Studená sprcha pre odporcov. Vedci vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch
Elektromobily majú stále množstvo odporcov. Tí si na paškál berú predovšetkým ich batériu, ktorá má mať množstvo nevýhod – od ceny cez kapacitu až po jej samotnú životnosť. Lenže segment elektrických áut neprešľapuje na mieste a dlhodobo vyvíja kroky, ktoré by viedli k čo najlepšej batérii. Portál Interesting Engineering teraz dokonca upozornil na štúdiu, ktorá neprajníkom veľmi do kariet nezahrá.
Vydrží dlhšie než samotné auto
Podľa najnovšej štúdie kanadskej spoločnosti Geotab môžu batérie v súčasných elektromobiloch vydržať až 20 rokov. To je omnoho dlhšia doba, než sa predpokladalo a než si možno kedy myslel aj ten najoptimistickejší fanúšik elektromobility.
Tieto zistenia by mali definitívne vyvrátiť obavy z krátkej životnosti batérií v elektrických vozidlách. Údaje totiž naznačili zásadnú vec. Ak sú správne udržiavané a ich majitelia neprispievajú k neúmernej degradácii, batérie by dokonca mali prežiť životnosť samotných vozidiel, v ktorých sú implementované.
Batérie sa zlepšujú
Geotab aktualizovala svoju analýzu z roku 2019, v ktorej pôvodne odhadovala, že batérie EV degradujú rýchlosťou 2,3 % ročne. Nová štúdia z roku 2024 však priniesla pozitívnejšie výsledky, podľa ktorých je priemerná ročná degradácia batérií len na úrovni 1,8 %. To znamená, že batérie v elektromobiloch môžu pri takomto tempe vydržať až neuveriteľných 20 rokov.
„Životnosť batérie ovplyvňuje mnoho faktorov, ale pri dodržiavaní správnych postupov pri nabíjaní a jazde by mala batéria prekonať životnosť samotného vozidla,“ uvádza sa explicitne v štúdii.
Geotab
Ekonomické výhody pre flotily
Pre prevádzkovateľov vozových parkov môže byť táto správa dôležitým faktorom pri rozhodovaní o prechode na elektrické vozidlá. Elektromobily totiž ponúkajú nielen nižšie emisie, o ktoré by sa malo snažiť celé ľudstvo, ale aj výrazné finančné úspory. Podľa analýzy Geotab by takáto flotila elektromobilov mohla počas svojej životnosti ušetriť až 15 900 USD (cca 14 700 €) na jedno vozidlo.
Pre flotily, ktoré sú stále skeptické voči elektromobilom, môže byť práve dlhšia životnosť batérie a nižšie prevádzkové náklady tým rozhodujúcim faktorom.
Faktory ovplyvňujúce životnosť batérie
Hoci štúdia priniesla mimoriadne pozitívne správy, životnosť batérie ovplyvňujú viaceré faktory. Kľúčovými z nich sú podnebie, spôsob nabíjania a frekvencia používania. Napríklad batérie v horúcich klimatických podmienkach alebo tie, ktoré sú často nabíjané rýchlonabíjačkami (DCFC), sa degradujú rýchlejšie. Lepšie výsledky dosahujú batérie s kvapalinovým chladením, aké používa napríklad Tesla, v porovnaní so vzduchom chladenými systémami ako v Nissan Leaf.
Pozoruhodné je aj to, že časté využívanie elektromobilu nemusí nevyhnutne znamenať rýchlejšiu degradáciu batérie, pokiaľ je dodržaný určitý denný dojazd. Batérie nabíjané na pomalších nabíjačkách úrovne 2 majú tendenciu degradovať pomalšie.
Vyhliadky do budúcnosti
Zlepšenie technológie batérií EV naznačuje, že do 12 rokov si väčšina batérií zachová viac ako 80 % svojej pôvodnej kapacity, čo ďalej posilňuje dôveru v elektromobily ako dlhodobo udržateľné a ekonomicky výhodné riešenie.
Je však kľúčové, aby sa majiteľ vedel správne postarať o batériu vo svojom „tátošovi“ a nevystavil ju tak nadmernej degradácii. Tieto čísla by sa ho potom vôbec netýkali a on by sa len čudoval, odkiaľ na takéto čísla vedci prišli, keď jeho batéria vypovedala po pár rokoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
EXKLUZÍVNE z Expa v Osake: „Slovensko má energiu a ťah, ktorý Japonsko potrebuje cítiť,“ hovorí tamojšia učiteľka a novinárka
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP