel je znížená povrchová plocha, čo vedie k menšiemu aerodynamickému odporu a nižšej hmotnosti lietadla. Vďaka tomu môžu byť motory menšie, čím sa minimalizuje hlučnosť. Výsledkom je tichší, úspornejší stroj, ktorý bude schopný previezť viac pasažierov pri nižších prevádzkových nákladoch.

Jedným z hlavných cieľov nového modelu lietadla je znížiť dopad na životné prostredie. JetZero tvrdí, že ich lietadlo bude kompatibilné so sustainable aviation fuel (SAF), udržateľným leteckým palivom, a bude mať potenciál využívať vodíkové palivo. To otvára možnosť lietania bez emisií v dlhodobom horizonte.

Plánované lietadlo má pojať 250 pasažierov s doletom až 5 750 míľ (9 250 kilometrov). To je dostatočný rozsah na transkontinentálne lety, čím nový stroj konkurencieschopne zapadne do dnešných komerčných flotíl.

„Naším cieľom je spraviť lietanie udržateľnejším, dostupnejším a šetrnejším k životnému prostrediu,“ uviedol na CES 2025 Tom O’Leary, spoluzakladateľ a CEO spoločnosti JetZero.

lietadlo, konvečné lietadlo, nový model
Future

Technológia digitálnych dvojičiek

Aby mohli JetZero a ich partner Siemens dosiahnuť ambiciózny cieľ začiatku výroby do roku 2030, spoliehajú sa na technológiu digitálnych dvojičiek. Digitálna dvojička je presná virtuálna replika navrhovaného lietadla, ktorá umožňuje simulovať všetky aspekty dizajnu a prevádzky.

S pomocou umelej inteligencie (AI) dokážu inžinieri analyzovať jednotlivé časti dizajnu, navrhovať vylepšenia a optimalizovať komponenty lietadla ešte pred začatím výroby.

„Digitálna dvojička je strategickou výhodou, ktorá nám umožňuje efektívne simulovať a navrhovať systém s jasným cieľom od začiatku,“ vysvetlil O’Leary.

Hoci JetZero plánuje prvé testovacie lety do roku 2027, spoločnosť zatiaľ nepostavila výrobné závody pre nový model. Napriek tomu už podpísali dohody s dodávateľmi na vytvorenie komponentov pre riadiaci systém budúceho prototypu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP