V tomto texte boli použité materiály TASR.

Google sa opäť ocitol pod tlakom európskych regulátorov. Po tom, čo Európska komisia v septembri udelila technologickému gigantu pokutu vo výške 2,95 miliardy eur za zvýhodňovanie vlastných služieb v oblasti online reklamy, firma teraz predstavila sériu zmien, ktoré majú konfliktu predísť a zároveň sa vyhnúť riziku jej rozdelenia. Komisia dala Googlu 60 dní na nápravu identifikovaných problémov a aktuálny návrh má byť odpoveďou na tieto požiadavky.

„Náš návrh plne rieši rozhodnutie bez rušivého rozpadu, ktorý by poškodil tisíce európskych vydavateľov a inzerentov, ktorí používajú nástroje spoločnosti Google na rast svojho podnikania,“ uviedol hovorca spoločnosti.

Zmeny majú upokojiť Brusel, no Google sa stále bráni

Hoci Google súhlasí s úpravami svojich reklamných technológií, s rozhodnutím Európskej komisie sa nestotožňuje a plánuje sa voči pokute odvolať. Reakcia na verdikt pritom neprišla len zo Silicon Valley. Podľa správ pokutu kritizoval aj americký prezident Donald Trump, ktorý dokonca pohrozil zavedeniím nových ciel na európske produkty, ak sa sankcia potvrdí. Spor tak dostáva aj geopolitický rozmer, ktorý Brusel nechce ďalej eskalovať.

Európska komisia kritizovala Google najmä za to, že v ekosystéme digitálnej reklamy zastáva nielen rolu poskytovateľa priestoru pre reklamu vo svojich produktoch, ale aj sprostredkovateľa pre firmy, ktoré chcú nakupovať reklamné plochy inde. Táto dvojitá rola podľa Komisie znevýhodňovala konkurenciu a narúšala férové podmienky na trhu.

Google zaplatí milióny eur.
Pixabay (Úprava redakcie)

Konkrétne zmeny v službách aj ďalšie vyšetrovania

Google v rámci svojho návrhu avizoval okamžité produktové úpravy. Jednou z nich je možnosť, aby vydavatelia v nástroji Google Ad Manager nastavili rôzne minimálne ceny pre rôznych uchádzačov o reklamu. Ide o krok, ktorý má zlepšiť transparentnosť aukcií a oslabiť obavy z toho, že Google zvýhodňuje vlastné systémy na úkor ostatných hráčov.

Brusel teraz návrh preskúma a podľa agentúry AFP tak robí v citlivej situácii – Komisia musí udržať dôslednosť pri presadzovaní pravidiel, no zároveň nechce riskovať ďalšie napätie vo vzťahoch s USA. To je o to dôležitejšie, že vo štvrtok spustila nové vyšetrovanie Googlu, tentoraz pre podozrenia z manipulácie s pozíciami spravodajských médií vo výsledkoch vyhľadávania. Komisia má preveriť, či Google nespravodlivo neposúva niektoré vydavateľstvá nižšie.

Google čelí tlaku nielen v Európskej únii. V Spojených štátoch prehral začiatkom roka jeden z kľúčových súdnych sporov týkajúcich sa jeho reklamných postupov. Americký federálny súd rozhodol v neprospech firmy, ktorá sa teraz snaží zabrániť tomu, aby bola prinútená odpredať časť svojho reklamného biznisu v prebiehajúcom prípade vo Virgínii. Záverečné argumenty v tomto konaní sa očakávajú v pondelok a rozsudok by mal padnúť v priebehu nasledujúcich týždňov až mesiacov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP