Obrovská prehra pre Európu. V elektromobiloch Číne nedokážeme konkurovať, úplne nás vytlačili
Predaje elektromobilov boli minulý rok najväčšie v histórii a prechod na elektromobilitu urýchľuje aj zdieľanie platforiem naprieč koncernami. Ako informoval portál InsideEVs, do 5 najväčších koncernov v predajoch elektromobilov sa však prebojoval iba jeden „tradičný“. To ukazuje, akým tempom čínske automobilky doťahujú na dlhoročné stálice.
Tempo, akým čínske koncerny napredujú v predajoch elektrických vozidiel, by malo byť pre európskych výrobcov vyrovným signálom. Mnoho odborníkov sa totiž domnieva, že tradiční výrobcovia sa nedokázali prispôsobiť, respektíve sa nedokázali dostatočne rýchlo transformovať na výrobu elektromobilov, kvôli čomu ich čínski výrobcovia predbehnú.

Napríklad Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.
Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.
Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.
V top 5 koncernoch iba jeden tradičný výrobca
Portál CleanTechnica každoročne vyhodnocuje dáta v predajoch elektromobilov naprieč rôznymi výrobcami. Vývoj posledných troch rokov naznačuje, kam sa trh s elektrickými autami uberá.
V roku 2022 sa totiž do 5 najväčších svetových koncernov z hľadiska výroby a predaja čistých elektromobilov dostal z tradičných koncernov iba VW, ktorý sa s počtom niečo cez 570 000 elektromobilov nachádza na štvrtom mieste.

Absolútnym lídrom je automobilka Tesla, ktorá predala vyše 1,3 milióna elektromobilov. Druhú, tretiu a piatu pozíciu už ale obsadili čínske koncerny BYD, SIAC a Geely-Volvo.
V roku 2021 sa pritom do TOP 5 prebojovali dva tradičné koncerny. Okrem VW sa tu nachádzala aj skupina Hyundai-Kia a v roku 2020 bola v najlepšej pätici miesto Hyundai-Kia skupina Renault-Nissan-Mitsubishi, uvádza InsideEVs.
Rast čínskeho BYD je neuveriteľný
Pozoruhodný je ale najmä rast čínskej automobilky BYD. Tá sa už v roku 2020 nachádzala medzi 5 najväčšími koncernami vo výrobe čistých elektromobilov s počtom 131 000 kusov a podielom 6 %.
V roku 2021 to už BYD vytiahol na 4. priečku s počtom 323 000 predaných elektromobilov a podielom 7 %. Uplynulý rok už bola čínska automobilka druhá, zákazníkom predala vyše 913 000 elektromobilov, pričom jej patrilo celkovo 12,6 % trhu.
Rok 2023 vyzerá pre BYD dobre
Aktuálny rok sa bude pre automobilku BYD niesť v znamení širšej expanzie aj na európskych trhoch. Okrem toho spoločnosť na nedávnej konferencii CES v Las Vegas predstavila dva nové luxusné modely pod novou značkou YangWang. Jedným z nich čisto elektrický superšport U9 a plug-in hybridné SUV U8, píše NikkeiAsia.
Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.
Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.
Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.
Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.
Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali

Prvý prípad superchrípky na Slovensku potvrdený. Výskyt v populácii je vyšší, predpokladajú hygienici

Prvá tajná operácia svojho druhu. Ukrajinské sily zničili ruskú ponorku za stovky miliónov € (VIDEO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali

Prvý prípad superchrípky na Slovensku potvrdený. Výskyt v populácii je vyšší, predpokladajú hygienici

