Automobilový sektor bude podľa najnovších prognóz bojovať s nedostatkom čipov najmenej do konca tohto roku. Ako ďalej konštatuje spoločnosť Coface, problémom je najmä fakt, že automotive sa na celkovej spotrebe čipov podieľa zhruba len 10 percentami a automobilky tak nie sú v postavení, kedy by mohli od výrobcov žiadať uprednostnenie. Nájsť dobré riešenie na tento problém je preto zo strany celého automotive prostredia náročné.

Pokiaľ sa výroba čipov nezladí s dopytom, bude nedostatok čipov aj naďalej limitovať produkciu automobilového sektoru. Avšak rovnako tak aj automobilky budú zrejme musieť naďalej pristupovať k selektívnym odstávkam niektorých prevádzok podľa svojich výrobných priorít,“ upozornil generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.

Autosektor však zápasí s prekážkami na viacerých frontoch. Po výraznom zásahu počas prvej vlny pandémie, prišlo prudké oživenie, ktoré v kombinácii s nízkou produkciou vstupov a vyťaženými prepravnými kapacitami viedlo k narušeniu dodávateľských reťazcov a výpadkom naprieč výrobami, od kovových dielcov cez plasty až po textílie. Výsledkom je aj rast cien.

Už teraz pozorujeme intenzívne rokovania naprieč dodávateľským reťazcom o navýšení cien výstupov. Dá sa očakávať, že tieto ťažkosti odznejú celkom rýchlo pri raste cenovej hladiny,“ myslí si Čarný. Najväčším limitom potom zostanú práve čipy. Bez ohľadu na prekážky, Coface očakáva, že rok 2021 bude pre automobilový sektor lepší ako rok 2020, a to tak výsledkovo, ako aj obratovo.

Už teraz je však zrejmé, že sa nedostaneme na predkrízovú úroveň. Počet vyrobených áut na Slovensku v tomto roku neovplyvní dopyt, ale najmä rozhodnutie koncernov, kam alokujú obmedzený počet čipov,“ konštatuje Čarný.

Už počas leta by podľa Coface mali odznieť komplikácie spojené s pandémiou, a pokiaľ sa neobjavia nové mutácie s vysokou mierou rezistencie voči očkovaniu, bude druhý polrok tohto roka relatívne normálny. Coface pôsobí v oblasti úverového poistenia, riadenia rizík a globálnej ekonomiky. Spoločnosť zamestnáva v 100 krajinách približne 4 000 pracovníkov.

Zdroj: TASR

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú