V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Umelá inteligencia už ovplyvňuje rôzne oblasti nášho života. Školstvo nie je žiadnou výnimkou. Na vysokých školách na Slovensku sa však stále len učíme, ako túto technológiu efektívne využívať. Podľa prodekana pre rozvoj a vzťahy s verejnosťou Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave Petra Murára je potrebné nájsť rovnováhu medzi využívaním AI ako užitočného pomocníka a zachovaním schopnosti študentov samostatne premýšľať.

Prieskum, ktorý spustila ASAI, má odpovedať na otázku, kde sa slovenské školy nachádzajú v procese osvojenia si tejto technológie. Cieľom je pochopiť aktuálny stav, identifikovať výzvy a v neposlednom rade poskytnúť návrhy na zlepšenie.

Výzvy, ktoré AI prináša do vzdelávania

Lucia Spodniaková zo Študentskej rady vysokých škôl zdôrazňuje, že umelá inteligencia môže byť kľúčovým nástrojom na riešenie mnohých výziev, ktorým aktuálne čelí slovenské vzdelávanie. Podľa nej má AI potenciál pomôcť s prekonaním nedostatku zdrojov, ako sú moderné technológie alebo financie. Rovnako dôležitá je jej schopnosť nahradiť či zefektívniť niektoré administratívne úkony, ktoré často zaťažujú pedagógov a vedenie škôl. Spodniaková však zároveň upozorňuje na potrebu dôsledného etického prístupu pri implementácii týchto technológií.

Použitie AI musí byť nastavené tak, aby prinášalo rovnaké príležitosti pre všetkých študentov, bez ohľadu na ich sociálne, ekonomické či technologické zázemie. Dôležitou úlohou AI je aj zlepšenie ochrany údajov, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou digitálneho vzdelávania. Umelá inteligencia umožňuje efektívnejšie riadenie a spracovanie citlivých informácií, pričom sa sústreďuje na bezpečnosť a ochranu súkromia.

Zároveň podporuje zapojenie všetkých študentov do technologicky pokročilého vzdelávacieho systému, bez ohľadu na ich technickú vybavenosť či digitálne zručnosti.

umelá inteligencia
Pixabay

Budúcnosť vzdelávania a AI na Slovensku

Podľa ASAI je prieskum len prvým krokom. Výsledky majú slúžiť ako základ pre tvorbu stratégií na podporu vzdelávania v oblasti AI. Okrem toho ASAI plánuje spolupracovať s odborníkmi a využiť európske usmernenia, ktoré zdôrazňujú zodpovedné používanie umelej inteligencie vo vzdelávaní. Miroslava Šáchová zo Správnej rady ASAI uviedla, že prieskum pomôže otvoriť dôležité otázky a navrhnúť konkrétne opatrenia na zlepšenie výučby s využitím AI.

Umelá inteligencia je síce technologickým trendom, no jej úspešné zavedenie do vzdelávania si vyžaduje komplexný prístup a spoluprácu všetkých zainteresovaných strán. Ak sa tento potenciál správne využije, môže školstvo na Slovensku získať novú dynamiku a pripraviť študentov na digitálnu budúcnosť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú