V článku boli použité materiály TASR.

Automobilka Stellantis, ktorá zastrešuje známe značky ako Peugeot, Citroën či Jeep, prechádza náročným obdobím. V treťom štvrťroku 2024 očakáva výrazný pokles predaja, najmä kvôli problémom so zásobami a oneskorenému uvedeniu nových modelov na trh. Tento vývoj prinútil spoločnosť prijať kroky na stabilizáciu situácie. Týka sa to najmä USA, kde zaznamenala zatiaľ najväčší prepad.

Carlos Tavares Stellantis
Stellantis

Znížené dodávky a pokles predaja v Severnej Amerike

Na základe predbežných výsledkov Stellantis očakáva, že dodávky vozidiel po celom svete v treťom štvrťroku dosiahnu približne 1,148 milióna kusov. To je výrazný pokles oproti minulému roku, kedy predali 1,43 milióna áut. Najvýraznejší pokles predaja sa prejavil v Severnej Amerike, kde v období od júla do septembra 2024 klesol predaj o 171.000 vozidiel. Čo teda predstavuje pokles o 36 %. Hlavnou príčinou je plánované zníženie výroby pred uvedením nových modelov, ako sú napr. Dodge Charger Daytona a Jeep Wagoneer. Nové modely by mali prísť na trh až koncom roka.

Napriek poklesu predaja sa podarilo Stellantisu zvýšiť svoj trhový podiel v USA na 8 % z predchádzajúcich 7,2 % na konci júla. Pozitívnym faktorom pre spoločnosť je tiež výrazné zníženie nadmerných zásob. Tie sa v porovnaní s druhým štvrťrokom zmenšili o 50.000 vozidiel.

Vývoj predaja v Európe a oneskorené modely

V porovnaní so Severnou Amerikou, situácia v Európe nie je o nič lepšia. Predaj klesol približne o 100.000 áut. To predstavuje pokles až o 17 %. Príčinou bolo oneskorenie uvedenia niektorých nových modelov na trh. Medzi nimi je model Citroën C3, ktorý sa začal predávať až v septembri. Napriek tomu, Stellantis hlási silný záujem o niektoré svoje pripravované modely. Konkrétne Citroën C3 má už 50.000 objednávok a Peugeot 3008 má objednaných až 80.000 kusov.

V septembri Stellantis znížil svoju prognózu zisku za rok 2024 a informoval, že do konca roka môže stratiť až 10 miliárd eur. Očakávajú to, keďže sa spoločnosť rozhodla znížiť výrobu a ponúknuť výrazné zľavy na oživenie predaja v USA. Tieto opatrenia sú reakciou na slabší dopyt. Týmito krokmi chcú stabilizovať trh.

Finančné výsledky za tretí štvrťrok Stellantis plánuje zverejniť 31. októbra. Tieto čísla naznačia, či sa podniknuté kroky osvedčili. Od toho sa vyvinú aj dalšie rozhodnutia automobilky, ako sa postavia k výzvam, ktoré ju tento rok ešte čakajú.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú