Vybije sa batéria v zápche a koľko klesne dojazd v zime? Otestovali sme najväčšie otázky Slovákov o elektromobiloch
O elektromobiloch sa dnes hovorí ako o autách budúcnosti. Všetky krajiny sa snažia prispôsobiť tomuto trendu a prechádzajú na tátoše poháňané elektrinou. No v spoločnosti kolujú aj mnohé mýty o elektromobiloch, ktoré ľudí odrádzajú od ich kúpy. Je to úplne prirodzené, že všetko nové vzbudzuje vlnu kritiky – v minulosti si týmto prešli mobilné telefóny či počítače a dnes sú neoddeliteľnou súčasťou našich životov.
Poďme si však raz a navždy zbúrať niektoré mýty a postaviť sa tomu iracionálnemu odporu voči elektrickým autám.
Batérie ako ekologický problém
Jednou z najvýznamnejších výhod elektrických vozidiel je ich nízka uhlíková stopa počas prevádzky. Napriek tomu sa objavujú závažné otázky týkajúce sa environmentálnych nákladov spojených s výrobou batérií. Podľa analýzy spoločnosti McKinsey až 40 až 60 % celkových emisií spojených s výrobou elektromobilov pochádza práve z procesu výroby batérií. To naznačuje, že emisie generované pri výrobe batérií môžu byť na rovnakej úrovni ako všetky ostatné materiály potrebné na výrobu elektromobilov, čím sa vytvára paradox, ktorý ohrozuje ekologické výhody týchto vozidiel.
Na túto problematiku upozorňuje aj David Oudsandjii, spoluzakladateľ startupu Voltfang, ktorý kritizuje tradičný prístup výrobcov originálneho vybavenia (OEM). Ten spočíva v recyklácii batérií bez ich opätovného využitia. Oudsandjii tvrdí, že dlhodobé využitie batérií v systémoch na uskladnenie energie na zabezpečenie elektrickej energie počas špičky dopytu alebo výpadkov, ako to robí jeho spoločnosť, je nielen udržateľnejšie, ale aj ekonomicky výhodnejšie. Týmto spôsobom sa predlžuje životnosť batérií a zlepšuje sa decentralizácia energetických zdrojov.
Kým sa investície sústreďujú do recyklačných infraštruktúr, startupy ako Voltfang hľadajú riešenia, ktoré umožňujú využitie batérií pred ich recykláciou, čím prispievajú k znižovaniu emisií a podporujú ekologickejší prístup k mobilite.
Elektromobil je drahší
Elektromobily sú drahé, no kto hľadá, ten nájde. Uveďme si to na konkrétnom príklade. Elektrický Citroen sa v roku 2022 dal kúpiť nový s nejakou zľavou od dílera aj do 30 000 €. Spaľovacia verzia s podobnou výbavou sa predávala za približne 20 000 €. Rozdiel v obstarávacej cene tak predstavoval 10 000 €, ktorý sa mohol vrátiť v nižších prevádzkových nákladoch počas životnosti vozidla.
Aktuálne náklady na prevádzku elektromobilu sú priemerné okolo 150 až 160 € mesačne, pričom priemerný nájazd dosahuje 5000 km. Pri spaľovacom vozidle s predpokladanou spotrebou 6 l/100 km by mesačné náklady na palivo pri cene 1,55 €/l vzrástli na 465 €. Navyše, mnohí používatelia elektromobilov nabíjajú najmä na verejných DC nabíjačkách, čo môže byť nevhodný spôsob, ako efektívne využiť vozidlo. S vhodným paušálom od poskytovateľov verejného nabíjania sa však dajú dosiahnuť značné úspory. Tí, ktorí majú prístup k domácej fotovoltike, môžu nabíjať prakticky zadarmo.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko môže vodič ušetriť pri prevádzke elektromobilu?
- Aké sú dva kľúčové faktory, ktoré by mali ovplyvniť tvoje rozhodovanie pri kúpe elektroauta?
- Ako dlho by musel stáť elektromobil v kolóne, aby sa úplne vybil?
- Aký luxus si môžu dopriať používatelia elektromobilov oproti tým, ktorí používajú autá so spaľovacím motorom?
- Ako vyriešiť nabíjanie, ak chceš ísť na dlhší výlet?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
Dosahuje rýchlosť 322 km/h. Toyota úspešne otestovala lietajúci taxík, ktorý zmení dejiny
Na dominanciu Číny sa už nemôžu pozerať. Japonskí giganti spojili svoje sily a uviedli solídne SUV
Obrovský prelom v liečbe rakoviny. Vedci ju donútili, aby sa sama zničila
Väčšina ľudí netuší, čo znamená. Za porušenie tejto značky hrozí pokuta až 200 €
Celý svet tŕpne. Americké voľby rozhodnú o osude bitcoinu, čaká ho pád?
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nikto nechce ich autá. Jedna z najstarších automobiliek čelí existenčným problémom
- Spaľováky dostali zakáz. V európskej krajine platí od novembra nekompromisný zákon
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
- Vyspelá veľmoc sa zmieta v chaose. Chce úplne zakázať spaľováky, zrušila však stimuly na elektromobily
- Obľúbená automobilka explodovala na trhu. Predala najviac áut v histórii, ľudia „žerú“ jej elektromobily
-
- Nikto nechce ich autá. Jedna z najstarších automobiliek čelí existenčným problémom
- Spaľováky dostali zakáz. V európskej krajine platí od novembra nekompromisný zákon
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
- Vyspelá veľmoc sa zmieta v chaose. Chce úplne zakázať spaľováky, zrušila však stimuly na elektromobily
- Obľúbená automobilka explodovala na trhu. Predala najviac áut v histórii, ľudia „žerú“ jej elektromobily
-
- Spaľováky dostali zakáz. V európskej krajine platí od novembra nekompromisný zákon
- Nikto nechce ich autá. Jedna z najstarších automobiliek čelí existenčným problémom
- Obľúbená automobilka explodovala na trhu. Predala najviac áut v histórii, ľudia „žerú“ jej elektromobily
- Vynašli „nesmrteľnú“ batériu. Aj po rokoch si udržuje 99 % účinnosť a má jednu obrovskú výhodu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
Predaj áut v Nemecku po mesiacoch stagnácie mierne vzrástol. Dopyt po elektromobiloch však klesá
Čína podala oficiálnu sťažnosť proti rozhodnutiu EÚ. Tvrdí, že týmto porušuje pravidlá
Zisk firmy Nintendo prekvapivo klesá. O tieto konzoly nie je veľký záujem
Automobilový gigant prekvapuje: Postavil autobusovú stanicu pre tisíce slovenských zamestnancov
ECB apeluje na banky. Je nutné, aby urobili jednu vec, inak hrozí kolaps
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené