Plusy

+ Prepracovaný a neopozeraný svet
+ Návykový súbojový systém
+ Jedinečný dizajn protivníkov
+ Unreal Engine 5
+ Bohaté možnosti vedľajších úloh
+ Hudba
+ Prepracované dialógy

Mínusy

- Chýbajúca mapa
- Režimy zobrazenia
- Ťažko zrozumiteľný hlavný príbeh

Ešte pred pár rokmi hráči aj médiá vo veľkom odmietali veriť, že ide o reálny projekt. Čínska novinka Black Myth: Wukong sa po zverejnení prvých trailerov okamžite dostala do hľadáčika každého herného fanúšika na svete. Hra už na prvých záberoch svojou grafikou vyrážala dych a v kombinácii s impozantným príbehom sa o nej okamžite začalo hovoriť ako o revolučnej novinke.

Vývoj veľkých AAA titulov sa Číne doteraz vyhýbal a momentálne druhá najľudnatejšia krajina bola známa skôr výrobou rôznych klonov slávnych herných sérií ako League of Legends, WoW alebo CS. Aj preto mnohí fanúšikovia očakávania radšej krotili. Týmto časom je však koniec a krajina začala v posledných rokoch veľa investovať do vývoja veľkých hier, čoho výsledkom je aj dlho očakávaný príchod novinky Black Myth: Wukong, ktorá pár hodín po svojom vydaní spôsobila medzi hráčmi  zemetrasenie a par dní po vydaní už prekonala hranicu 10 miliónov predaných kusov.

Osviežujúca čínska mytológia a príbeh zo 16. storočia

Black Myth: Wukong bola vyvinutá spoločnosťou Game Science, ktorá na nej pracovala už od roku 2019, pričom v tej dobe začínala ešte len s 13 vývojármi. Príbeh hry si autori adaptovali z monumentálneho čínskeho románu Putovanie na Západ, ktorý vznikol niekedy v 16. storočí a tvorcom poslúžil ako prostriedok na oživenie žánru akčných RPG hier.

Hlavnou postavou príbehu je takzvaný „Predurčený“, ktorý nasleduje mýtus o Sun Wukongovi, legendárnom opičom kráľovi, ktorý sa zrodil z kameňa za pomoci piatich elementov. Aj keď príbeh môže pôsobiť príťažlivým dojmom, jeho úplné pochopenie sťažuje fakt, že hra často odkazuje na postavy a udalosti z románu bez toho, aby sa príliš zaoberala ich vysvetľovaním či detailnejším predstavením.

Počas putovania na Západ stretneš veľa vedľajších postáv, ktoré však nedostávajú dostatočný priestor, aby ťa niečím zaujali. To isté sa dá povedať aj o hlavnom hrdinovi, ktorý je nemý a absencia dialógov a verbálnej komunikácie mi sťažovala vytvoriť si s ním nejaké väčšie emocionálne spojenie.

Fontech

Hráč nedotknutý predlohou sa tak často môže cítiť v okolitom deji stratený. Je to škoda, obzvlášť ak vidíme, že sa nám v ňom tvorcovia snažia vizuálne fascinujúcim spôsobom priblížiť čínsku mytológiu. Miernou výhodou pre hráčov je aspoň to, že sa tvorcovia rozhodli príbeh rozdeliť do šiestich dejovo čiastočne uzavretých kapitol, ktoré vždy končia ohromujúcou a dojímavou animovanou scénou prezrádzajúcou viac o hlavnom antagonistovi danej časti.

Veľa sa pred vydaním hry hovorilo o tom, či Black Myth: Wukong nebude ďalším vážnym zástupcom žánru soulslike a kópiou Elden Ring či Dark Souls. Aj keď sa spočiatku môže zdať, že niektorými elementami ako systémom kontrolných bodov, ukazovateľom výdrže, ktorý ovplyvňuje súboje či bojovým štýlom založeným na úskokoch, dokonale zapadá do tejto kategórie, omnoho viac jej sedí zaradenie do súdku tradičných akčných RPG, akým je napríklad God of War.

Black Myth: Wukong_20240822224354

Podobnosť s legendárnou hrou sa okamžite vybavuje aj vďaka impozantnému rozsahu hry. Všetko od epicky vyzerajúcej audiovizuálnej stránky cez presvedčivé dabingy až po monumentálne pôsobiace udalosti na obrazovke, to všetko nám priamo do tváre kričí, že čínski vývojári na výrobe tejto hry rozhodne nešetrili.

Vizuálna dokonalosť, v ktorej sa ľahko stratíš

Game Science vynaložil veľké úsilie, aby hráčom ponúkol dokonalý pohlcujúci naratívny zážitok plný mysticizmu, kde sú bežné stretnutia s tvormi z čínskeho folklóru, ktoré prekonávajú aj tú najšialenejšiu predstavivosť. Sú tu duely s menšími bossmi a mocnými vládcami jednotlivých oblastí a každý z nich oplýva unikátnym dizajnom, ktoré robia zo stretnutia s nimi nezabudnuteľný a jedinečný zážitok.

To všetko je umocnené dokonalým využitím Unreal Engine 5, ktorý dodáva hernému svetu a postavám tajomnú ultra realistickú atmosféru. Cesta na Západ ťa prevedie cez zelený prales, púšte s chrámami či ľadové hory so zabudnutými jaskyňami a hráč tak má možnosť pokochať sa nezabudnuteľným vyobrazením starej Číny.

Fontech

Ako postupne kráčaš príbehom ďalej, cesta ťa zavedie do nádherných a stále viac rozľahlejších lokalít, ktoré ponúkajú aj čoraz častejšie voliteľné ciele roztrúsené po okolí. Moja motivácia prehľadávať okolité rozľahlé prostredie, ktoré detailnými scenériami rozhodne nešetrí, však často narážala na absenciu čo i len jednoduchej mapy, vďaka ktorej by som sa dokázal rýchlejšie zorientovať v priestore.

Treba však oceniť snahu tvorcov vyhnúť sa lineárnemu uzatvorenému prostrediu a podobne ladenému dizajnu úrovni. Samotná hra ponúka obrovský herný svet, ktorého detailný prieskum odmení hráča rôznymi zaujímavými predmetmi, kúzlami, zbraňami či stretmi s mini bossmi.

Tvoje reflexy a schopnosť učiť sa sú kľúčové

Black Myth: Wukong ponúka na prvý pohľad jednoduchý, ale veľmi efektívny bojový systém, ktorý je založený predovšetkým na opakovanom spoznávaní niekoľkých kľúčových súborov pohybu protivníka v prospech využívania ľahkých a ťažkých útokov prostredníctvom ikonickej zbrane hlavného hrdinu – tyči Ruyi Jingu Bang. 

Útočné kombá sa môžu maximalizovať aj vďaka získaným bodom, ktoré sa hráčovi pripočítavajú, keď sa dokáže vyhnúť útoku protivníka alebo ho zasiahne. Najlepšie boje s bossmi majú nádych akejsi ázijskej elegancie, ktorá kombinuje vplyvy bojových umení s nadprirodzenou silou. Často si nútený naučiť sa vzorce útokov, aby si správne načasoval úskoky a zistil, kde sa vyskytujú príležitosti na útok.

To ťa núti neustále čítať pohyby nepriateľa či trajektóriu nepriateľského zbraňového arzenálu. Tvoja hlavná postava je svižný bojovník, takže jeho sila spočíva hlavne vo tvojich reflexoch. Každý úskok vykonaný so synchronizáciou, rytmom a v správnom čase rýchlo naplní ukazovateľ špeciálnych bodov.

Fontech

Vďaka systému talentov, stromu schopností či úpravy výstroja sú súboje mimoriadne pestré a zábavné. Okrem toho môže hráč využívať niekoľko zaujímavých kúziel, ako krátke zmrazenie nepriateľa, neviditeľnosť či mnou veľmi obľúbené rozmnoženie, ktoré ti pomôže vytvoriť malú armádu tvojich klonov spoločne útočiacich na jeden cieľ. Rozmanitosť a celkovú exotickosť súbojov dopĺňa možnosť premeniť sa na niektorého z mocných nepriateľov, ktorých si predtým zrazil k zemi. S tým súvisí aj možnosť využívania ich vlastných útočných zručností.

Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že rozličné varianty, ako skoliť nepriateľa, robia z Black Myth: Wukong akčnú arkádovú zábavu zameranú len na efekt, opak je pravdou a súboje svojou obtiažnosťou možno prirovnať k titulom od vývojárov z From Software. Odohrať celú hru aj s prieskumom vedľajších cieľov sa tak pokojne môže pre niektorých hráčov natiahnuť aj na 50 hodín.

Fontech

Ak sa ti nepodarí zdolať nejakého vedľajšieho bossa alebo splniť niektoré z vedľajších cieľov, nemusíš smútiť. Hra umožňuje hráčom vrátiť sa do sveta aj po skončení, pričom všetky kapitoly budú dostupné aj so svojím obsahom. Pre tých, ktorých by si chceli Wukong zahrať znova je k dispozícii nová odomknutá možnosť New Game+, ktorá ponecháva hráčovi všetky schopnosti, kúzla či zbrane.

Fanúšikovia konzoly môžu ostať frustrovaní

Vývojári z Game Science boli doteraz známi len vývojom mobilných a PC hier, pričom Black Myth: Wukong je ich prvým veľkým projektom určeným pre konzoly novej generácie. Aj preto sa šírili obavy z toho, ako si tvorcovia poradia s optimalizáciou pre PlayStation 5 a Xbox Series. Tie sa teraz ukázali ako čiastočne oprávnené, predovšetkým pri troch režimoch zobrazenia – Quality, Balance a Performance – ktoré hra ponúka.

Hoci z hľadiska grafických nastavení sú si dosť podobné, zásadné rozdiely spočívajú v rozlíšení. Quality režim využíva FSR upscale z dynamického 1440p, zatiaľ čo Balance a Performance fungujú na základe 1080p. Výkon je však o niečo komplikovanejší.

Fontech

Performance režim udržiava väčšinu času 60 FPS, avšak nejde o klasických 60 snímok za sekundu, ale o interpoláciu snímok  z 30 na 60 FPS. Vzhľadom na dynamickú akciu a množstvo efektov v hre dochádza k problémom s vysokou latenciou a znížením kvality obrazu, kde sa objavujú artefakty.

Balance režim by mohol byť dobrou voľbou,  beží na 45 FPS, no obraz pri nom mierne trhá. Celkovo žiadny z režimov nie je úplne optimálny a hráči by mali byť pripravení na drobné nedostatky, kým vývojári nevydajú nové aktualizácie.

Čína môže zmeniť celý herný priemysel

Napriek tomu, že som mal vďaka týmto technickým nedostatkom problém úplne sa ponoriť do krásy herného sveta Wukongu, stále ide o veľmi jedinečný herný počin, výrazne odlišujúci sa od západnej produkcie a tuctových soulslike hier, ktoré prechádzajú okolo nás bez povšimnutia.

Fontech

Príbeh síce nebude pre mnohých hráčov tým správnym hnacím motorom, ich motivácia brodiť sa desiatkami súbojov s mocnými súpermi však bude vychádzať hlavne z originálneho bojového systému, ktorý je osviežujúco zábavný a primerane náročný.

Black Myth: Wukong tak predstavuje úspešnú čínsku revolúciu a zároveň kľúčový vstup tamojších vývojárov do lukratívneho herného priemyslu, ktorý aj vďaka tomuto momentu môže v budúcnosti nadobudnúť úplne iné rozmery. So svojimi kapacitami a neobmedzenými možnosťami tak „Zem draka“ vo svete hier rozhodne ešte nepovedala svoje posledné slovo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú