V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

Podvodníci stále hľadajú nové spôsoby ako získať peniaze podvodom a najnovšie zneužívajú dôveru starších ľudí. Vydávajú sa za ich rodinných príslušníkov a prostredníctvom SMS správ žiadajú o finančnú pomoc alebo dokonca prístupové údaje k bankovým účtom. Inštitút alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie (SBA) varuje, že práve seniori sa stávajú častými obeťami tohto typu podvodu, pretože často reagujú na správy z pozície dôvery.

Podvodníci využívajú jednoduchý ale účinný scenár. Začnú SMS správou, ktorá má pôsobiť ako správa od blízkeho rodinného príslušníka. V tejto úvodnej správe podvodníci vysvetlia, že majú nové telefónne číslo. Často uvádzajúc dôvody ako je strata telefónu alebo poškodenie SIM karty. Seniora vyzvú, aby si nové číslo uložil a pokračujú v konverzácii. Tento krok vytvára základ dôvery, ktorá pomáha podvodníkom presvedčiť obeť, že skutočne ide o blízkeho človeka v núdzi.

Po uložení kontaktu sa podvodníci púšťajú do rozhovoru, v ktorom uvádzajú vymyslené dôvody, prečo potrebujú okamžitú finančnú pomoc. Môže ísť o náhlu nehodu, neočakávané výdavky alebo stratu prístupu k vlastným peniazom. Podvodníci kladú dôraz na naliehavosť situácie aby senior reagoval bez dlhšieho zamyslenia.

Manipulatívna komunikácia a stupňovanie tlaku

Odborníci zo SBA upozorňujú, že podvodníci často začínajú komunikáciu formálne, vykaním, aby pôsobili dôveryhodne. Často potom prejdú na tykanie, čím sa snažia vytvoriť osobnejší kontakt. Zároveň zvyšujú tlak na obeť a môžu až agresívnym spôsobom naliehať, aby peniaze odoslali čo najskôr. Tento tlak môže prejsť až do zastrašovania, čím vytvárajú na seniorov nátlak, ktorý ich má motivovať k rýchlemu konaniu.

Podvodníci sa nezastavia pri žiadosti o peniaze. Často si vyžadujú aj prístupové údaje k internetovému bankovníctvu alebo údaje o platobnej karte. Úvodná správa je často odoslaná z neznámeho zahraničného čísla. Avšak to seniori nemusia okamžite rozpoznať ako varovný signál. Práve preto je dôležité, aby o tomto type podvodu vedeli, aby vedeli rozoznať, že ide o hrozbu.

Freepik (Úprava redakcie)

Ako sa pred podobnými podvodmi chrániť

Odborníci odporúčajú prijať niekoľko jednoduchých opatrení, ktoré môžu seniorom pomôcť rozpoznať podvod a ochrániť sa. Ak dostaneš správu od údajného člena rodiny s novým číslom, over si jeho totožnosť priamo. Bud‘ zavolaj na pôvodné známe číslo alebo si informáciu over cez iného člena rodiny. Je lepšie byť opatrný a situáciu preveriť, než podľahnúť naliehavému tónu správ.

V prípade, že senior odpovedal na podobnú správu alebo sa domnieva, že mohol poskytnúť podvodníkom informácie, je dôležité okamžite kontaktovať svoju banku a zabezpečiť účty proti možnému zneužitiu. Vhodné je tiež podať hlásenie polícii, aby sa podvodníkov podarilo čo najskôr identifikovať a zabrániť ďalším pokusom o podvod.

V súčasnosti sa tento typ podvodu šíri a čoraz viac ohrozuje starších ľudí. Práve oni bývajú cieľom kvôli dôvere a ochote pomôcť, najmä keď sa domnievajú, že komunikujú s blízkou osobou. Inštitút alternatívneho riešenia sporov preto vyzýva verejnosť, aby o tomto riziku hovorila so staršími rodinnými príslušníkmi a informovala ich, ako rozoznať prípadné varovné signály.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú