Populárna aplikácia WhatsApp, ktorá je vo vlastníctve Facebooku, začala miliónom používateľom po celom svete rozosielať upozornenie o zmene v podmienkach ochrany osobných údajov a používania. Dostávajú ho už aj Slováci. Aké dáta chce WhatsApp s Facebookom zdieľať a čo to znamená pre bežného používateľa na? Prinášame odpovede na najčastejšie otázky.

Počnúc 8. februárom 2021 začne WhatsApp uplatňovať nové pravidlá pre ochranu osobných údajov používateľa a pravidlá používania služby, ktoré prejdú kontroverznou zmenou. Podľa doterajších informácií totiž aplikácia žiada od ľudí súhlas na zdieľanie používateľských dát s Facebookom. Niežeby to WhatsApp doteraz v istej forme nerobil, no aktuálne žiada ešte viac a používateľom nedáva na výber.

Medzi zbieranými dátami, ku ktorým bude mať po novom prístup aj Facebook, budú napríklad telefónne čísla a poloha zariadení, či interakcia medzi samotnými používateľmi.

WhatsApp dal ľuďom na výber ešte v roku 2016, keď im poskytol jednorazovú možnosť zamietnuť takéto zdieľanie dát. Teraz si ho ale vynucuje a notifikáciu rozosiela aj Slovákom. Budú aj u nás uplatňované rovnaké zmeny ako za hranicami?

Zobraziť celú galériu (4)
Freepik (Úprava redakcie)

Aké možnosti má používateľ WhatsAppu, keď dostane takéto upozornenie a čo to preňho znamená?

V prvom rade si treba ujasniť, že WhatsApp má dvojakú verziu svojich podmienok o ochrane osobných údajov a používateľské podmienky, ktoré sú rozdelené pre používateľov v EÚ a mimo únie. Medzi krajiny v únii sa samozrejme radí aj Slovensko. Spomenutú zmenu nemá aplikácia uplatňovať vo Veľkej Británii a EÚ, no aktuálne rozosiela notifikáciu aj na týchto trhoch.

Upozornenie sme zaznamenali aj v našej redakcii, a to ako na aplikácii pre Android, tak aj pre iOS. V oboch prípadoch WhatsApp informuje o „kľúčovom update“ a že s jeho odsúhlasením používateľ akceptuje nové podmienky používania a ochrany osobných údajov.

Čo presne to znamená aplikácia v tejto notifikácii neuvádza, používateľ tak musí nové podmienky detailne študovať. Ako bolo spomenuté, zmena platí od 8. februára. Mnohým preto nemusí byť jasné, či sa dotkne zdieľanie používateľských dát z WhatsApp aj Slovenska.

Konkrétne na Slovensku informuje o dvoch bodoch, ktorých sa majú zmeny týkať:

  • Služby WhatsApp a spôsob, akým spracovávame vaše údaje
  • Ako môžu podniky využívať služby na Facebooku na ukladanie a správu chatov z WhatsApp

V zahraničí WhatsApp rozosiela takmer totožnú notifikáciu, ktorá však zahŕňa aj ďalší bod. Práve tretí bod v tomto upozornení predstavuje integráciu a zdieľanie používateľských dát medzi WhatsApp a Facebookom. Rozdiel v oboch upozorneniach si môžeš porovnať na priložených snímkach obrazovky.

Môže používateľ túto požiadavku aplikácie zamietnuť a naďalej WhatsApp používať?

Samotné upozornenie nie je možné odmietnuť, a to ani u nás na Slovensku. V aplikácii pre Android WhatsApp uvádza iba možnosť „povoliť“ alebo odložiť na neskôr. Pri verzii pre iOS môže používateľ so zmenami iba súhlasiť, inak notifikácia nezmizne.

V prípade, že ju na Android smartfóne odloží na neskôr, bude WhatsApp od neho opätovne toto povolenie žiadať. Bude tak robiť, pokým zmenu neodsúhlasí. Ak však s novinkami nesúhlasí, nedostane sa do aplikácie.

Prakticky si tak WhatsApp vynucuje povolenie, s ktorým sa nemusia ľudia stotožňovať. Pokiaľ so zmenou nesúhlasí, je tu riziko, že po 8. februári stratí aj prístup k svojmu účtu.

Platí táto zmeny pre všetkých starých, ale aj nových používateľov aplikácie?

Áno. Zmena je platná pre všetkých používateľov. WhatsApp o nej informuje stálych používateľov, ale aj tých, čo si svoj účet založili len nedávno, či po oznámení nových pravidiel.

Kde budú odosielané zdieľané dáta s Facebookom a ako sú využívané?

Podobne ako pri doterajších podmienkach Facebooku budú používateľské údaje spracúvané samotnou firmou, ale budú poskytované aj tretím stranám, ktoré ich využijú napríklad pri cielenej reklame. Facebook tak využije zozbierané dáta z WhatsApp, vrátane telefónneho čísla používateľa a osobných údajov.

Aké používateľské dáta chce WhatsApp zdieľať so svojou materskou firmou?

Žiada prístup k informáciám o modeli smartfónu, hardvéri, operačnom systéme, nabití batérie, sile signálu, verzii aplikácie, informáciám o prehliadači, mobilnej sieti, informáciám o pripojení (vrátane telefónneho čísla, mobilného operátora alebo poskytovateľovi internetu), jazyku a časovom pásme, IP adrese, informáciám o prevádzke zariadenia a identifikátorom (vrátane identifikátorov jedinečných pre produkty spoločnosti Facebook) priradené k rovnakému zariadeniu alebo účtu), informuje WhatsApp v podmienkach.

K tomu sa pridávajú aj údaje o lokalizácii zariadenia či súbory cookies. Aby neostal slovenský používateľ v omyle tak podotkneme, že tieto informácie zbiera WhatsApp aj o nich, v tomto smere sa toho veľa nemení a aplikácia bude naďalej zhromažďovať veľké množstvo dát, ktoré využíva, aby mohla podľa vlastných tvrdení lepšie „prevádzkovať, poskytovať, zlepšovať, rozumieť, prispôsobovať, podporovať a uvádzať na trh služby“, uvádza v podmienkach WhatsApp.

Platí zdieľanie dát z WhatsApp aj na Slovensku?

Slovenský používateľ si môže „vydýchnuť“. Hoci WhatsApp o ňom zbiera už tak veľké množstvo dát, nebude ich na Slovensku, v EÚ ani Veľkej Británii zdieľať s Facebookom. Mimo týchto území budú kritizované zmeny platné, a to aj napriek tomu, že by používateľ nemal účet na Facebooku.

U nás takéto rozhodnutie aplikácia neuplatní, čo potvrdzuje aj chýbajúci tretí bod v upozorneniach pre používateľov, ktoré boli vysvetlené v predošlých otázkach. Dôvod na radosť na Slovensku ale nie je príliš veľký, ak si uvedomíme, koľko rôznych používateľských dát o nás zbiera samotný Facebook či jeho Messenger. Nateraz však WhatsApp nebude poskytovať u nás používateľské dáta pre integráciu s materskou firmou.

Pošli nám TIP na článok



Aplikácie