Celosvetová pandémia koronavírusu ovplyvnila v uplynulom roku mnohé odvetvia, výrobcovia sa museli prispôsobovať ťažkým podmienkam. Niektoré začali prekvitať, avšak ako sa ukázalo neskôr, doplácajú na to ostatní. Veľké automobilky, či dokonca kryptomenoví giganti, trpia nedostatkom polovodičov. Kde vznikol problém? Na situáciu upozornila agentúra Reuters či televízia CNN.

Keď sa vo svete rozšírilo nové vírusové ochorenie COVID-19, všetky krajiny sveta začali prijímať potrebné opatrenia, aby zabránili jeho šíreniu. Obmedzenia a nákaza koronavírusom mala dopad aj na výrobcov automobilov, ktorí v mnohých prípadoch prerušovali výrobu. Svet sa ocitol v pandémii a ľudia začali tráviť omnoho viac času doma.

Doplnené 29.1.2021: Článok bol doplnený o nové informácie, ktoré sa týkajú problémov s výrobou polovodičov pre smartfóny.

Výrobcovia polovodičov uprednostnili segment spotrebnej elektroniky

Dôsledkom toho bol aj rapídne zvyšujúci sa záujem o spotrebnú elektroniku, najmä notebooky, počítače a komponenty, ale aj herné konzoly. Najväčší výrobcovia polovodičových súčiastok sa taktiež museli prispôsobiť aktuálnym podmienkam a keďže automobilový priemysel začal „tápať“, preorientovali sa na výrobu čipov potrebných pre výrobu elektroniky.

Zatiaľ čo výrobcovia notebookov, konzol a počítačových komponentov zaznamenali raketový rast výroby a predajov, automobilový trh poškodili nižšie predaje nových áut. Predaje počítačovej techniky sa medziročne zvýšili na rekordné hodnoty, ktoré boli najvyššie za posledné desaťročie, informuje vo svojej analýze trhu Canalys.

Zobraziť celú galériu (2)
Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., Ltd.

Zvýšeným predajom tejto elektroniky musela odpovedať aj zvýšená výroba polovodičov a tam, kde automobilky strácali, získavali práve výrobcovia spotrebnej elektroniky. Kľúčoví dodávatelia, ako napríklad taiwanské TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company), sa preorientovali na produkciu čipov pre zariadenia, ktoré boli na trhu najžiadanejšie.

V praxi to znamenalo, že znížili produkciu komponentov pre automobily a kompenzovali to zvýšenou výrobou polovodičov pre segment spotrebnej elektroniky. Takýto scenár pretrvával niekoľko mesiacov.

Automobilky nemôžu očakávať zlepšenie „zo dňa na deň“

Počas uplynulých týždňov však začal automobilový trh „ožívať“ a automobilky potrebovali väčší objem polovodičov v sériovej výrobe. Dodávateľom však chýbajú kapacity a nestíhajú vyrábať požadované kvantá čipov.

Situácia už ovplyvnila najväčšie automobilky, medzi inými aj Volkswagen, Ford, Subaru, Nissan, Toyotu či Fiat-Chrysler. Kvôli nedostatku polovodičov mnohí pozastavili alebo obmedzili sériovú výrobu, čo bude mať ďalekosiahle následky a vysoké finančné straty. Problém je celosvetový. Výrobcovia áut znižujú produkciu o tisícky kusov áut denne.

Moderné vozidlá potrebujú desiatky čipov pre fungovanie všetkých systémov, nedostatok dodávok teda predstavuje veľkú krízu. Výrobcovia musia pristupovať k radikálnejším krokom. Taký Volkswagen plánuje situácii prispôsobiť výrobu svojich áut (Škoda, Audi, Seat a ďalšie) vo všetkých kútoch sveta, pričom má hľadať dodávky polovodičov u alternatívnych dodávateľov aj za cenu zvýšenia nákladov.

Od terajších dodávateľov, ktorí nestíhajú plniť záväzky, bude zrejme žiadať čiastočnú náhradu škody. Do situácie sa už zapájajú aj štátne rezorty, ktoré chcú automobilkám pomôcť. Nemecké ministerstvo financií v tomto smere požiadalo taiwanskú vládu, aby pomohla problém s dodávkami polovodičov vyriešiť.

TSMC prisľúbilo zlepšenie a podľa Reuters avizovalo optimalizáciu výroby, aby sa zvýšil objem produkcie čipov pre automobily, pričom bude preňho táto výroba „prioritou“. Aktuálne je však výrobná kapacita giganta plne vyťažená, a tak bude musieť pozmeniť výrobu, aby uspokojil aktuálny dopyt na trhu.

Zmeniť produkciu zo dňa na deň či z týždňa na týždeň je pre TSMC takmer nemožné a automobilky budú musieť byť trpezlivé. Podľa vládneho zastupiteľa taiwanskej vlády nie je momentálne príliš veľa možností, ako problém urýchlene odstrániť. Automobilky totiž pred časom výrazne znížili objednávky na dodávky polovodičov, teraz však chcú rýchle obnovenie výroby.

Na nedostatok polovodičov doplácajú aj „baníci“ ťažiaci kryptomeny

Avšak, automobilový priemysel nie je jediným, ktorý kvôli nedostatku polovodičov utrpel. Paradoxne to zasiahlo aj odvetvie kryptomien, konkrétne „baníkov“ ťažiacich Bitcoin a ďalšie meny. Ceny sa v uplynulých mesiacoch rapídne zdvihli na historické maximá.

Rapídny rast hodnoty však znova vzbudil obrovský záujem o Bitcoin a alternatívne kryptomeny nielen u obchodníkov, ale aj „baníkov“, ktorí momentálne nemajú k dispozícii dostatok zariadení potrebných pre ťažbu. Tie pre svoje fungovanie potrebujú vysokovýkonné čipy, ktoré napríklad pri Bitcoine zvládajú náročné výpočtové procesy v rámci blockchainu pri overovaní transakcií.

Nakoľko dodávatelia polovodičov optimalizovali v uplynulých mesiacoch výrobu pre spotrebnú elektroniku, čipy teraz chýbajú aj v tomto sektore. So zvyšujúcou sa cenou Bitcoinu rástli aj požiadavky a záujem o jeho ťažbu, čo malo za následok vyššie predaje strojov pre ťaženie, tzv. „rigov“. Zásoby najväčších výrobcov týchto zariadení sú už vypredané a ceny sa so zvyšujúcim dopytom úmerne zvyšovali.

Takáto situácia pritom ovplyvnila najmä menších „baníkov“, ktorým sa nedostalo dosť výpočtovej techniky potrebnej pre ťažbu kryptomien. Naopak, väčšiu výhodu majú veľké spoločnosti, ktoré si dokázali zaistiť dostatok techniky pre ťažbu.

Doplnené

Problémy postihli aj Samsung

Podľa nových informácií ovplyvnila celosvetová polovodičová kríza nielen vyššie spomínané odvetvia, ale aj produkciu smartfónov. Kórejský výrobca Samsung Electronics varoval, že aktuálna situácia má negatívny dopad na výrobu pamäťových čipov, čo sa odrazí v obmedzenej výrobe smartfónov a neskorších dodávkach, informuje ArsTechnica.

Výrobcovia polovodičov nestíhajú plniť objednávky, nakoľko sa momentálne snažia orientovať primárne na produkciu čipov pre automobilový priemysel a ich výrobné kapacity sú vyťažené. V tomto smere Samsung varoval, že môže dôjsť k oneskoreniu dodávok jeho DRAM a NAND čipov pre smartfóny. Spoločnosť momentálne dôkladne sleduje situáciu a na ďalšie komplikácie plánuje reagovať rozšírením vlastnej výroby.

Samsung patrí medzi najväčších výrobcov čipov na svete a v polovici minulého roka sa mu podarilo dostať na 2. miesto v tomto rebríčku, kde pred ním stojí už len taiwanský gigant TSMC, informuje Sammobile. V posledných mesiacoch sa spoločnosti rekordne darilo pri výrobe polovodičov najmä vďaka silnému dopytu po 5G čipoch.

Čistý zisk tejto divízie Samsungu ku koncu roka stúpol až o 26,4 %. Napriek vysokému odbytu polovodičov však musí aj táto spoločnosť, ktorá je zároveň najväčším výrobcom smartfónov na svete, riešiť dopad veľkej krízy, ktorá už zasiahla množstvo ďalších odvetví.

Situácia sa môže zlepšiť až o niekoľko mesiacov

Ďalší vývoj situácie v spomenutých odvetviach je tak na pleciach najväčších dodávateľov polovodičov, ktorí musia kvôli zmene dopytu na trhu opäť optimalizovať výrobu čipov. Nebude to však jednoduchý proces, zmena si vyžiada viacero dôležitých rozhodnutí. Dodávatelia sa budú musieť rozhodnúť, ktorých konkrétnych odberateľov uprednostnia a následne pre nich upravia produkciu.

Takáto zmena nejaký čas potrvá a ani automobilky tak nemôžu očakávať, že sa im z týždňa na týždeň dostane dostatok čipov. Problém podobných rozmerov ale nikto nepredpokladal, mnohí odborníci odhadujú, že sa automobilový priemysel bude z „rany“, ktorú utrpel počas posledného roka, spamätávať minimálne do konca budúceho roka.

Z celosvetových dodávok polovodičov majú automobilky 12 % podiel, informoval CNN senior analytik Arndt Ellinghorst zo spoločnosti Bernstein. Relatívne nízky podiel v dodávkach ich však stavia do nevýhodnej pozície, dodávatelia totiž skôr uprednostnia zvyšných 88 % odberateľov. Kríza s dodávkami čipov tak môže trvať ešte aj niekoľko mesiacov a zmierniť by sa mohla podľa Ellinghorsta až v 2. kvartáli tohto roka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú