Toto ti automobilky pred kúpou nepovedia. Elektromobily spotrebujú oveľa viac elektriny, odhalila štúdia
Podľa nedávnej analýzy nemeckých odborníkov spotrebujú elektromobily v reálnej prevádzke viac elektrickej energie a ponúkajú kratší dojazd, než uvádzajú ich výrobcovia. Hoci technológie pohonu prešli za posledné roky výrazným pokrokom, celková efektivita elektromobilov klesla. Dôvodom je trend väčších, ťažších vozidiel so silnejšími batériami.
Výskum realizoval tím vedený Martinom Weissom z Hochschule Trier, ktorý analyzoval 342 elektrických áut aktuálne dostupných na európskom trhu. Zamerali sa na čisto elektrické vozidlá, pričom porovnali údaje o spotrebe popisované výrobcami so skutočnou spotrebou na nemeckých cestách. Dáta získali z platformy Spritmonitor, kde vodiči zaznamenávajú svoje reálne skúsenosti. O téme informoval portál Ecomento.de.
Vyššia spotreba, kratší dojazd
Podľa analýzy spotrebujú elektromobily priemerne 20,7 kWh na 100 kilometrov, čo je viac než uvádzaných 19,4 kWh. Dojazd vozidiel na jedno nabitie dosahoval v priemere 383 kilometrov namiesto uvedených 438 kilometrov. V štúdií popisujú ich zistenie, že reálna spotreba energie je o približne sedem percent vyššia než certifikovaná. To naznačuje systematické podhodnocovanie pri európskych testoch spotreby. Na tieto rozdiely vplývajú faktory ako štýl jazdy, kvalita ciest a teplota prostredia. Výskumníci preto odporúčajú upraviť metodiku certifikačných testov tak, aby lepšie odrážala reálne podmienky.
Významným faktorom ovplyvňujúcim spotrebu je hmotnosť vozidla. Väčšie modely, ako elektrické SUV, spotrebujú viac energie než kompaktné elektromobily. Autori tvrdia, že každých 100 kilogramov hmotnosti zvyšuje spotrebu o 0,2 ± 0,1 kWh na 100 kilometrov. Spotrebu ovplyvňuje aj aerodynamika. Konkrétne veľkosť čelnej plochy auta. Zvýšenie čelnej plochy o 0,1 štvorcového metra znamená nárast spotreby o 0,9 ± 0,1 kWh na 100 kilometrov. Podobne majú vozidlá s pohonom všetkých kolies vyššiu reálnu spotrebu v porovnaní s dvojkolovými variantmi.

Efektivita ustupuje veľkosti
Pri hodnotení efektivity elektromobilov môže byť prekvapivé, že vyšší výkon a cena nemusia nevyhnutne znamenať lepšie výsledky. Aj keď drahšie modely často ponúkajú výkonnejšie batérie a dlhší dojazd, tieto výhody sú sprevádzané zásadným kompromisom. A to vyššou hmotnosťou, ktorá priamo ovplyvňuje celkovú energetickú účinnosť vozidla. Batérie s vyššou kapacitou, ktoré zabezpečujú dlhší dojazd, sú nevyhnutne ťažšie. Štúdie ukazujú, že samotná hmotnosť batérie môže tvoriť až polovicu celkovej hmotnosti elektromobilu.
To znamená, že čím väčšiu kapacitu batéria má, tým viac energie je potrebné na pohon vozidla. Táto nerovnováha spôsobuje, že efektivita elektromobilov, teda množstvo energie, ktoré dokážu premeniť na prejdenú vzdialenosť, môže klesať.
Aj keď pohonné systémy prešli výrazným technologickým pokrokom a sú čoraz efektívnejšie, trend zvyšovania hmotnosti nových modelov túto výhodu čiastočne eliminuje. Nové elektromobily sú často väčšie a robustnejšie ako ich predchodcovia, čo je výsledkom snahy výrobcov uspokojiť dopyt po vozidlách s väčším priestorom, vyšším komfortom a pokročilými bezpečnostnými technológiami. Táto orientácia na rozšírenie rozmerov a výbavy má však za následok zvýšenú spotrebu energie na kilogram hmotnosti vozidla.

Návrh na energetické štítky
Tím Martina Weissa navrhol zavedenie energetických štítkov pre elektromobily, podobne ako pri spotrebičoch. Tieto štítky by označovali energetickú efektivitu na stupnici od A po G s farebným rozlíšením v štýle semaforu. Takýto systém by mohol motivovať výrobcov k vývoju úspornejších modelov.
Podobné označenie by mohlo byť použité aj pre iné elektrické vozidlá, ako e-skútre, e-kamióny či e-autobusy, ak by sa vykonali porovnania ich efektivity. Štúdia tak prináša dôležité poznatky o reálnej efektivite elektromobilov, ktoré môžu slúžiť ako základ pre zlepšenie testovacích metód a vývoja udržateľnejších vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Sú praktické a kúpiš ich za úžasnú cenu. Našli sme najlepšie smart darčeky na slovenskom trhu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky

Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor

PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Zdravotnícke zariadenia ho musia vrátiť
PREMIUMBankové podvody na Slovensku vyleteli o 500 %. Zmanipulované obete prichádzajú o svoje úspory

Obľúbená funkcia v mobile sa v zahraničí stáva nelegálnou. Jej používanie ťa môže stáť mastnú pokutu

Len 1 z 10 Slovákov zvládne tento geografický kvíz bez jedinej chyby: Otestuj svoje znalosti

Jeden šport pridáva takmer 10 rokov života. Expert na modré zóny odhalil rebríček najlepších pohybových aktivít
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
Európsky spojenec Ukrajiny jej bude vyrábať desiatky tisíc kusov dôležitých zbraní ročne
Ziskovosť nemeckých automobiliek sa drasticky prepadla. Náklady a elektromobilita menia ekonomiku
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Zdravotnícke zariadenia ho musia vrátiť
PREMIUMBankové podvody na Slovensku vyleteli o 500 %. Zmanipulované obete prichádzajú o svoje úspory

Obľúbená funkcia v mobile sa v zahraničí stáva nelegálnou. Jej používanie ťa môže stáť mastnú pokutu

Len 1 z 10 Slovákov zvládne tento geografický kvíz bez jedinej chyby: Otestuj svoje znalosti

