Európsky parlament (EP) vo štvrtok prijal pozíciu k prepracovanému návrhu pravidiel EÚ pre typové schvaľovanie a dohľad nad trhom s motorovými vozidlami (Euro 7). S kompromisnými pravidlami súhlasia aj slovenskí europoslanci z rôznych politických frakcií, informuje spravodajca TASR.
Robert Hajšel (Smer-SD) pripomenul, že pôvodný návrh eurokomisie bol „vražedný“ pre automobilový priemysel a konkurencieschopnosť EÚ. „Aplikácia takéhoto zákona by spôsobila kolaps výroby malých áut a obmedzila prístupnosť áut pre nižšie príjmové kategórie ľudí,“ vysvetlil.
Ocenil, že pôvodný návrh prešiel veľkými zmenami v europarlamente aj v Rade EÚ. Nemyslí si, že voči norme Euro 6 pôjde o veľké sprísnenie limitov oxidov dusíka či zníženie emisií CO2, ale norma zavádza nové povinnosti pre výrobcov elektromobilov, pri obmedzení emisií a prachových častí z bŕzd a pneumatík a recykovateľnosti batérií.
„Prechod na Euro 7 znamená iba okrajový prechod z hľadiska ozdravenia ovzdušia. Oveľa dôležitejší pre EÚ a najmä pre Slovensko je vek automobilového parku. Na Slovensku je to 15 rokov. Potrebujeme nahradiť staré autá novými. Euro 7 poskytne výrobcom viac času na prechod na výrobu iba bezemisných áut od roku 2035,“ opísal situáciu.
Michal Wiezik (PS) upravenú normu Euro 7 vníma ako prijateľný kompromis medzi pozíciou eurokomisie a členských krajín, ktorý reflektuje aj cieľ EÚ ukončiť výrobu áut so spaľovacími motormi do roku 2035. Priznal, že debaty o norme boli búrlivé a Slovensko, ktoré vyrába najviac áut na hlavu obyvateľa, tiež vnímalo rozpor medzi ambíciami eurokomisie a žiadosťami členských krajín a priemyslu.
„Norma nanucovala aj zvyšovanie noriem pre spaľovacie motory. Vznikla dilema, že by boli potrebné obrovské investície do technológií, s ktorými dlhodobo nerátame. Nakoniec prevážil postoj, že norma by sa mala týkať iba tých technológií, ktoré budeme využívať aj po roku 2035, čo je už premostenie na elektromobilitu,“ povedal. Spresnil, že norma prináša významné zmeny v znižovaní emisií z nákladných vozidiel a v znižovaní emisií častíc z pneumatík a bŕzd, na ktoré doteraz nebol kladený dostatočný dôraz. Verí, že Euro 7 zlepší reálne emisie z jazdy v mestských oblastiach, čo bude prínos pre kvalitu života v centrách miest, kde doprava je najväčším znečisťovateľom ovzdušia.
Ivan Štefanec (KDH) tvrdí, že návrh nariadenia Euro 7 rozširuje cieľ znižovať emisie znečisťujúcich látok z cestnej dopravy o emisie vznikajúce pri používaní bŕzd, pri odere pneumatík, ale venuje sa aj životnosti batérií. Podľa jeho slov pôvodný návrh nebolo možné splniť.
„V kompromisnom návrhu sa najproblematickejšie časti ako meranie emisií z bŕzd a pneumatík posunuli, lebo nemáme zatiaľ k tomu adekvátne technológie. Takisto sú tu úpravy v prospech výrobcov batérií a malých výrobcov áut. Tlak z europarlamentu pomohol,“ uviedol s odkazom na predtým vysoké nároky na úpravu súčasných spaľovacích motorov.
Eugen Jurzyca (SaS) upozornil, že návrhu Euro 7 chýbajú základné analýzy dosahov. Napríklad predkladatelia neanalyzovali, aký vplyv budú mať nové pravidlá na spomalenie výmeny starých áut za nové. Toto spomalenie by pritom viedlo k zhoršeniu životného prostredia. „Efektívnejšie by bolo zamerať sa na výmenu starých znečisťujúcich áut za moderné, než sprísňovať limity moderným autám, pretože úspory emisií medzi Euro 6 a Euro 7 nie sú veľké, zato rozdiel v cenách veľký je,“ odkázal.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
Tesla odhalila závažnú chybu. Cybertruck postihol problém s batériou
Líder predstaví o pár dní luxusný hybrid. Má dostať výborný dojazd a špičkové inovácie
Muskovi rastie tvrdá konkurencia. Známy miliardár chystá odpoveď na Starlink aj Falcon 9
Google má vážny problém. Porovnal som najlepšie AI vyhľadávače a výsledok ma poriadne prekvapil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Začala prvá vesmírna vojna, tvrdia experti. Na orbite je rušno, čínska „armáda“ satelitov je len špička ľadovca
- Dokázala by napájať celú Bratislavu. Konečne vieme, kde postavia prvú elektráreň na jadrovú fúziu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 10 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Nič drahšie ešte Netflix nenatočil. Nové sci-fi je nabité hviezdami a ukáže ľudstvo na prahu vyhynutia (trailer)
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
-
- Začala prvá vesmírna vojna, tvrdia experti. Na orbite je rušno, čínska „armáda“ satelitov je len špička ľadovca
- Dokázala by napájať celú Bratislavu. Konečne vieme, kde postavia prvú elektráreň na jadrovú fúziu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 10 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Nič drahšie ešte Netflix nenatočil. Nové sci-fi je nabité hviezdami a ukáže ľudstvo na prahu vyhynutia (trailer)
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 10 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Spomalí rast nádorov a je 27-krát účinnejšia. Vyvinuli novú zbraň na liečbu rakoviny, je zo zlata
- Sci-fi „kladivo“ je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
Daj si pozor na online nákupy. Lákavé ceny z Číny ťa môžu obrať o všetko
Pripraví ťa o spánok aj o život. Na raritnú chorobu neexistuje liek, vedci skúšajú „zázrak“
Prekoná všetky rekordy. Najrýchlejší objekt vytvorený človekom dostal dôležitú misiu pri Slnku
Toto by si určite nečakal. Legendárny tvorca Christopher Nolan vybral najlepší film roka 2024
Vedci prelomili hranice vedy. Kvantové dáta teleportovali cez bežný internet
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené