Viac ako štvrtina najsledovanejších videí o koronavíruse na službe YouTube obsahuje „zavádzajúce alebo nepresné informácie“. Podľa novej štúdie majú takéto príspevky celkovo 62 miliónov pozretí. Objavuje sa v nich klamlivý obsah, ako napríklad, že farmaceutické spoločnosti už majú vakcínu proti vírusu, no odmietajú ju predať.

Výskumníci uviedli, že vládne zdroje a experti v oblasti zdravotníctva zverejňujú na YouTube „videá v dobrej kvalite a s presnými informáciami“, no často sú ťažko pochopiteľné a chýba im podpora známych YouTube osobností a vlogerov.

Štúdiu zverejnil online žurnál BMJ Global Health. Skúmali v nej najsledovanejšie videá od 21. marca. Po vylúčení duplicitných videí, príspevkov dlhších ako jednu hodinu a tých, ktoré neobsahovali relevantný zvukový alebo vizuálny materiál, im zostalo na ďalšie skúmanie 69 položiek. Hodnotili, či obsahujú výlučne faktické informácie o šírení vírusu, jeho symptómoch, prevencii alebo potenciálnej liečbe. Videá vládnych agentúr mali oveľa lepšie hodnotenie, no zároveň aj menšiu sledovanosť.

Z 19 videí, ktoré obsahovali falošné informácie, pochádzala asi tretina zo spravodajských zdrojov zo sveta zábavného priemyslu, štvrtina z národných spravodajských agentúr, ďalšia štvrtina z internetových spravodajských zdrojov a 13 percent od nezávislých tvorcov videí.

V správe odporúčajú, aby vládne a zdravotnícke orgány spolupracovali s platformami zameranými na novinky zo sveta zábavného priemyslu a známymi osobnosťami zo sociálnych médií, aby dosiahli vyššiu sledovanosť obsahu so správnymi informáciami.

Zástupcovia YouTube vyhlásili, že sa „v týchto časoch zaviazli poskytovať aktuálne a nápomocné informácie“. Takisto prisľúbili „redukovať šírenie škodlivých dezinformácií“ a „zverejniť informačné panely s využitím dát britskej Národnej zdravotnej služby (NHS) a Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO)“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú