Spoločnosť Daimler Truck oznámila, že technológia vodíkových palivových článkov môže byť tým správnym riešením na dekarbonizáciu diaľkovej cestnej dopravy. Výrobca konkrétne oznámil, že prototyp nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2 schválený pre verejné cesty úspešne zvládol projekt #HydrogenRecordRun spoločnosti Daimler Truck a to precestovaním 1 047 km na jednu nádrž kvapalného vodíka. Na tému upozornil portál TruckingInfo.

Rekordná jazda

Rekordná jazda začala 25. septembra 2023 v zákazníckom centre Mercedes-Benz Truck vo Wörth am Rhein v Nemecku a skončila 26. septembra ráno v Berlíne, hlavnom meste Nemecka. Vodíkový ťahač absolvoval cestu plne naložený, pričom jeho celková hmotnosť sa zastavila na 40 tonách – cestu absolvoval teda v reálnych podmienkach a bez emisií CO2. Celú jazdu navyše nezávisle potvrdil inšpekcia v podobe TÜV Rheinland.

Podľa dostupných informácií Mercedes-Benz GenH2 bol pred štartom naplnený vodíkom z čerpacej stanice Daimler Truck, pričom počas procesu dopĺňania paliva sa  kryogénny kvapalný vodík s teplotou mínus 253 °C naplnil do dvoch 40 kg nádrží namontovaných na oboch stranách podvozku. Vďaka špeciálnej izolácii na nádržiach je navyše možné vodík udržiavať pri veľmi nízkej teplote a to aj bez systému s aktívnym chladením.

Podľa tlačovej správy Daimler Truck uprednostňuje kvapalný vodík, pretože v agregovanom stave má nosič energie výrazne vyššiu hustotu k objemu v porovnaní s plynným vodíkom. Vďaka tomu možno prevážať viac vodíka, čo výrazne zvyšuje dojazd a umožňuje porovnateľný výkon vozidla s bežným naftovým nákladným vozidlom.

Spoločnosť tiež uviedla, že batériovo-elektrické nákladné vozidlá sú ideálnou voľbou pre distribučnú dopravu, ako aj pre diaľkovú dopravu s pravidelným nasadením na plánovateľných trasách s vhodnými vzdialenosťami a možnosťami nabíjania.

V niektorých aplikáciách by však mohli byť pohony na báze vodíka lepším riešením. To platí najmä pre veľmi flexibilné a obzvlášť náročné nasadenie v ťažkej doprave a diaľkovej preprave.

Navyše, podľa vrchných predstaviteľov spoločnosti, dostupnosť vhodnej infraštruktúry a dostatok zelenej elektriny sú kľúčové pre úspešný prechod na bezemisné technológie, pričom sú presvedčení, že rýchle a nákladovo optimalizované pokrytie tohto dopytu po energii je možné dosiahnuť len s implementovaním oboch technológií.

Očakáva sa, že prvé nákladné vozidlá Daimler s palivovými článkami budú testované v rukách zákazníkov v najbližších rokoch. Sériová verzia Mercedes-Benz GenH2 Truck by mala byť predstavená v druhej polovici tohto desaťročia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú