Keď VW svetu prvýkrát ukázal elektrický ID. Buzz, auto okamžite vzbudilo vlnu emócií. Tie ale boli takmer výhradne pozitívne, dizajn totiž vychádza z prvého VW T1 – hipisáckej dodávky, ktorá sa stala akýmsi symbolom mieru, priateľstva a lásky.

Aj ID. Buzz, rovnako ako T1, má vo svojej “tvári” skrytý úsmev. Auto sa vďaka tvarovaniu prednej masku doslova smeje, pôsobí priateľsky a ľudia vďaka tomu majú potrebu tento úsmev autu opätovať.

Buzz je bezpochyby najemotívnejším autom súčasnosti, no predovšetkým je to dopravný prostriedok, a tak so zlými jazdnými vlastnosťami by mu bol celý milý výraz k ničomu.

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako jazdí VW ID. Buzz
  • Aká je jeho spotreba v meste, na diaľnici a na okreskách
  • Ako vplýva na spotrebu váha plne naloženého ID. Buzz
  • Čo som si na aute zamiloval najviac a čo mi naopak chýba
  • Aké vychytávky ponúka ID. Buzz už v základnej výbave
  • Ako hodnotím vnútorný priestor tohto auta
  • Prečo je to podľa mňa aktuálne najuniverzálnejší elektromobil na trhu

Rozhodne to však nie je elektromobil s najlepším dojazdom, ani najideálnejší spoločník pri častých dlhých cestách, no akonáhle sedíš za volantom tohto auta a vidíš všetkých tých ľudí vonku ako sa za tebou otáčajú a hádžu úsmevy jeden za druhým, taká vec, ako o niečo vyššia spotreba či častejšie zastávky na nabíjanie, ťa absolútne netrápia. 

Známa technika v oveľa väčšom kabáte

Po technickej stránke zrejme nemá zmysel VW ID. Buzz nejak extra predstavovať. Auto je postavené na rovnakej modulárnej platforme, ako napríklad VW ID.4 či ID.5, takisto VW ID.3 a tiež ďalšie koncernové elektromobily Škoda Enyaq a Audi Q4 e-tron.

Mário Šimovič/FonTech

Zatiaľ teda máme k dispozícii pohon zadných kolies a elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní). VW však už prezradil, že sa dočkáme aj GTX verzie s pohonom všetkých kolies a výkonom 300 koní. Výkon zadokolky však pre toto auto úplne stačí, s ID. Buzzom sa nechceš pretekať s Teslami či nejakými benzínovými superšportami, aj keď na semafóroch dokážeš napriek hmotnosti bezmála 2,5 tony upratať väčšinu spaľovákov.

VW svoju platformu vylepšuje najmä po softvérovej stránke a najnovšia generácia softvéru už umožňuje nabíjanie výkonom až 170 kW. Vďaka tomu sa batéria s využiteľnou kapacitou nabije z 10 na 80 % už do 30 minút.

Mário Šimovič/FonTech

Tento čas môžem skutočne potvrdiť, ani raz mi počas testu nabíjanie v danom rozmedzí nezabralo viac ako pol hodinu. Krivka je navyše dobre vyladená a výkon nad 100 kW si auto drží takmer až do 80 %. Iba raz sa mi stalo, že bol nabíjací výkon výrazne nižší, no to som začal nabíjať pri 55 % a dobíjal som iba do 68 %. V tomto prípade bol výkon nabíjania okolo 75-85 kW.

Fyziku neoklameš

Ako som už uviedol, VW ID. Buzz je prakticky staré známe auto, iba vo väčšom kabáte. Nenechaj sa však jeho zovňajškom oklamať, so svojimi 4712 mm je ID. Buzz o 16 mm kratší, ako napríklad Tiguan, ktorý sa radí medzi stredne veľké SUV. Vnútorný priestor Buzz-u je však neporovnateľne väčší. Auto je totiž nadštandardne vysoké a tiež nadštandardne “hranaté”.

Mário Šimovič/FonTech

Nemám však na mysli ostré a agresívne krivky, ale skôr celkový tvar karosérie. ID. Buzz je je prakticky “kváder” s veľmi kolmou prednou časťou karosérie, čo rozhodne nie je najlepšie riešenie z hľadiska aerodynamiky. Fyzika jednoducho oklamať nejde a aj preto má toto retro auto podstatne vyššiu spotrebu než SUVčka na tej istej platforme.

V meste a po okreskách bola spotreba takmer identická a pohybovala sa v rozmedzí 18-19 kWh/100 km. To je veľmi prijateľná hodnota, nakoľko ID. Buzz pokojne môže byť mestské auto. Rozhodne je totiž obratnejšie ako drvivá väčšina SUVčiek so spaľovacími motormi.

Mário Šimovič/FonTech

S vyššou rýchlosťou rastie aj spotreba a pri ID. Buzz je jej nárast dramatickejší. Plne naložené auto batožinou aj piatimi pasažiermi pri rýchlosti 120 km/h potiahlo z batérie v priemere 25,5 kWh/100 km a pri rýchlosti 130 km/h to bolo až 29,4 kWh/100 km.

130-kova spotreba je tu teda naozaj vysoká, no vzhľadom na karosériu auta si myslím, že ju VW ešte udržal na veľmi slušnej úrovni. S takým ID.4 či ID.5 však rozhodne zájdeš po diaľnici na jedno nabitie výrazne ďalej. Keď sme boli v aute iba dva, tak na rovnakom diaľničnom úseku bola spotreba pri 130-ke okolo 26 kWh/100 km.

Mário Šimovič/FonTech

Okrem rýchlosti teda na spotrebu celkom zásadne vplýva celkové zaťaženie.Ja som však s ID. Buzzom jazdil maximálne rýchlosťami do 120 km/h, toto auto totiž samotnému vodičovi akoby šepká, že sa nikam nemusí ponáhľať a v takomto prípade by som na jedno nabitie prešiel bez problémov 300 km aj s nejakou tou rezervou.

čo sa týka jazdných vlastností, dynamika, ako som už spomínal, je skvelá. Maximálka je síce obmedzená na 145 km/h, no takto rýchlo s ID. Buzz zaručene jazdiť nebudeš. Obratnosť v meste je špičková a jediné, čo by som v tomto smere autu vytkol, je o niečo tvrdší podvozok.

VW ID. Buzz je najemotívnejšie auto súčasnosti

Univerzálnejší elektromobil dnes asi nenájdeš

Dizajn VW Id. Buzz som už ale poznal od momentu, keď ho automobilka ukázala svetu. Aj akú, takú predstavu o dojazde a nabíjaní sme si mohli vytvoriť z papierových špecifikácií. To, čo ma najviac zaujímalo a na čo som sa najviac tešil, bola osobná skúsenosť s týmto autom. Chcel som sa na vlastnej koži presvedčiť, či môže byť skutočne toto auto tak univerzálne, praktické a zároveň dizajnovo podarené, ako to výrobca prezentuje.

Mário Šimovič/FonTech

Ja by som ID. Buzz v tomto smere nazval doslova “magickým autom”. Fanúšikovia Harryho Pottera určite poznajú scény so stanmi, ktoré používali čarodejníci v tomto svete. Po vstupe do bežného, zvonku malého stanu sa im vo vnútri objavil obrovský obytný priestor. V tomto prípade samozrejme išlo o “mágiu”, no v prípade VW ID. Buzz som mal rovnaký pocit a vnútorný priestor mi prišiel ďaleko väčší, než sa zdalo pri pohľade na auto zvonku alebo z nejakých fotografií.

Po sklopení zadných sedačiek sa v ID. Buzz vytvorí viac ako 2 metre dlhá, absolútne rovná plocha, kde sa kráľovsky vyspia dvaja dospelí ľudia. Extrémnou výhodou je použitie dvojitého dna. Rovná plocha tak vznikne bez toho, aby si musel z auta vyhodiť druhý rad sedadiel a v kufri ti stále zostáva priestor na káble či menšiu batožinu. Výrobcovia tretích strán dokonca už začali ponúkať kempovací kit, ktorý vložíš do tohto spodného priestoru a ktorý z ID. Buzz razom urobí plnohodnotné kempovacie auto.

Mário Šimovič/FonTech

Ak ale ideš len niekam na piknik, zadné sedadlá ani nemusíš sklápať, samotný kufor je tak veľký, že sa v ňom dvojica môže urobiť “autopiknik”. V zadnej, respektíve kufrovej časti potom nechýba množstvo praktických vychytávok, ako napríklad odkladacie priestory na nápoje či smartfón.

Buzz má praktických vychytávok neúrekom. Potešila ma napríklad prítomnosť USB-C konektorov vo všetkých bočných dverách. U vodiča samozrejme chýbajú. ten si môže smartfón odložiť do priehradky pri volante, kde sú dva USB-C a aj bezdrôtová nabíjačka. Chválim tiež volič režimu jazdy, ktorý sa presunul na miesto pravej páčky pod volantom. Naopak čo mi v aute veľmi chýbalo, boli výduchy klimatizácie pre pasažierov vzadu.

Mário Šimovič/FonTech

No a nakoniec je to kopec drobných milých detailov, ktoré vyčaria úsmev aj na tvárach pasažierov. Napríklad smajlíky ukryté pod kľučkami predných dverí. Taká hlúposť a zbytočnosť, no ja som sa z nej naozaj tešil a ukazoval som ju každému, kto sa na auto chcel pozrieť a aj jeho táto “blbosť” potešila.

Buzz je životný štýl

VW konečne po dlhej dobe vyrobil auto, ktoré má emóciu. ID. Buzz nesie silný odkaz na legendárnu T1, a ten je nielen dizajnový, ale aj praktický. S T1 ľudia chodili krížom krážom po svete, nemali žiadne starosti a užívali si život naplno. S VW ID. Buzz je to možné tiež. Auto má dostatočný dojazd, je praktické, všestranné a použiteľné v každej situácii. Samozrejme auto z roku 2023 je doplnené množstvom technológií a vychytávky, ako elektrické zadné dvere majitelia T1 určite nemali.

Mário Šimovič/FonTech

Ja osobne si však myslím, že táto príplatková výbava je zbytočný luxus, ktorý nepotrebuješ. ID. Buzz je totižto dobrý už v základe, respektíve už v základe by mi nič nechýbalo. Základ má pokročilý asistent jazdy na diaľnici, 10-farebné náladové osvetlenie interiéru či dokonca elektricky otvárané dvere batožinového priestoru.

Základná výbava je tu teda o poznanie bohatšia ako pri doterajších modeloch, no zároveň aj stojí o niečo viac. ID. Buzz začína na sume 67 000 €, no mňa toto auto presvedčilo, že za tie peniaze rozhodne stojí a aktuálne asi nie je univerzálnejší a hlavne emotívnejší elektromobil, ktorý by mohol ID. Buzz konkurovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú