Boeing 747 neodletel. Toto je príbeh prvej veľkej havárie kráľovnej nebies
V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.
Boeing 747, známy aj ako kráľovná nebies, sa stal ikonou letectva vďaka svojim rozmerom, bezpečnosti a kapacite. Avšak, 20. novembra 1974 sa jeho príbeh zapísal do histórie čiernymi písmenami. Na letisku v Nairobi havaroval let Lufthansy 540. Bola to prvá veľká nehoda tohto typu lietadla. Tragédia si vyžiadala 59 obetí. Zároveň aj odhalila systémové nedostatky, ktoré formovali budúcnosť leteckej bezpečnosti.
Let číslo 540 s označením Hessen vzlietol 19. novembra 1974 z Frankfurtu nad Mohanom. Cieľovou destináciou bol Johannesburg v Juhoafrickej republike, pričom lietadlo malo naplánovanú medzipristátie v Nairobi na doplnenie paliva. Na palube sa nachádzalo 157 ľudí, z toho 140 pasažierov a 17 členov posádky. Po štarte z Nairobi sa však Boeing 747 nedokázal odlepiť od zeme. Hoci všetky motory fungovali normálne, lietadlo nezrýchľovalo a dosiahlo len výšku približne 30 metrov. O 35 sekúnd neskôr sa stroj zrútil, rozlomil na dve časti a následne ho zachvátili plamene.
Záchrana uprostred katastrofy
Po páde lietadla sa členovia posádky, vrátane zranených pilotov a letušiek, pustili do záchrany pasažierov. Ich obetavý zásah pomohol mnohým ľuďom uniknúť pred plameňmi. Výbuchy na mieste nehody čoskoro zablokovali prístup k vraku. Napriek ich úsiliu prišlo o život 59 ľudí. Podľa rakúskeho novinára Patricka Hubera, ktorý o nehode napísal knihu, by však bez odvahy posádky bola bilancia oveľa horšia. Vyšetrovanie odhalilo, že haváriu spôsobili technické problémy s prednými krídelnými slotmi a Krügerovými klapkami, ktoré zostali po štarte zatiahnuté.
Práve oni sú zásadné pre vytváranie dostatočného vztlaku pri nízkej rýchlosti, a ich neaktivovanie znemožnilo lietadlu bezpečne nabrať výšku. Vyšetrovatelia pripísali zodpovednosť palubnému inžinierovi, ktorý neoveril správne nastavenie systému. Zaujímavé je, že problémy so slotmi na krídlach Boeingu 747 sa vyskytovali už pred touto haváriou. Niektoré letecké spoločnosti na ne reagovali inštaláciou dodatočných varovných systémov, ktoré upozorňovali posádku na nesprávne nastavenie klapiek. Lufthansa však túto úpravu nesktivovala. Po tragédii v Nairobi sa však takéto systémy stali štandardom.
Dôsledky pre letectvo
Havária letu 540 vyvolala širokú diskusiu o bezpečnosti lietadiel a zodpovednosti leteckých spoločností. Päť rokov po tragédii bol palubný inžinier Rudi Hahn obvinený zo spôsobenia smrti z nedbanlivosti a postavený pred súd. Prokuratúra žiadala osemmesačný podmienečný trest, no v decembri 1981 bol Hahn oslobodený. Súd dospel k záveru, že zodpovednosť nemožno pripísať len jemu, keďže išlo o systémové zlyhanie.
Napriek tragédii sa Boeing 747 stal ikonou bezpečnosti v leteckej doprave. Počas svojich prvých rokov prevádzky dosiahol výnimočné výsledky. Z 2,5 milióna letových hodín prepravil viac ako 75 miliónov pasažierov bez nehody. Havária v Nairobi však pripomenula, že žiadna technológia nie je dokonalá a bezpečnosť si vyžaduje neustále zlepšovanie systémov aj dôsledné školenie posádok.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Totálny bizár: Vedci naučili potkany šoférovať, potom ich posadili do „Cybertrucku“
Hordy zombies, šialená akcia a litre krvi. Rok 2025 prinesie brutálnu záplavu seriálov, toto je TOP 10 najočakávanejších
Nakúpiš v ňom 24/7 bez obsluhy. Obľúbený reťazec otvoril na Slovensku nový futuristický obchod
Vedci prišli so šokujúcimi zisteniami o Antarktíde. Postihne rovnaký osud aj Európu?
Môže zachrániť milióny životov. Vedci prišli s prelomovým testom, ktorý dáva ľudstvu veľkú nádej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Ľudia zúria a Microsoft ich ignoruje. Windows dostal najviac nenávidenú vec (+ako sa jej zbaviť)
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Koloseum sa trasie smiechom. „Gladiátor z Wishu“ vyzerá otrasne, slúži len na jedinú vec
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
- Koloseum sa trasie smiechom. „Gladiátor z Wishu“ vyzerá otrasne, slúži len na jedinú vec
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
-
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Nový sci-fi seriál je unikát. Keanu Reeves a iné herecké hviezdy odhalili novinku, aká tu ešte nebola (+trailer)
- Vypúšťa roj zbraní. Čína ukázala 10 tonovú „matku dronov“, ktorá vydesila celý Západ
- Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
Popredný výrobca batérií v kríze. Plánuje ochranu pred veriteľmi, ale pomoc neprichádza
Boeing 747 neodletel. Toto je príbeh prvej veľkej havárie kráľovnej nebies
Záhada v Baltskom mori: Výpadky podmorských káblov vyvolali otázky a zvedavosť
Slovensko reaguje na tragický incident. Polícia sa púšta do zásadných zmien
Drahé metódy nefungujú. Slovensko skúma biodegradáciu večných chemikálií
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené