„Odložte clá na čínske elektromobily!“ Pred veľkou katastrofou varuje ďalší gigant
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Šéf spoločnosti Mercedes-Benz, Ola Källenius, apeluje na Európsku úniu, aby prehodnotila svoj plán zavedenia nových ciel na elektromobily dovážané z Číny. Toto rozhodnutie, ktoré môže mať zásadný vplyv na celý európsky automobilový trh, si podľa neho vyžaduje viac času na diskusiu a hľadanie spravodlivého riešenia pre všetky zúčastnené strany.
Európska komisia plánuje od novembra zaviesť dodatočné clá na čínske elektromobily, ktoré môžu dosiahnuť až 35,3 %. Podľa Komisie je dôvodom tohto kroku rozsiahle vyšetrovanie, ktoré odhalilo, že čínska vláda poskytuje svojim výrobcom značné dotácie. Tie im umožňujú ponúkať elektromobily na európskom trhu za výrazne nižšie ceny. To európski výrobcovia považujú za neférovú konkurenčnú výhodu.
Čína v posledných rokoch výrazne investovala do rozvoja svojho automobilového priemyslu. Hlavne do elektromobility. Vláda poskytuje podporu výrobcom formou rôznych dotácií. Medzi takéto výhody patria napr. výhodné úvery a iných stimuly, čím sa čínske elektromobily stávajú pre spotrebiteľov dostupnejšími. Európska komisia sa preto rozhodla reagovať na túto situáciu zavedením tzv. antisubvenčných ciel, ktoré by mali ochrániť európskych výrobcov pred tlakom lacnejších čínskych vozidiel.
Mercedes-Benz apeluje na odklad
Generálny riaditeľ Mercedes-Benz, Ola Källenius, však varuje, že zavedenie nových ciel by mohlo mať negatívne dôsledky pre obchodné vzťahy medzi Európskou úniou a Čínou. Zdôraznil, že namiesto vytvárania nových bariér v obchode by sa malo zamerať na hľadanie riešení, ktoré budú prijateľné pre obe strany.
Källenius tvrdí, že rokovania o vyváženej dohode medzi EÚ a Čínou si vyžadujú viac času. Ak by EÚ okamžite pristúpila k zavedeniu ciel, mohla by tým podľa neho ohroziť prebiehajúce diskusie a hľadanie kompromisu. Preto žiada, aby EÚ odložila plánované zavedenie ciel a dala priestor pre ďalšie rokovania, ktoré by mohli viesť k spravodlivejšiemu riešeniu pre obe strany.
Zavedenie ciel podporila začiatkom októbra dostatočná väčšina členských štátov Európskej únie. Nemecko je jedným z najväčších výrobcov automobilov v EÚ. Avšak hlasovalo proti tomuto opatreniu. Nemecký automobilový priemysel je silne naviazaný na obchod s Čínou. Obáva sa, že zavedenie ciel by mohlo viesť k opatreniam zo strany Číny. To by mohlo ohroziť vývoz nemeckých vozidiel na čínsky trh.
Čína je jedným z najväčších trhov pre nemeckých výrobcov luxusných automobilov, vrátane značiek ako Mercedes-Benz, BMW a Audi. Tieto spoločnosti investovali miliardy eur do rozvoja svojich výrobných kapacít v Číne. Zároveň vyvážajú veľké množstvo vozidiel na čínsky trh. Ak by Čína odpovedala zavedením vlastných ciel na európske autá, mohlo by to významne poškodiť predaj a ziskovosť týchto spoločností.
Dopad na elektromobilitu v Európe
Zavedenie ciel na čínske elektromobily by mohlo mať veľké dôsledky aj pre európsky trh s elektromobilmi. Čínske značky, ako napríklad BYD alebo NIO, už teraz konkurujú európskym výrobcom svojimi cenovo dostupnými modelmi. Ak by sa ich ceny kvôli clám zvýšili, mohol by sa spomaliť rast ich podielu na trhu.
Na druhej strane, zavedenie ciel by mohlo poskytnúť európskym výrobcom viac priestoru. Nemuseli by čeliť tak silnej cenovej konkurencii zo strany Číny. Pre spotrebiteľov by to však mohlo znamenať vyššie ceny elektromobilov. To by mohlo spomaliť prechod na elektrické vozidlá, ktorý EÚ aktívne podporuje.
Európska únia má ambiciózny však cieľ. Do roku 2035 chce ukončiť predaj nových spaľovacích áut a prejsť výlučne na elektrické vozidlá. Ak by sa však ceny elektromobilov zvýšili, mohla by byť táto vízia ohrozená. Spotrebitelia by mohli byť menej ochotní prejsť na drahšie elektrické vozidlá, najmä v strednej a východnej Európe, kde je kúpna sila nižšia.
Čo bude ďalej?
Situácia okolo plánovaných ciel na čínske elektromobily zostáva zatiaľ nejasná. Rokovania medzi EÚ a Čínou budú pravdepodobne pokračovať. Obe strany chcú dosiahnuť dohodu, ktorá ochráni záujmy výrobcov.
Pre európsky automobilový priemysel je kľúčové, aby tieto rokovania viedli k riešeniu, ktoré umožní udržateľný rozvoj elektromobility a zároveň ochráni trh pred neférovou konkurenciou. Či už EÚ pristúpi k zavádzaniu ciel alebo ich odloží, isté je, že elektromobilita bude aj naďalej kľúčovým faktorom v globálnej automobilovej výrobe. Z dlhodobého hľadiska bude dôležité ako sa európski výrobcovia dokážu prispôsobiť meniacej sa situácii a konkurovať nielen čínskym, ale aj iným svetovým hráčom v oblasti elektromobilov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené