Zrejme si postrehol fakt, že nové smartfóny sú každým rokom drahšie a drahšie. Prečo je tomu ale tak? Dôvody, prečo sa ceny smartfónov šplhajú každým rokom vyššie a vyššie nie sú len dôsledkom toho, že nám výrobcovia s novými zariadeniami prinášajú aj nové, stále lepšie technológie. 

Obrovským problémom pre všetkých výrobcov je fakt, že majitelia už nemenia svoje telefóny tak často ako kedysi. Pekným príkladom môže byť bežná ponuka nejakého operátora. Ten ti k paušálu ponúkne nový smartfón a jeho splátky ti rozloží na dva roky. To však ale výrobca nechce. Ten by bol pochopiteľne najradšej, keby si si nové zariadenie kupoval aj každý mesiac.

Celé je to o číslach. Uveďme si takýto príklad. Výrobca potrebuje ročne predať milión smartfónov, každý za 500 €, aby bola jeho spoločnosť v zisku. No ľudia už predsa nekupujú nový telefón každý rok, ale každé dva roky. Tým pádom by výrobca každý druhý rok nepredal nič, čo by znamenalo nulový zisk. Musí tak za ten jeden rok zarobiť toľko, aby prežil aj ten nasledujúci, v ktorom (možno) nepredá žiadne zariadenie.

A to sa dá docieliť veľmi ľahko, zvýši cenu smartfónu dvojnásobne a je po probléme. Samozrejme, toto je vo väčšine len zveličený príklad toho, ako to v praxi funguje. No napríklad taký OnePlus môže byť živý príklad takejto cenovej politiky. Prvý OnePlus One stál v roku 2014 zhruba tri stovky, OnePlus 6T v McLaren edícii ťa dnes vyjde na cca 670 €, čo je viac ako dvojnásobné navýšenie ceny. Je však pravda, že takýto skok nenastal z roka na rok, ale v priebehu štyroch rokov.

V praxi by to teda malo znamenať, že čím častejšie budeme meniť svoje staré telefóny za nové, tým viac by ich cena mala klesať. Ale ako to už býva zvykom, realita je oproti logike častokrát niekde úplne inde a efektu, kedy ceny smartfónov každým rokom klesajú a nie rastú, sa zrejme nikdy nedočkáme nech robíme čokoľvek.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú