V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Volkswagen oznámil, že predáva svoje prevádzky v čínskom regióne Sin-ťiang. Tento krok prichádza po rokoch medzinárodnej kritiky spojených s podmienkami ľudských práv v regióne a klesajúcim predajom na čínskom trhu.

Rozhodnutie sa týka továrne v Urumči a testovacej dráhy v meste Turfane. Kupcom je čínska spoločnosť Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), dcérska firma štátnej Shanghai Lingang Development Group. Hoci hodnota transakcie nebola zverejnená, jej význam je symbolický aj strategický. Región Sin-ťiang je už dlhodobo v centre pozornosti kvôli obvineniam z porušovania práv ujgurskej menšiny.

Medzinárodné organizácie a ľudskoprávni aktivisti tvrdia, že v regióne sú Ujguri vystavení nútenej práci zo strany čínskej vlády. Tieto obvinenia Peking opakovane popiera. Napriek tomu mnohé západné spoločnosti, vrátane Volkswagenu, čelili tlaku investorov a verejnosti, aby v tejto oblasti ukončili svoje aktivity. Volkswagen bol v tomto ohľade často kritizovaný.

Továreň v Urumči, otvorená v roku 2013, bola vnímaná ako symbol jeho prítomnosti v Sin-ťiangu. Hoci automobilka popierala, že by sa v jej prevádzkach využívala nútená práca, tlak na odchod zo strany rôznych zainteresovaných skupín v posledných rokoch narastal.

Problémy na čínskom trhu

Okrem otázok ľudských práv sa Volkswagen v Číne stretáva s výraznými obchodnými výzvami. Kým koncern bol dlhé roky lídrom na čínskom automobilovom trhu, v poslednom období stratil svoju pozíciu. V roku 2023 ho ako najpredávanejšiu značku v Číne predbehla domáca automobilka BYD, ktorá sa špecializuje na elektrické vozidlá.

Čínsky automobilový trh je pre Volkswagen kľúčový. Zároveň je však čoraz náročnejší. Silná konkurencia zo strany domácich výrobcov, znižujúci sa dopyt po tradičných automobiloch a zmena preferencií smerom k elektromobilom prinútili nemecký koncern prehodnotiť svoju stratégiu. Spoločnosť teraz spolupracuje s čínskymi partnermi, ako je Xpeng, na vývoji modelov, ktoré lepšie zodpovedajú miestnym požiadavkám.

Volkswagen

Ekonomický a symbolický význam továrne

Továreň v Urumči bola súčasťou spoločného podniku Volkswagenu a čínskej SAIC Motor. Jej výrobná kapacita bola nízka a ekonomicky nezohrávala významnú úlohu. Napriek tomu bola často predmetom diskusií kvôli prepojeniu na Sin-ťiang a širšie ľudskoprávne otázky. Predaj tejto továrne a odchod z regiónu má pre Volkswagen nielen ekonomický, ale aj symbolický význam.

Automobilka sa snaží prezentovať ako spoločnosť rešpektujúca medzinárodné štandardy a etiku. Toto rozhodnutie má pomôcť obnoviť dôveru investorov, ktorí stále viac dbajú na otázky zodpovedného podnikania.

VW ID. Buzz je najemotívnejšie auto súčasnosti

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú