V texte boli použité materiály TASR.

Počas piatich týždňov testovania systému Heads Up v Manchestri odhalili kamery s umelou inteligenciou viac ako 3200 vodičov, ktorí porušili dopravné predpisy. Tento systém sa zameriava na dve kľúčové oblasti: nepozornosť spôsobenú používaním telefónu počas jazdy a nepripútanie bezpečnostným pásom. Na prvý pohľad môže ísť o inovatívny nástroj na zvyšovanie bezpečnosti, ale skrývajú sa za tým aj otázky, ktoré by si mal položiť každý z nás.

Čo ukázali dáta?

Systém v kombinácii umelej inteligencie a ľudskej obsluhy počas skúšobnej prevádzky v Manchestri zachytil 812 vodičov manipulujúcich s telefónmi a 2393 prípadov nepoužívania bezpečnostného pásu. Tieto čísla poukazujú na alarmujúci stav bezpečnosti na cestách. Manipulácia s telefónom totiž zvyšuje riziko nehody až štvornásobne a nepripútaní cestujúci majú dvakrát vyššiu šancu na smrteľné zranenie pri nehode.

Zaujímavé však je, že na základe týchto zistení neboli voči žiadnemu z vodičov prijaté právne opatrenia. Z toho vyplýva, že cieľom testovania bolo predovšetkým získať lepší prehľad o situácii a upozorniť verejnosť na rizikové správanie.

umelá inteligencia
Pixabay

Aj keď je táto technológia prísľubom vyššej bezpečnosti, je potrebné zamyslieť sa nad niektorými zásadnými otázkami. V prvom rade je tu otázka ochrany súkromia. Systémy, ktoré monitorujú správanie vodičov, zaznamenávajú nielen priestupky, ale aj osobné situácie, napríklad prítomnosť detí alebo rodiny v aute. Kto bude mať prístup k týmto záznamom a na aké účely budú použité?

Druhou otázkou je účinnosť. Dá sa očakávať, že vedomie o prítomnosti týchto kamier povedie k zmene správania vodičov? Alebo bude výsledkom len krátkodobý efekt, po ktorom sa vodiči vrátia k starým návykom?

Na Slovensku je situácia podobná. Manipulácia s telefónom počas jazdy je bežným javom, rovnako ako zanedbávanie bezpečnostného pásu, najmä na zadných sedadlách. Zavedenie podobného systému by mohlo zvýšiť bezpečnosť na cestách, ale len za predpokladu, že sa bude správne komunikovať jeho význam a zabezpečí sa ochrana súkromia.

Na druhej strane, problém nie je len v monitorovaní. Kľúčové je aj vzdelávanie vodičov o rizikách a dôsledkoch ich správania. Riešením teda nie je len sledovanie a trestanie, ale aj snaha o vytvorenie kultúry bezpečnej jazdy, kde si každý uvedomí, že za volantom nesedí len za seba, ale aj za ostatných na ceste.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú