Riešenie aj pre bratislavské paneláky. Predstavili nabíjanie, aké elektromobily zatiaľ nepoznajú
Rozmach bezdrôtového nabíjania spôsobil vo svete smartfónov a nositeľnej techniky hotový boom. Podobná technológia sa však dá aplikovať takmer na všetko, čo je nutné nabíjať. Youtuber Bjørn Nyland nám zas ukázal, ako vyzerajú bezdrôtové nabíjačky elektromobilov v Nórsku.
Technológiu bezdrôtového nabíjania pre autá tam vyvíja spoločnosť Momentum Dynamics a Bjørn si do svojho videa pozval jedného zo zamestnancov tejto spoločnosti, aby mu viac priblížil novú, revolučnú technológiu nabíjania elektromobilov.
Ohromný výkon a dostupnosť prakticky kdekoľvek
Bezdrôtová technológia Momentum Dynamics umožňuje nabíjať elektromobily výkonom až do 450 kW. Nabíjačky v Osle sú však podstatne slabšie, disponujú výkonom iba 75 kW, hovorí Gabriel v Bjørnovom videu.
Na parkovacom mieste je totiž nainštalovaná iba jedna nabíjacia podložka. Celý systém je pritom modulárny a ak by bol niekde potrebný až 300 kW nabíjací výkon, jednoducho by sa nainštalovali štyri nabíjacie podložky na jedno parkovacie miesto.
Samotné podložky potrebujú na správne fungovanie ďalší hardvér, ktorý môže byť umiestnený ďalej od miesta nabíjania. Z praktického hľadiska je ale využitie nabíjacích podložiek pre bezdrôtové nabíjanie omnoho výhodnejšie.
Vidieť to aj vo videu, pri nabíjacích podložkách nie sú viditeľne žiadne káble, kdežto pri klasickej nabíjačke, ktorá sa nachádza poblíž, káble siahajú až na parkovacie miesto, kvôli čomu môže veľmi jednoducho dôjsť k ich poškodeniu.
Takmer 100 % efektivita nabíjania
Zaujímavosťou je, že pri samotnom nabíjaní vzduchom nedochádza takmer k žiadnym stratám energie, čo je niečo, čo z elektroniky nepoznáme. Bezdrôtový prenos energie dosahuje až 99,9 % efektivitu, straty však dochádzajú pri vytváraní tepla.
K rovnakým stratám ale dochádza aj pri klasickom nabíjaní káblom, takže v tomto smere vraj nie je bezdrôtové nabíjanie o nič horšie. Pri sčítaní všetkých generovaných strát sa dokáže elektromobil nabíjať až s 90 % efektivitou.
Spustenie nabíjania je extrémne jednoduché
Bjørn s Gabrielom vo videu ukazujú, ako vyzerá bezdrôtové nabíjanie v praxi. Ako modelové vozidlo využili upravený Jaguar i-Pace. Elektromobil totiž musí taktiež disponovať technológiou na podporu bezdrôtového nabíjania. V súčasnosti toto riešenie nepodporuje žiaden z výrobcov automobilov, spoločnosť si preto Jaguar i-Pace musela upraviť sama.
Aby sa nabíjanie spustilo, jednoducho stačí prísť s vozidlom nad nabíjaciu podložku. Po pár sekundách sa nabíjanie automaticky spustí a ako je možné vidieť vo videu, aj pri 87 % nabití batérie dosahuje nabíjací výkon viac ako 50 kW.
Súčasťou prídavného hardvéru auta je aj dvojica termokamier. Tie monitorujú priestor medzi nabíjacou podložkou a vozidlom. Ak by sa medzi ne dostal nejaký kovový predmet, ktorý by sa mohol prehriať, nabíjanie sa preruší.
Široké možnosti využitia
Aktuálne sa v praxi tento systém využíva pri dobíjaní elektrických autobusov. Bjørn ale vo svojom videu dobre poznamenal, že technológia by si našla veľmi dobré využitie napríklad pri nabíjaní taxíkov, ktoré čakajú na letisku či pred hotelmi.
Taktiež by sa dala technológia využiť pri čakaní na semafóroch, kde by sa tých pár minút mohol dobíjať akýkoľvek elektromobil, ktorý aktuálne čaká na zelenú. Nabíjanie sa totiž spúšťa takmer ihneď po nájazde nad nabíjaciu podložku, preto by mohla mať bezdrôtová technológia zmysel aj v takomto prípade.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Nie je taký účinný, ako si myslíme: Expert vysvetlil, prečo končí preventívny ultrazvuk
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP