Toto ti automobilky pred kúpou nepovedia. Elektromobily spotrebujú oveľa viac elektriny, odhalila štúdia
Podľa nedávnej analýzy nemeckých odborníkov spotrebujú elektromobily v reálnej prevádzke viac elektrickej energie a ponúkajú kratší dojazd, než uvádzajú ich výrobcovia. Hoci technológie pohonu prešli za posledné roky výrazným pokrokom, celková efektivita elektromobilov klesla. Dôvodom je trend väčších, ťažších vozidiel so silnejšími batériami.
Výskum realizoval tím vedený Martinom Weissom z Hochschule Trier, ktorý analyzoval 342 elektrických áut aktuálne dostupných na európskom trhu. Zamerali sa na čisto elektrické vozidlá, pričom porovnali údaje o spotrebe popisované výrobcami so skutočnou spotrebou na nemeckých cestách. Dáta získali z platformy Spritmonitor, kde vodiči zaznamenávajú svoje reálne skúsenosti. O téme informoval portál Ecomento.de.
Vyššia spotreba, kratší dojazd
Podľa analýzy spotrebujú elektromobily priemerne 20,7 kWh na 100 kilometrov, čo je viac než uvádzaných 19,4 kWh. Dojazd vozidiel na jedno nabitie dosahoval v priemere 383 kilometrov namiesto uvedených 438 kilometrov. V štúdií popisujú ich zistenie, že reálna spotreba energie je o približne sedem percent vyššia než certifikovaná. To naznačuje systematické podhodnocovanie pri európskych testoch spotreby. Na tieto rozdiely vplývajú faktory ako štýl jazdy, kvalita ciest a teplota prostredia. Výskumníci preto odporúčajú upraviť metodiku certifikačných testov tak, aby lepšie odrážala reálne podmienky.
Významným faktorom ovplyvňujúcim spotrebu je hmotnosť vozidla. Väčšie modely, ako elektrické SUV, spotrebujú viac energie než kompaktné elektromobily. Autori tvrdia, že každých 100 kilogramov hmotnosti zvyšuje spotrebu o 0,2 ± 0,1 kWh na 100 kilometrov. Spotrebu ovplyvňuje aj aerodynamika. Konkrétne veľkosť čelnej plochy auta. Zvýšenie čelnej plochy o 0,1 štvorcového metra znamená nárast spotreby o 0,9 ± 0,1 kWh na 100 kilometrov. Podobne majú vozidlá s pohonom všetkých kolies vyššiu reálnu spotrebu v porovnaní s dvojkolovými variantmi.
Efektivita ustupuje veľkosti
Pri hodnotení efektivity elektromobilov môže byť prekvapivé, že vyšší výkon a cena nemusia nevyhnutne znamenať lepšie výsledky. Aj keď drahšie modely často ponúkajú výkonnejšie batérie a dlhší dojazd, tieto výhody sú sprevádzané zásadným kompromisom. A to vyššou hmotnosťou, ktorá priamo ovplyvňuje celkovú energetickú účinnosť vozidla. Batérie s vyššou kapacitou, ktoré zabezpečujú dlhší dojazd, sú nevyhnutne ťažšie. Štúdie ukazujú, že samotná hmotnosť batérie môže tvoriť až polovicu celkovej hmotnosti elektromobilu.
To znamená, že čím väčšiu kapacitu batéria má, tým viac energie je potrebné na pohon vozidla. Táto nerovnováha spôsobuje, že efektivita elektromobilov, teda množstvo energie, ktoré dokážu premeniť na prejdenú vzdialenosť, môže klesať.
Aj keď pohonné systémy prešli výrazným technologickým pokrokom a sú čoraz efektívnejšie, trend zvyšovania hmotnosti nových modelov túto výhodu čiastočne eliminuje. Nové elektromobily sú často väčšie a robustnejšie ako ich predchodcovia, čo je výsledkom snahy výrobcov uspokojiť dopyt po vozidlách s väčším priestorom, vyšším komfortom a pokročilými bezpečnostnými technológiami. Táto orientácia na rozšírenie rozmerov a výbavy má však za následok zvýšenú spotrebu energie na kilogram hmotnosti vozidla.
Návrh na energetické štítky
Tím Martina Weissa navrhol zavedenie energetických štítkov pre elektromobily, podobne ako pri spotrebičoch. Tieto štítky by označovali energetickú efektivitu na stupnici od A po G s farebným rozlíšením v štýle semaforu. Takýto systém by mohol motivovať výrobcov k vývoju úspornejších modelov.
Podobné označenie by mohlo byť použité aj pre iné elektrické vozidlá, ako e-skútre, e-kamióny či e-autobusy, ak by sa vykonali porovnania ich efektivity. Štúdia tak prináša dôležité poznatky o reálnej efektivite elektromobilov, ktoré môžu slúžiť ako základ pre zlepšenie testovacích metód a vývoja udržateľnejších vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Macrohard má zosadiť Microsoft. Elon Musk rozbieha najprovokatívnejší projekt kariéry
Prestaň zbytočne platiť. TOP 8 gadgetov, ktoré ti ušetria stovky eur v domácnosti
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Legendárna Nokia, Walkman či Motorola. Uhádneš ikonické mobily len podľa jedinej fotografie? (KVÍZ)
Spravia z teba IT experta. TOP 10 trikov, ktoré odlišujú technologických expertov od amatérov
Nová vlna telefonických podvodov útočí na Slovákov. Neznáme číslo ti môže vybieliť účet, existuje spôsob obrany
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti posledná vlna horúčav. September prinesie výraznú zmenu (PREDPOVEĎ)
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
Tragédia v Petržalke: Cyklista zahynul po zrážke s novou električkou
EÚ zakáže zástery, chňapky či poťahy na matrace s toxickými látkami. Spôsobujú rakovinu či neplodnosť
Attila Végh vráti peniaze SPP za neplnenie zmluvy: „Je to normálna vec,“ tvrdí zápasník
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP