Spoločnosť Liebherr, gigant v oblasti stavebných a ťažobných strojov, predstavila revolučný vodíkový nakladač, ktorý označuje za prvý svojho druhu na svete. Tento stroj bude teraz súčasťou pilotného projektu v kameňolome Kanzelstein pri Gratkorne v Rakúsku, kde prebehne dvojročný test v spolupráci s najväčšou rakúskou stavebnou spoločnosťou STRABAG. O téme informoval portál Electreck.

Inovácie v pohone

Na rozdiel od iných vodíkových vozidiel, ktoré sa spoliehajú na palivové články, Liebherrov nový nakladač L 566 H je poháňaný upraveným spaľovacím motorom, ktorý namiesto nafty spaľuje vodík. Podľa odhadov by tento motor mohol ročne zabrániť vypusteniu až 100 ton oxidu uhličitého do ovzdušia, čo zodpovedá úspore 37 500 litrov nafty.

„Táto technológia umožňuje prevádzku veľkých vozidiel s vysokou energetickou náročnosťou bez emisií oxidu uhličitého,“ vysvetlil technický riaditeľ Liebherr, Dr.-Ing. Herbert Pfab. V kameňolome bude na tankovanie stroja slúžiť špeciálna vodíková čerpacia stanica, ktorú dodá spoločnosť Energie Steiermark. Vodík bude „zelený“, teda vyrobený z obnoviteľných zdrojov.

Realita a kritika

Hoci tento projekt vyzerá sľubne, na vodíkovú technológiu existuje viacero pohľadov. Generálny riaditeľ MAN Trucks, Alexander Vlaskamp, nedávno upozornil, že technológia musí byť nielen dostupná, ale aj udržateľná. Väčšina svetového vodíka sa dnes vyrába zo zemného plynu a fosílnych palív, čo znamená, že aktuálne neprináša výrazné zníženie emisií oxidu uhličitého. Mahle CEO Arnd Franz dodáva, že skutočné zlepšenie môže prísť až s rozšírením produkcie tzv. modrého a zeleného vodíka.

STRABAG

Franz zároveň varuje, že dnešná produkcia vodíka, ktorá dosahuje približne 90 miliónov ton ročne, by mala do roku 2030 vzrásť na 130 miliónov ton. „Aby sa vytvorila potrebná infraštruktúra, musíme zvýšiť podiel modrého a zeleného vodíka,“ dodal.

Zatiaľ nie je jasné, či projekt Liebherr a STRABAG prinesie zásadný pokrok, alebo ide o pokus získať štátne dotácie určené na rozvoj vodíkovej technológie. STRABAG má však jasný cieľ.

„Chceme byť do roku 2040 klimaticky neutrálni. Jediným spôsobom, ako to dosiahnuť, je systematické a komplexné znižovanie emisií oxidu uhličitého, napríklad pri prevádzke stavebných strojov,“ povedal Generálny riaditeľ Klemens Haselsteiner.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú