Generálny riaditeľ BMW, Oliver Zipse vyhlásil, že zavedenie ciel na čínske elektromobily v rámci Európskej únie môžu spôsobiť viac škôd než prínosov. Tvrdí, že takéto opatrenia by mohli vyvolať obchodný konflikt, ktorý by negatívne ovplyvnil hlavne tradičných výrobcov, ktorí pôsobia v Číne.

Zipse už v máji kritizoval zavedenie ciel a prirovnal ich k „streleniu si do vlastnej nohy“, pričom zdôraznil, že takéto „tienisté ochranné opatrenia by poškodili samotnú Európu“. Informoval o tom portál BMWblog.com.

„Smrteľný signál pre európsky automobilový priemysel“

Nemecko spolu so Slovenskom, Maďarskom, Maltou a Slovinskom sa tento týždeň postavilo proti návrhu zaviesť clá na čínske elektromobily, ktoré by mohli dosiahnuť až 45 %. Generálny riaditeľ BMW označil tento krok za „smrteľný signál pre európsky automobilový priemysel“ a vyzval EÚ, aby rokovala s Čínou.

Rokovania medzi EÚ a Čínou ešte pokračujú. Za zavedenie ciel hlasovalo desať krajín – Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Írsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Holandsko a Poľsko. Počas hlasovania sa viacero štátov zdržalo počas hlasovania: Rakúsko, Belgicko, Chorvátsko, Cyprus, Česká republika, Fínsko, Grécko, Luxembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko a Švédsko.

Zipse aj napriek tomu verí, že nemecký postoj proti clám zvýšil šancu na dosiahnutie kompromisu, ktorý by zabránil obchodnému konfliktu, z ktorého by nikto neprofitoval.

Oliver Zipse. Zdroj: Flickr

Čína môže prijať odvetné opatrenia

BMW v Číne vyrába elektrický model iX3, ktorý exportuje na svetové trhy, avšak výroba sa skončí v druhom štvrťroku 2025. Vyrába tam tiež elektrické verzie MINI Cooper a Aceman. Výroba týchto modelov v Číne sa končí a od roku 2026 sa začnú vyrábať v Oxforde vo Veľkej Británii.

Čína pre BMW predstavuje najväčší trh, kde v polovici minulého roka predala 376 353 vozidiel, čo je trojnásobne viac ako v Nemecku a dvojnásobne viac ako v USA. V prípade zavedení cla by Čína pravdepodobne prijala odvetné opatrenia, čo by mohlo výrazne poškodiť BMW na tomto trhu. Konečné rozhodnutie o zavedení ciel sa očakáva na konci mesiaca, pričom rokovania medzi EÚ a Čínou budú medzitým pokračovať.

Nesúhlasia ani ďalšie automobilky

Ako informuje agentúra Reuters, so clami nesúhlasia ani ďalšie automobilky. Mercedes-Benz spolu s čínskou spoločnosťou Beijing Automotive Group Co Ltd a predsedom Geely Li Shufu, ktorí sú jeho dvoma najväčšími akcionármi, uviedli, že zavedenie ciel je „chybným krokom“.

Zároveň vyzvali Európsku komisiu, aby odložila ich zavedenie a umožnila pokračovanie v rokovaniach s cieľom dosiahnuť dohodu. Volkswagen, ktorý je väčšinovým vlastníkom Porsche AG tiež vyzval aby obe strany dospeli k „politickému riešeniu“.

Podľa Volkswagenu by zavedenie ciel neprispelo k zlepšeniu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Spoločnosť zároveň uviedla, že dohoda je stále možná, pokiaľ rozhodnutie o clách nebude oficiálne zavedené do konca októbra.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP