Obrovská prehra pre Európu. V elektromobiloch Číne nedokážeme konkurovať, úplne nás vytlačili
Predaje elektromobilov boli minulý rok najväčšie v histórii a prechod na elektromobilitu urýchľuje aj zdieľanie platforiem naprieč koncernami. Ako informoval portál InsideEVs, do 5 najväčších koncernov v predajoch elektromobilov sa však prebojoval iba jeden „tradičný“. To ukazuje, akým tempom čínske automobilky doťahujú na dlhoročné stálice.
Tempo, akým čínske koncerny napredujú v predajoch elektrických vozidiel, by malo byť pre európskych výrobcov vyrovným signálom. Mnoho odborníkov sa totiž domnieva, že tradiční výrobcovia sa nedokázali prispôsobiť, respektíve sa nedokázali dostatočne rýchlo transformovať na výrobu elektromobilov, kvôli čomu ich čínski výrobcovia predbehnú.
Napríklad Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.
Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.
Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.
V top 5 koncernoch iba jeden tradičný výrobca
Portál CleanTechnica každoročne vyhodnocuje dáta v predajoch elektromobilov naprieč rôznymi výrobcami. Vývoj posledných troch rokov naznačuje, kam sa trh s elektrickými autami uberá.
V roku 2022 sa totiž do 5 najväčších svetových koncernov z hľadiska výroby a predaja čistých elektromobilov dostal z tradičných koncernov iba VW, ktorý sa s počtom niečo cez 570 000 elektromobilov nachádza na štvrtom mieste.
Absolútnym lídrom je automobilka Tesla, ktorá predala vyše 1,3 milióna elektromobilov. Druhú, tretiu a piatu pozíciu už ale obsadili čínske koncerny BYD, SIAC a Geely-Volvo.
V roku 2021 sa pritom do TOP 5 prebojovali dva tradičné koncerny. Okrem VW sa tu nachádzala aj skupina Hyundai-Kia a v roku 2020 bola v najlepšej pätici miesto Hyundai-Kia skupina Renault-Nissan-Mitsubishi, uvádza InsideEVs.
Rast čínskeho BYD je neuveriteľný
Pozoruhodný je ale najmä rast čínskej automobilky BYD. Tá sa už v roku 2020 nachádzala medzi 5 najväčšími koncernami vo výrobe čistých elektromobilov s počtom 131 000 kusov a podielom 6 %.
V roku 2021 to už BYD vytiahol na 4. priečku s počtom 323 000 predaných elektromobilov a podielom 7 %. Uplynulý rok už bola čínska automobilka druhá, zákazníkom predala vyše 913 000 elektromobilov, pričom jej patrilo celkovo 12,6 % trhu.
Rok 2023 vyzerá pre BYD dobre
Aktuálny rok sa bude pre automobilku BYD niesť v znamení širšej expanzie aj na európskych trhoch. Okrem toho spoločnosť na nedávnej konferencii CES v Las Vegas predstavila dva nové luxusné modely pod novou značkou YangWang. Jedným z nich čisto elektrický superšport U9 a plug-in hybridné SUV U8, píše NikkeiAsia.
Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.
Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.
Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.
Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.
Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
Pickup povýšili na novú úroveň. Nový Hummer má vyše 1 100 koní a ohromné zrýchlenie z 0 na 100 km/h
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Denne ju prehliadaš v obchode: Lacná potravina podporuje chudnutie, regeneráciu a zdravie čriev
Petržalka reaguje na miliónový podvod: Audit za 300-tisíc eur a výmena vedenia
5 000 eur za nástup do práce: Firmy na Slovensku ponúkajú náborové bonusy ako z rozprávky
Predčasné dôchodky: Od júla 2025 budú vyššie, takéto sú podmienky
„Budete ma musieť strpieť“: Fico prehovoril o svojom politickom konci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
Vedci odhalili baktériu, ktorá požiera nemocničné plasty. Je smrteľná a odolná
Zisk Lenova sa prepadol o 64 %. Tržby však prekvapivo rástli
Slovnaft dostane ropu z Kaspiku. Pomôže to aj cenám pohonných hmôt
Lietajúci pomocníci šetria čas aj peniaze. Energetici v Lemešanoch si ich nevedia vynachváliť
Egejské more sa zatriaslo. Silné zemetrasenie zasiahlo Krétu aj Santorini
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Denne ju prehliadaš v obchode: Lacná potravina podporuje chudnutie, regeneráciu a zdravie čriev
Petržalka reaguje na miliónový podvod: Audit za 300-tisíc eur a výmena vedenia
5 000 eur za nástup do práce: Firmy na Slovensku ponúkajú náborové bonusy ako z rozprávky
Predčasné dôchodky: Od júla 2025 budú vyššie, takéto sú podmienky
„Budete ma musieť strpieť“: Fico prehovoril o svojom politickom konci
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené