Európa pred kritickým „uhlíkovým fiaskom“? EÚ zle vypočítala emisie, ktoré produkujú elektromobily

Európe hrozí fiasko na ceste k dosiahnutiu emisných cieľov do roku 2030. Až 171 vedcov z organizácie IASTEC sa podpísalo pod štúdiu, v ktorej dokázali, že EÚ nesprávne vypočítala emisie, ktoré budú produkovať elektromobily v roku 2030. Na štúdiu upozornil portál Focus.Elektromobily sú tak čisté, ako čistá je elektrina, ktorá sa používa na ich nabíjanie. Lokálne emisie elektrických áut sú prakticky nulové, no ak sa elektrina vyrába z uhlia, emisie elektromobilu sú rovnaké, či dokonca ešte vyššie, než v prípade spaľováku.

Vedci z organizácie IASTEC teraz poukazujú na nesprávne výpočty Európskej komisie, ktorá podľa nich úplne zle vypočítala, koľko emisií bude v roku 2030 produkovať priemerný elektromobil. Podľa odborníkov komisia pri svojich výpočtoch nezohľadnila niekoľko dôležitých faktorov.V skutočnosti až dvakrát vyššie emisie, než sa predpokladaloJednou z kľúčových chýb pri výpočtoch Európskej komisie má byť fakt, že s rozmachom elektromobilov sa zvýši aj dopyt po elektrine, ktorá sa však aj v roku 2030 bude stále vyrábať z uhlia a plynu, nie teda z obnoviteľných zdrojov, ktoré sú ekologické.freepikAk sa zvýši dopyt, zvýšiť sa bude musieť aj produkcia, a tým pádom budú elektrárne produkovať viac CO2. Európska komisia podľa odborníkov navyše nezohľadnila emisie produkované pri výrobe elektromobilov a batérií a rovnako ani pri ťažbe materiálov.Ako príklad uviedli, že v roku 2030 nepriamo vyprodukuje napríklad VW ID.3 počas svojho životného cyklu (15 rokov používania a nájazd 220 000 km) až 30 ton CO2. Výpočty Európskej komisie udávajú produkciu 14 ton CO2 počas tohto cyklu, uvádza WattsUpWithThat.

V skutočnosti je to teda viac ako dvojnásobne vyššia produkcia emisií, čo rozhodne výrazne naštrbí klimatické ciele Európskej únie. Odborníci sa teda zhodujú, že prechod na čistú elektrifikáciu do roku 2030 rozhodne nie je dobrý nápad.Podľa nich by mali automobilky zachovať rôznorodosť pohonov a popri elektromobiloch by sme stále mali používať aj hybridné vozidlá, ktoré budú jazdiť na biopalivá. V takomto prípade by bola produkcia emisií z dopravy nižšia až o 25 % v porovnaní s tým, ak  by sa jazdilo prevažne už iba na elektrických autách.Elektromobil stále ekologickejší než spaľovákOdporcovia elektromobility sa častokrát ohradzujú tým, že jazda elektromobilom vôbec nie je ekologická, nakoľko sa značná časť elektriny vyrába v tepelných elektrárňach, ktoré produkujú obrovské množstvo CO2. Veľké množstvo energie sa ale spotrebúva aj pri ťažbe a spracúvaní ropy. Aká je teda skutočnosť? 

Pumpy na ťažbu ropy fungujú na elektrinu, jedna pumpa mesačne spotrebuje približne 9960 kWh elektrickej energie (ktorá tiež čiastočne pochádza z neekologických tepelných elektrární). Takéto množstvo elektriny spotrebuje priemerný elektromobil po nájazde zhruba 56 000 km, čo bežnému vodičovi potrvá asi tri roky.NEPREHLIADNI
Elektromobil je záchranou financií. Sú známe čísla, koľko ušetríš na servisných úkonoch voči spaľovákom Len v USA je viac ako 430 000 takýchto ropných púmp, ktoré spolu spotrebujú každý mesiac 4300 GWh elektrickej energie. Energia potrebná len na vyťaženie ropy by tak postačila na napájanie zhruba 15 miliónov elektromobilov.Ak do toho započítame ešte ropné plošiny na mori, ekvivalent energie, ktoré spotrebúvajú, spolu s pozemnými pumpami v USA, by stačil na napájanie takmer 20 miliónov elektromobilov. […]