Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s nevšedným pohonom budúcnosti
Spoločnosť Liebherr, gigant v oblasti stavebných a ťažobných strojov, predstavila revolučný vodíkový nakladač, ktorý označuje za prvý svojho druhu na svete. Tento stroj bude teraz súčasťou pilotného projektu v kameňolome Kanzelstein pri Gratkorne v Rakúsku, kde prebehne dvojročný test v spolupráci s najväčšou rakúskou stavebnou spoločnosťou STRABAG. O téme informoval portál Electreck.
Inovácie v pohone
Na rozdiel od iných vodíkových vozidiel, ktoré sa spoliehajú na palivové články, Liebherrov nový nakladač L 566 H je poháňaný upraveným spaľovacím motorom, ktorý namiesto nafty spaľuje vodík. Podľa odhadov by tento motor mohol ročne zabrániť vypusteniu až 100 ton oxidu uhličitého do ovzdušia, čo zodpovedá úspore 37 500 litrov nafty.
„Táto technológia umožňuje prevádzku veľkých vozidiel s vysokou energetickou náročnosťou bez emisií oxidu uhličitého,“ vysvetlil technický riaditeľ Liebherr, Dr.-Ing. Herbert Pfab. V kameňolome bude na tankovanie stroja slúžiť špeciálna vodíková čerpacia stanica, ktorú dodá spoločnosť Energie Steiermark. Vodík bude „zelený“, teda vyrobený z obnoviteľných zdrojov.
Realita a kritika
Hoci tento projekt vyzerá sľubne, na vodíkovú technológiu existuje viacero pohľadov. Generálny riaditeľ MAN Trucks, Alexander Vlaskamp, nedávno upozornil, že technológia musí byť nielen dostupná, ale aj udržateľná. Väčšina svetového vodíka sa dnes vyrába zo zemného plynu a fosílnych palív, čo znamená, že aktuálne neprináša výrazné zníženie emisií oxidu uhličitého. Mahle CEO Arnd Franz dodáva, že skutočné zlepšenie môže prísť až s rozšírením produkcie tzv. modrého a zeleného vodíka.
Franz zároveň varuje, že dnešná produkcia vodíka, ktorá dosahuje približne 90 miliónov ton ročne, by mala do roku 2030 vzrásť na 130 miliónov ton. „Aby sa vytvorila potrebná infraštruktúra, musíme zvýšiť podiel modrého a zeleného vodíka,“ dodal.
Zatiaľ nie je jasné, či projekt Liebherr a STRABAG prinesie zásadný pokrok, alebo ide o pokus získať štátne dotácie určené na rozvoj vodíkovej technológie. STRABAG má však jasný cieľ.
„Chceme byť do roku 2040 klimaticky neutrálni. Jediným spôsobom, ako to dosiahnuť, je systematické a komplexné znižovanie emisií oxidu uhličitého, napríklad pri prevádzke stavebných strojov,“ povedal Generálny riaditeľ Klemens Haselsteiner.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
Čína opäť predbehla svet. Spustila prevádzku lietajúceho vozidla budúcnosti
Škoda všetkých prekvapila. Nový elektromobil bude za dostupnú cenu, dostal aj veľa vylepšení
Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
-
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Najväčšia panoráma v histórii. Hubblov teleskop zachytil susednú galaxiu, ako nikdy predtým
Nikto nevie, čo sa deje. Niekto kúpil doménu OGOpenAI a presmeroval ju do čínskeho laboratória
76 miliónov rokov starý fosílny nález odhaľuje vzácnosť, s akou paleontológovia nepočítali
Volkswagen a odbory uzavreli dohodu. Stále však nie je záruka úspechu
AKTUÁLNE: Na vysokej škole v Bratislave nahlásili bombu. Všetkých museli evakuovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené