V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Súkromná japonská vesmírna spoločnosť Space One zažila v stredu ďalšie sklamanie. Tento incident nadväzuje na neúspech z marca a naznačuje výzvy, ktorým musí čeliť rozvíjajúci sa súkromný japonský vesmírny priemysel. Ani na druhý pokus sa jej nepodarilo úspešne odštartovať nosnú raketu Kairos. Tá bola určená na vynášanie malých satelitov na obežnú dráhu. Po niekoľkých minútach letu bola misia prerušená. Podľa vyjadrenia firmy bolo nepravdepodobné, že raketa dokáže dokončiť svoju cestu.

Raketa Kairos 2, meria 18 metrov a štartovala z prefektúry Wakajama v strednom Japonsku. Jej úlohou bolo dopraviť do vesmíru päť malých satelitov, z toho jeden vytvorený taiwanskou vesmírnou agentúrou a štyri od japonských startupov. Štart bol však komplikovaný od začiatku. Pôvodne bol plánovaný na sobotu, avšak dvakrát ho odložili kvôli nepriaznivým poveternostným podmienkam.

Prvé sekundy

Problémy sa objavili už 80 sekúnd po štarte, keď sa ukázalo, že raketa sa odchýlila od plánovaného kurzu. Riaditeľ spoločnosti Mamoru Endo objasnil, že miesto plánovaného letu na juh začala raketa smerovať na západ. Endo poznamenal, že na základe údajov už nebolo možné korigovať dráhu letu.

Tento posledný neúspech nasledoval po marcovom debute prvej verzie rakety Kairos, ktorá sa rozpadla iba päť sekúnd po štarte. Jej zlyhanie pripísala spoločnosť problémom s pohonom prvého stupňa rakety. V marci niesla raketa jediný satelit, určený na monitorovanie vojenských aktivít Severnej Kórey, čo podčiarkuje význam, ktorý krajina pripisuje rozvoju vesmírnych technológií.

NASA

Ambície s rizikom

Táto misia je významná aj pre japonskú ekonomiku. Space One chce posilniť miestny vesmírny priemysel, podobne ako to dokázala americká firma SpaceX. Jej vzorom je práve spoločnosť Elona Muska, ktorá sa preslávila spoluprácou s NASA a americkým ministerstvom obrany. S projektom Kairos spájajú svoje investície významné japonské firmy vrátane Canon Electronics, IHI a stavebnej spoločnosti Šimizu.

Za úspechom stojí aj podpora Japonskej rozvojovej banky. Firma plánovala až 20 štartov ročne, čo výrazne prevyšuje aktuálnu kapacitu šiestich štartov, ktorú pokrýva národná vesmírna agentúra JAXA. Napriek ambicióznym cieľom, Space One čelí obrovskému tlaku na konkurenčnom trhu.

JAXA, dominantná verejná vesmírna agentúra Japonska, má za sebou úspechy, akými sú lunárne misie či odber vzoriek z asteroidov. Na rozdiel od tohto rozsiahleho výskumného portfólia sa Space One zameriava na malé, efektívne satelity.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú