Slovák robí chyby, pritom úplne zbytočne. Takto si kúpiš správne pneumatiky na auto v 2022
Výber pneumatík je mnohokrát podceňovaná téma a veľa vodičov pri výbere obutia hľadí iba na cenu. Aj pneumatiky ale disponujú rôznymi premennými, ktoré ovplyvňujú nielen ich kvalitu, ale aj komfort z šoférovania.
Rozdiely pri cenách pneumatík sa pohybujú aj v stovkách eur za celú sadu. Na prvý pohľad vyzerajú všetky rovnako, no lacné obutie bude mať pochopiteľne iné vlastnosti ako o niekoľko desiatok eur drahšia pneumatika.
FonTech.sk sa rozprával s odborníkmi a prešiel si všetky potrebné atribúty, ako si pneumatiku v roku 2022 čo najlepšie kúpiť.
Čísla a značky na pneumatike prezradia všetko
Až 77 % motoristov sleduje testy pneumatík, tvrdí spoločnosť Continental. Pri správnom výbere však nezáleží len na tom, ktorý výrobca a ktorý model obstál v teste najlepšie.
Kľúčové sú aj samotné informácie na pneumatike – množstvo čísel a písmen síce na prvý pohľad pôsobí mätúco, no ich čítanie je pomerne jednoduché a zrozumiteľné. V infografike nižšie môžeš vidieť, čo všetko tieto značky znamenajú a čo napovedajú o samotnej pneumatike.
Loading…
Mnohí výrobcovia dnes vyrábajú pneumatiky špeciálne určené pre elektromobily, no vďaka tomu, že budeš vedieť čítať tieto značky, môžeš si na elektromobil správne vybrať aj niektorú z „obyčajných“ pneumatík.
Napríklad značka „XL“ za indexom nosnosti znamená, že pneumatika je schopná znieť trvalé extra zaťaženie dodatočným dofúkaním. Pneumatiky s touto vlastnosťou teda môžu byť vhodné pre už tak ťažké elektromobily.
Čo musí spĺňať pneumatika v roku 2022?
Moderné pneumatiky musia spĺňať niekoľko dôležitých kritérií a tie najlepšie sa od priemeru dokážu odlíšiť faktormi ako sú brzdná dráha, priľnavosť či dokonca hlučnosť, ktorá sa meria v suchých podmienkach.
Ďalej sa v testoch skúmajú jazdné vlastnosti pneumatiky a jej schopnosti reagovať na každodenné situácie, s ktorými sa vodič za volantom najčastejšie stretne.
„Akcelerácia a preklz kolies, stabilita pri riadení a vyhýbacích manévroch, ovládateľnosť na mokre, aquaplaning, tendencia ísť s vozidlom do pretáčavého, respektíve nedotáčavého šmyku, vibrácie alebo správanie v limitných rýchlostiach – všetky tieto kritériá sa u pneumatiky testujú predovšetkým z dôvodu bezpečnosti, ale zároveň aj pre celkový jazdný komfort, ktorý by mala pneumatika vodičovi poskytovať,“ vysvetľuje Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o.
Pri testovaní zimných pneumatík sa vždy počíta s rozdelením do dvoch základných častí – tzv. objektívne a subjektívne. Objektívna časť testov vychádza z exaktných meraní jednotlivých sád pneumatík v disciplínach, akými sú spomínaná brzdná dráha z určitej rýchlosti a na konkrétnom povrchu, akcelerácia, opäť na určitú rýchlosť a v závislosti od povrchových vlastností aj ovládateľnosť, čiže rýchlosť prejazdu definovaným úsekom so zákrutami či kopcami. Počas objektívnej časti sa pracuje s mnohými modernými meracími prístrojmi (napríklad špeciálny GPS modul), ktorých dáta sú potom starostlivo vyhodnocované.
Čo musí spĺňať dobrá pneumatika?
- Ideálne rovnako dobré správanie za sucha aj mokra (v prípade zimných pneumatík na mokru/suchu/snehu)
- Dobrý brzdný výkon na všetkých povrchoch
- Nízka miera opotrebovanosti, aby sa zaručila čo najdlhšia životnosť pneumatiky
- Čo najnižšia miera valivého odporu, zabezpečujúca nižšiu spotrebu a v prípade elektromobilu vyšší dojazd
Subjektívnu časť má, naopak, na starosti skúsený testovací pilot (ide často o bývalého pretekára), ktorý, bez toho, aby vedel, aké pneumatiky má práve obuté na aute, hodnotí na základe vlastných pocitov na bodovej škále 0 až 10 vlastnosti danej sady. Najčastejšie sa opäť hodnotí už spomínaná ovládateľnosť, stabilita pri riadení a pri úhybných manévroch, trakcia a ďalšie dôležité aspekty, z ktorých sa skladá celkový dojem a hodnotenie.
Pneumatiky štítkuje aj EÚ
Pneumatiky okrem vyššie spomenutých značiek disponujú aj štítkovaním Európskej únie. Na povedomej nálepke, ktorá sa používa napríklad aj pri označovaní energetickej triedy elektrických spotrebičov, sa v prípade pneumatiky nachádzajú aj ďalšie informácie, ktoré bežnému používateľovi mnohokrát prezradia všetko podstatné a pre Slovákov sú kľúčovým rozhodovacím faktorom.
Na štítku pneumatiky sa nachádzajú dva najdôležitejšie ukazatele – priľnavosť na mokru a efektivita spotreby. Priľnavosť na mokrej vozovke je označená písmenami A-E, pričom kategória A je tá najlepšia. Rozdiel medzi jednotlivými kategóriami znamená predĺženie brzdnej dráhy na mokrej vozovke o 3-6 metrov, čo rozhodne nie je málo.
Rovnako je od A až po E označovaná aj efektivita spotreby pneumatiky. Aj v tomto prípade kategória A znamená, že pneumatika je najefektívnejšia a vozidlo, či už spaľovák alebo elektromobil, by mal mať s takýmto obutím nižšiu spotrebu.
Pneumatika totiž zodpovedá za 20 – 30 % celkovej spotrebu auta. Rozdiel v spotrebe medzi jednotlivými kategóriami sa pohybuje zhruba na úrovni 0,1 l/100 km, pri elektromobiloch to môžu byť 0,2 – 0,4 kWh/100 km.
Okrem týchto dvoch vlastností EÚ sleduje aj hlučnosť. Tá má kategórie A-C a taktiež sa udáva aj hodnota hluku v decibeloch. Pri zimných pneumatikách sa objavujú štítky, ktoré napovedajú, či je pneumatika vhodná do ľahších, alebo najnáročnejších zimných podmienok.
Pneumatiky pre elektromobily – v čom sú výnimočné?
Okrem zimných a letných pneumatík začali výrobcovia vyvíjať aj pneumatiky špeciálne navrhnuté pre elektrické autá. Na prvý pohľad sa môže zdať, že elektromobil žiadnu špeciálnu pneumatiku nepotrebuje, no opak je pravdou.
Elektrické auto je podstatne ťažšie, zväčša máva vyšší výkon a tiež je schopné na cestu prenášať maximálny krútiaci moment prakticky kedykoľvek po zošliapnutí plynového pedálu.
Pri elektromobiloch je navyše nesmierne dôležitá aj efektivita za cieľom dosiahnuť čo najlepšiu spotrebu a najvyšší dojazd. Presne toto sú vlastnosti, na ktoré sa výrobcovia pneumatík zameriavajú pri vývoji obutia na elektromobily.
Čo hovoria odborníci na najčastejšie otázky od Slovákov?
Čím sa líšia klasické pneumatiky od pneumatík určených pre elektromobily?
„Pneumatiky pre elektromobily sú zamerané predovšetkým na lepší valivý odpor pre zaistenie maximálneho dojazdu. Ďalším dôležitým parametrom býva aj vyššia nosnosť pneumatík, pretože kvôli batériám je aj vyššia hmotnosť elektromobilu. Niektorí výrobcovia tiež majú znížený rýchlostný index, nakoľko maximálna rýchlosť elektromobilov býva obvykle nižšia ako pri spaľovákoch.“
Aký môže byť rozdiel v dojazde elektromobilu pri obutí obyčajnej pneumatiky a tej špeciálne pre elektrické autá?
„Tu záleží na kapacite batérie a dojazde elektromobilu samotného. Vplyv má tiež spôsob používania elektromobilu a štýl jazdy. Pri znížení valivého odporu o 1 kg/t sa môže vo všeobecnosti predĺžiť dojazd elektromobilu v rozsahu 3-19 km. Nejde ani tak o rozdiel medzi pneumatikou pre elektromobil a „obyčajnou“ pneumatikou, ako skôr o skutočný valivý odpor akejkoľvek pneumatiky.“
Aká pneumatika je najlepšia?
Úplne jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje, pretože tie najlepšie pneumatiky sú navrhnuté do špecifických podmienok, kde fungujú skvele, no v iných podmienkach sa môžu naopak správať zle. Pre bežného používateľa ale môže byť skvelým smerodajným údajom hodnotenie pneumatík na štítkoch.
Čím nižšie písmeno v abecede pneumatika má v jednotlivých oblastiach, tým je v danej kategórii lepšia. Určite je dobré sledovať aj nezávislé testy pneumatík, ktoré o nich prezradia viac, ako sa správajú v rôznych podmienkach.
Pri nákupe pneumatík nezabudni sledovať značky na samotnej pneumatike. Okrem šírky a výšky profilu je dôležitý rýchlostný index a index zaťaženia. Rýchlostný index by nemal byť nižší ako maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla a to isté platí aj o indexe zaťaženia.
V našom podnebnom pásme však musia motoristi prezúvať medzi zimným a letným obutím a pre niekoho tak môže predstavovať ideálne riešenie takzvaná celoročná pneumatika.
Ako veľmi vhodné a univerzálne obutie do všetkých štyroch ročných období sa podľa testov javí celoročka Continental AllSeasonContact. Na to, aké výhody majú celoročné pneumatiky oproti štandardnému „sezónnemu“ obutiu, sme sa spýtali odborníkov z firmy Continental:
„Výhodou celoročných pneumatík je, že motorista nemusí riešiť ich výmenu pred každou sezónou. Súčasne nemusí riešiť dvoje disky kolies a skladovanie zimných či letných pneumatík mimo sezónu. Vhodné sú hlavne pre zákazníkov s nízkym kilometrovým nájazdom, ktorí jazdia v nižších nadmorských výškach a v prípade extrémnych zimných kalamít môžu nechať vozidlo zaparkované doma. Súčasne by takíto motoristi nemali často jazdiť do hôr a na miesta s trvalou snehovou pokrývkou.“
Čítajte viac z kategórie: Ako na to?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
7 najväčších chýb, ktorými si denne ničíš smartfón (a ani o tom nevieš)
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Rozdiel pocítiš okamžite: Takto zrýchliš Windows 11 úplne zadarmo
Zadarmo a pre všetkých. Google odomkol editor videí, ktorý môže byť prelomom v online tvorbe
Spravia za teba všetko. TOP 8 AI nástrojov, ktoré Slováci tajne používajú na školu a prácu
Dotyková zadná strana či extrémne rýchle písanie. TOP 7 tajných funkcií iPhonu a Androidu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP