V tomto článku boli použité materiály TASR.

Po dlhšom čase stagnácie sa predaj nových áut v Nemecku opäť pohol smerom nahor. V októbri 2024 sa na najväčšom európskom automobilovom trhu predalo 231 992 nových áut, čo je o 6 % viac ako v rovnakom období pred rokom. Tento nárast, prvý od júna, bol podporený najmä predajom úžitkových vozidiel, ktorý stúpol o približne 10 %. Na druhej strane súkromné registrácie vozidiel klesli o 2,5 %, čo naznačuje, že Nemci stále váhajú pri kúpe nového auta na súkromné účely.

automobilka
Simon Kadula/Unsplash

V kontraste s celkovým nárastom predaja však predaj elektrických vozidiel pokračuje v poklese. Po ukončení vládnych dotácií, ktoré v predchádzajúcich rokoch výrazne podporovali predaj elektromobilov, sa registrácie batériových vozidiel v októbri znížili o približne 5 %. Podiel elektromobilov na nových registráciách dosiahol len 15 %, čo je výrazne pod priemerom z roku 2023, ktorý sa pohyboval okolo 18 %.

Záujem spotrebiteľov o elektromobily klesá, výhľad zostáva pesimistický

Podľa Constantina Galla z poradenskej spoločnosti EY je stále „veľmi pochmúrny“ ekonomický výhľad Nemecka. Spotrebitelia sú opatrní a zvažujú, či investovať do nového vozidla, čo sa týka najmä elektromobilov, ktoré sú pre mnohých drahšou alternatívou. Gall odhaduje, že predaj nových áut bude tento rok na úrovni asi o 20 % nižšej než v roku 2019, teda pred pandémiou. Očakáva, že ani do konca roka sa situácia na trhu s autami v Nemecku výrazne nezlepší.

Gall zároveň predpovedá, že v roku 2024 bude predaj nových elektromobilov v Nemecku medziročne nižší až o 30 %. V budúcom roku však môže dôjsť k miernemu oživeniu tohto segmentu. Klesajúce ceny elektromobilov, ktoré sú dôsledkom snahy výrobcov splniť prísnejšie emisné normy Európskej únie od roku 2025, môžu byť pre spotrebiteľov motiváciou. Výrobcovia budú musieť znížiť emisie, čo ich pravdepodobne prinúti sprístupniť elektrické modely širšiemu publiku.

automobilka
Lenny Kuhne/Unsplash

Nemecké automobilky pod tlakom konkurencie z Číny

Nemeckí výrobcovia čelia v súčasnosti viacerým výzvam. Okrem nízkeho dopytu doma aj v zahraničí zápasia s rastúcimi výrobnými nákladmi, čo ovplyvňuje ich schopnosť konkurovať na globálnych trhoch. Kríza sa obzvlášť prejavuje pri nemeckých automobilkách, ktoré čelia silnej konkurencii z Číny, kde tieto firmy v minulosti výrazne investovali.

Zatiaľ čo sa nemecké automobilky snažia adaptovať na nové podmienky a zvýšiť podiel predaja elektromobilov, bude kľúčové, či dokážu poskytnúť cenovo dostupné modely. Ak sa im podarí splniť nové emisné normy a zároveň reagovať na potreby spotrebiteľov, môžu si zabezpečiť stabilnejšiu pozíciu na trhu aj v náročnom konkurenčnom prostredí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú