Windows 11 je jednou z najhorúcejších tém posledných dní. Vzhľadom na to, že Microsoft umožnil náhľad do jeho útrob veľkej skupine používateľov skrz Insider program, máme tu hneď niekoľko pohľadov, čo očakávaná revolúcia so sebou prináša.

Tento článok nebude ale zameraný na dizajnové prvky Windows 11. Nebude primárne zameraný ani na to, čo všetko jedenástka prinesie. V nasledujúcich riadkoch sa totiž pozrieme na to, čo všetko Microsoft s novinkou vylepší oproti Windows 10.

Microsoft

Windows 11 myslí aj na veteránov

Microsoft s oznámenou jedenástkou predstavil hneď niekoľko funkcionalít z kapitoly „ani sme nevedeli, že ich potrebujeme“. Samozrejme, Windows prejde obrovskou dizajnovou prerábkou, kde väčšina interakcie sa presunie do centra displeja, čo však pre dlhoročných nadšencov modifikácií nie je novinkou.

Väčšina vymožeností, ako napríklad centrovanie ikon v správcovi úloh, krajšie ikony či animácie, sú tu skrz nástroje tretích strán od nepamäti. Dôležité sú ale tie súčasti, ku ktorým Microsoft odomkol zadné vrátka, a tak tieto často nestabilné pomyselné mosty (snáď) už potrebovať nebudeme.

Konečne použiteľný Windows Store?

Mobilné aplikácie na veľkých displejoch ukázal už aj Apple s príchodom vlastného M1 procesora. Microsoft ide s jedenástkou vlastnou cestou, a to ani nepotrebuje vlastný čip, len letmú pomoc od Intelu, o ktorej sme už písali pri ohlásení.

Aplikácie budú v prostredí jedenástky fungovať bezprostredne tak, ako keď si ich aktuálne sťahuješ na mobile. Sprostredkované budú Microsoft Storom (pôjde o knižnicu Amazonu), ktorý aktuálne pri Windows 10 využíva len malé percento používateľov.

Nielenže nebudeš potrebovať emulátory na natívne spúšťanie aplikácií, ale v prostredí obchodu nájdeš takmer všetko, na čo si spomenieš.

Aktuálne pribudli rozšírenia pre Edge, Canva, Zoom, Adobe Acrobat Reader – aplikácie, ktoré v prípade Storu vo Windowse 10 musíš sťahovať archaickým spôsobom cez prehliadač a následnou inštaláciou. Vyzerá to tak, že vďaka novému systému budeme Microsoft Store využívať podstatne častejšie ako doteraz.

Spravovanie okien bude opäť o čosi jednoduchšie

Bola by hanba, ak by operačný systém s oknami v názve nezvládal ich manažment. Pripínanie do rohov a hľadanie najlepšieho rozloženia je doménou systému už niekoľko generácií, pričom desiatka s automatickým prilepovaním do dedikovaných a vyznačených partícií plochy dotiahla spravovanie otvorených relácií prakticky do dokonalosti.

Ako Microsoft prezentoval a testeri potvrdili, 11-ka prinesie drobnú revolúciu tlačidla maximalizácie okien, pomenovanú Snap Layouts. Pri ponechaní kurzora na tlačidle maximalizácie sa ponúkne hneď niekoľko módov rozložení, kedy je jedine na používateľovi, ktoré sa mu k danému pracovnému nasadeniu hodí.

Microsoft

Niečo podobné je aktuálne zakomponované aj v prípade balíka PowerToys. Ten síce môžeš dostať aj do desiatky, no vyžaduje si dodatočnú inštaláciu, spúšťanie spolu so štartom systému, a teda nejde o tak pohodlné riešenie ako jednoduchá integrácia do už zaužívanej ponuky.

S tým idú ruku v ruke aj virtuálne plochy. Podľa mnohých zdrojov ide o jedno z najprekvapivejších vylepšení, ktoré si obľúbia ako profesionáli, tak aj jednoduchší konzumenti. Mení sa interakcia s otvorenými oknami, kedy správa otvorených plôch sa presunie na spodnú hranu. Celý proces tak opäť pripomína MacOS, je prívetivejší a v konečnom dôsledku jednoduchší na používanie.

V súvislosti s virtuálnymi plochami Microsoft odprezentoval aj vymoženosť Snap Groups, kde si systém zapamätá rozloženie okien, respektíve ich uloženie v rámci virtuálnych plôch, čo znamená, že po vypojení externého displeja alebo po akomkoľvek inom prerušení práce sa zapnuté programy minimalizujú na panel úloh do svojských skupín.

Vedľa jednej z ikon v rámci vyššie popísanej relácie sa zobrazí malá notifikačná bodka upozorňujúca na to, že Snap Groups si pamätá predtým využívané rozloženie. Ak na túto kombináciu klikneš, okná s programami sa otvoria presne tam, kde boli poslednýkrát uložené. Rovnako sa otvoria na tých istých miestach po opätovnom pripojení externého monitora v prípade laptopu.

Screenshot/YouTube/Dave2D

Windows 10 takýmto riešením nedisponuje. Po vypnutí, odhlásení alebo reštartovaní systému tak všetky aplikácie musíš otvárať nanovo, pripínať na dané pozície, respektíve presúvať na inú virtuálnu plochu alebo monitor.

O prepájaní externých displejov nehovoriac. Nielenže tu absentuje akákoľvek prívetivá animácia, no aplikácie otvorené na veľkých paneloch sa automaticky prispôsobia menšiemu displeju notebooku, čo často spôsobí chaos už na tak obmedzenej ploche.

Konečne využiteľný dotyk?

Či ide o nový dizajn alebo interakciu so systémom, obe možnosti nahrávajú tabletovému režimu. Ten už od čias Windows 8 pôsobí ako strašiak v poli, čo nepriamo spôsobilo, že od neho desiatka prakticky kompletne upustila.

Microsoft sa začal sústrediť na ďaleko jednoduchšie produkty, ktoré mal poháňať mobilnejší Windows 10X, no ako vieme, z jeho vydania nakoniec zišlo. Jeho dizajnové prvky sa však dostali do jedenástky, čo znamená, že pôjde dotykovo najprívetivejší Windows všetkých čias.

Microsoft

Redizajnom si prešla najmä klávesnica na displeji, kdeod rozloženia, možnosti odopnutia a podpory gest sa môžu učiť aj velikáni priemyslu s iPadom na čele. Widgety, ku ktorým sa ešte dostaneme, ponuka skrytá za štartom, presúvanie okien alebo dokonca aj ikony aplikácií sú prispôsobené ťuknutiu prsta ako veľkosťou, tak aj prípadnou animáciou.

Len pre urovnanie myšlienok, aj Windows 10 je dostupný na tabletoch, respektíve notebookoch s dotykovým ovládaním. V žiadnom prípade však nejde o prvoplánovú voľbu používateľov, keďže dotyk má tendenciu prinajlepšom suplovať kurzor myši.

Veľký krok v oblasti aktualizácií a najmä bezpečnosti

Vítanou zmenou bude aj systém aktualizovania. Microsoft tu zvolil prístup opäť podobný MacOS, kde ohol tvrdenia prisľúbené už pred rokmi, že Windows bude vydávaný ako periodicky aktualizovaná služba.

Aktualizácie budú vychádzať v jednotných balíčkoch raz ročne. Týmto sa teda eliminuje potreba inštalácie drobných roztrúsených updatov, známych z čias minulých, ktorým sa nevyhla ani aktuálna desiatka. Aj tá je totiž vinná, primárne pri zlom časovom rozvrhnutí updatov, z dopredu nedostatočne ozrejmených reštartovaní.

FonTech

Je veľmi pravdepodobné, že veľká porcia noviniek príde exkluzívne už do jedenástky a Windows 10 do októbra 2025 len dožije.

Windows nebol v minulosti nepriestrelné, kedy si dokonca dovolíme tvrdiť, že išlo o najjednoduchší operačný systém na útok. Nadchádzajúca verzia sa to bude snažiť zmeniť pomerne kontroverzným riešením, ktorý je ale v dnešnej dobe prakticky nevyhnutý.

FonTech

Hovoríme o TPM kompatibilite hardvéru, pričom jedenástka vyžaduje až druhú generáciu týchto čipov. Tie nájdeš výhradne v hardvéri starom 2 až 3 roky, a teda starší hardvér Windows 11 (oficiálnymi cestami) nerozbehne.

Cieľom Trusted Platform Module čipov je dosiahnuť vyššiu úroveň ochrany pred nechceným útokmi na úrovni hardvéru. Vďaka integrácii čipu tu tak vzniká ďalší bezpečnostný prvok podobný Windows Hello, s ktorým sa používateľ ale nebude vedome stretávať na dennej báze. Windowsy boli doteraz totižto chránené prevažne na softvérovej úrovni a TPM moduly majú byť ďalšou „pevnou“ prekážkou pred vírusmi a inými útokmi.

Čo sme tu zatiaľ na Windowse nemali?

Windows 11 bol dlhé roky označovaný ako Sun Valley aktualizácia postavená na Fluent dizajne, ktorý je jednoduchší, minimalistickejší a najmä jednotnejší v porovnaní s prostredím aktuálnej verzie. Či sa ale nové ikony a oblejšie okná páčia väčšine alebo pravdou je opak, exaktne povedať nedokáže nikto.

Vieme ale potvrdiť, že vývojári dali tentokrát viac priestoru používateľom v oblasti prispôsobenia prostredia. Či už sa pozrieme na vycentrované ikon panela úloh alebo napríklad ponuku Štart, nachádzame tam podstatne rozviazanejšie spôsoby, ako si ich adaptovať k obrazu svojmu.

Microsoft

Príkladom za všetky je možnosť presunutia Štart menu a ikon na paneli úloh do ľavého dolného rohu – tam, kde sme ich mali dekády. Teraz to môžeme urobiť prirodzene. Na desiatke sme však museli siahať po nástrojoch tretích strán (napríklad TaskbarX spomínaný v tomto článku) alebo po rôznych trikoch.

Rovnako je na tom Štart menu. Tam si budeme môcť vybrať, aké ikony chceme, aby sa nám na spodnej lište zobrazovali (vedľa tlačidla napájania), tak aj pripínať programy a aplikácie v hornej časti, čo sa síce dá aj na aktuálnej desiatke, no kachle majú tendenciu pôsobiť chaoticky, keďže sú často veľkostne nejednotné.

Bonusom je sekcia s odporúčanými úlohami, kde nájdeš na mieru prispôsobené a často využívané nástroje a aplikácie, respektíve nedávno otvorené a editované súbory.

Microsoft

Veľkou novinkou je aj panel s widgetmi, ktorý si už zo samotnej podstaty musí vyžadovať vysokú mieru modifikovateľnosti, keďže vkus na novinky a návrhy správ je u každého rozdielny.

Ide tak o jednoduchú, no vítanú evolúciu aktuálnej novinky „news and interests„, ktorá pristála do Windows 10 zariadení s jednou z poslendých aktualizácií. Vo všeobecnosti si však myslíme, že widgety budú využívané skôr jednoduchšími používateľmi podobne, ako notifikačné centrum pri desiatke.

Nárast výkonu je nevyvrátiteľný

V čase oficiálneho odhalenia sa internetom začali šíriť aj obrazy ešte stále nevydaného systému, čo dalo viacerým médiám možnosť nazrieť na roky očakávaný operačný systém.

V závese sa tak tiahli rôzne benchmarky, testujúce jeho výkonnosť a ako sa ukázalo, len primitívne preinštalovanie na najnovší operačný systém dokáže nahnať do toho istého železa dodatočné fps navyše. Informovali sme o tom už napríklad v tomto článku, kde viaceré popredné testy ukázali nárast výkonu prakticky zadarmo.

Zmeny je pritom vidieť už pri zapínaní počítača s Windows 11, kde na rovnakom hardvéri systém naštartuje o 2 až 3 sekundy rýchlejšie ako aktuálna verzia desiatky.

Niekoľko dedikovaných noviniek priamo pre hráčov

Svižnosti v hraní dopomôže aj funkcionalita Direct Storage, čo je v jednoduchosti rozhranie DirectX, schopné využitia aj posledného percenta výkonu pevného disku. Ako píše ArsTechnica, aby novodobé renderovanie scenérií fungovalo stopercentne, budeš k tomu potrebovať kompatibilný softvér, hardvér, ale aj NVMe disk.

Zatiaľ čo funkcionalita bola v tábore Microsoftu predstavená už s príchodom Xbox Series S a X, v prípade počítačov ide o novinku. Na druhej strane, azda najlepšou reprezentáciou Direct Storage je Ratchet & Clank: Rift Apart na PS5 a jeho schopnosť neustáleho menenia scén v reálnom čase bez akéhokoľvek spomalenia či načítavania.

Samsung

Hry a procesy sa tak budú načítavať podstatne rýchlejšie ako na Windows 10. Budeš k tomu však potrebovať najnovšie grafické jednotky, a to GeForce RTX série 2000 a 3000, respektíve RDNA 2 generáciu od AMD.

Poprednou novinkou v rámci počítačov je aj Auto HDR, ktoré sa pridá do podporovaných automaticky, pričom nejde o úplnú novinku v hernom segmente. Auto HDR bolo rovnako ako Direct Storage predstavené s novými Xboxami. Funkcionalita dokáže do SDR obsahu pridať väčšiu farebnú paletu, temnejšiu čiernu a žiarivejšiu bielu.

Exaktná špecifikácia síce prezentovaná nebola, no očakáva sa, že miera HDR bude porovnateľná so štandardom HDR 10. Jedinou podmienkou je, že daný titul musí podporovať DirectX 11. Prezentované to bolo na legendárnom Skyrime, vydanom ešte v roku 2011, kde bolo vidno pomerne razantnú vizuálnu zmenu. Vzhľadom na to, že podobnú funkcionalitu na Windows 10 nenájdeš, jedenástke prirátavame ďalší pomyselný bod.

Maličkou, no vítanou novinkou je aj adaptívna zmena obnovovacej frekvencie. Windows 11 a podporované monitory (so 120 Hz panelmi a rýchlejšími) si budú môcť samé určovať, koľko snímok za sekundu sa má v danej chvíli zobrazovať. Pri hraní hry pôjde displej na maximum, teda napríklad na 144 Hz, no pri prehliadaní internetu sa frekvencia zníži na tradičnejších 60 Hz.

Pokiaľ však vyššie popísané vymoženosti idú mimo teba, najmä z dôvodu nedostačujúceho hardvéru, poteší ťa natívna prítomnosť xCloudu. Windows 10 sa do tohto bodu zatiaľ nedostal, keďže tu je streamovanie hier pre Xbox zatiaľ len v beta fáze. Windows 11 bude mať túto funkcionalitu, spolu s Xbox Game Passom vstavanú priamo v už dobre známej aplikácií Xboxu.

 Je tu kopa toho, na čo sa môžeme tešiť

Microsoft s Windows 11 pravdepodobne pretrhne dlhé roky snovanú niť, pozostávajúcu zo striedania tragických a naopak špičkových operačných systémov.

Dočkáme sa viacerých prvkov, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou dokážu prilákať aj tých najväčších odporcov inovácií. Snáď sa konečne do popredia dostane Microsoft Store, respektíve cloudové hranie, ktoré Microsoft s desiatkou možno aj nechcene utláča do úzadia.

Prechod bude pre väčšinu používateľov zdarma a ak finálna verzia nebude nejak tragicky chybová (aktuálne verzie to nepotvrdzujú), nevidíme dôvod, aby sme koncom roka na prelome nemali prejsť na nový systém. Aktuálnu Insider verziu by sme ale na primárne zariadenia neinštalovali. Skončíš totiž ukrátený o množstvo, nielen nových, funkcionalít.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom