Revolúcia aj tvrdá slovenská realita. Prvý vodíkový vlak musela po Slovensku ťahať dieselová lokomotíva
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Aktualizované: V piatok a v sobotu mali Slováci možnosť vidieť a zviesť sa prvým komerčne používaným vodíkovým vlakom. Išlo o súpravu Coradia iLint, akých po nemeckých železniciach premáva už vyše 70.
Na Slovensku a v Česku nie sú žiadne, výrobca, teda spoločnosť Alstom a aj minister hospodárstva Richard Sulík mohutne podporujúci vodíkovú budúcnosť našej krajiny, však vidia šancu, aby táto alebo podobné súpravy premávali po slovenských železniciach, ktoré nie sú elektrifikované.
Jedinou šancou takýchto tratí sú dnes len neekologické dieselové lokomotívy a vodík je teoreticky ich ideálnou náhradou.
Skoro ako elektrovlak, len bez nabíjania
Koncept takéhoto vlaku je pomerne jednoduchý. V nádrži s kapacitou 260 kg (len na porovnanie, vodíkový automobil Toyota Mirai má nádrž na necelých 6 kg) je uskladnený vodík, ktorý sa potom v palivovom článku zmiešava so vzduchom a ten produkuje čistú elektrickú energiu.
Vlak ju následne smeruje do trakčného meniča a poháňa pomerne bežný trakčný motor v náprave vlaku. Technológia prebytočnú energiu skladuje aj v batériách, tie sú však, podobne ako vo vodíkových autách, neporovnateľne menšie, ľahšie a lacnejšie ako v plne elektrických vlakoch alebo elektromobiloch.
Výhod je viac
Vodíkový pohon ten elektrický poráža aj v rýchlosti dopĺňania vodíka z vysokotlakej plničky, ktoré je opäť výrazne svižnejšie, ako by bolo nabíjanie na rýchlonabíjačke zaťažujúcej celú elektrickú sieť v okolí.
Vlak je vďaka absencii mohutných akumulátorov aj výrazne ľahší (približne 17 ton na nápravu), čím podlieza maximálny 22-tonový limit našich železníc a šetrí životnosť koľajových zvrškov. Batériové vlaky by sa dnes pohybujú aj na násobkoch maximálneho limitu, čo ich často diskvalifikuje z regionálnych tratí v horšom stave.
Na fotografiách si môžeš všimnúť, že v Bratislave Alstrom prezentoval len dvojsúpravu s kapacitou cca 150 pasažierov, ktorá pripomína skôr „motorák“ alebo električku ako celoštátny rýchlik.
Riaditeľ spoločnosti pre SK/CZ región Dan Kuruc však pre Fontech uviedol, že Alstrom má aj väčší 6-súpravový stroj s kapacitou cez 500 pasažierov. Alternatívou je tiež spojiť viacero kratších súprav s vlastnými nádržami, palivovými článkami a trakčným motorom až do slovenského limitu 200 metrov.
Neutrpí ani maximálna rýchlosť vlaku, ktorá je 140 km/h. Porovnávanie s bežnými rýchlikmi napríklad na trati Bratislava – Košice však nemá význam, na už elektrifikovaných tratiach totiž vodíkový vlak zmysel používať nemá. Ďalšou výhodou je tiež výrazne tichá a takmer nehlučná jazda.
Dojazd až 1 000 km, nie však na dnešnom Slovensku
Dojazd plne natankovaného vodíkového vlaku dosahuje až 1 000 km. Počas dvojdňovej prezentačnej jazdy, kedy vlak prichádzal z Českej republiky, to však bolo málo.
Ako uviedla ZSSK na svojom Facebooku, keďže na Slovensku ešte vodíkové plničky pre vlaky nemáme, po väčšinu trasy súpravu ťahali klasické lokomotívy. Nie však pri stanicach a pred ľuďmi, ktorým bol Alstom prezentovaný bez nich.
Vodíkový vlak je už na Slovensku. 🇸🇰Keďže v našej krajine zatiaľ nemáme infraštruktúru na čerpanie vodíka do vlakov,…
Posted by ZSSK on Thursday, May 19, 2022
Pôvodný článok z 16. mája: Keď minister hospodárstva Richard Sulík vlani hovoril o plánoch podľa ktorých by po slovenských železniciach jazdili vodíkové vlaky, tomu, že by sa tak mohlo stať už v najbližších rokoch, veril len málokto.
Už tento týždeň však plne ekologická súprava po našich koľajniciach skutočne prejde a vlak bude môcť vidieť prakticky ktokoľvek.
Samozrejme, nepôjde o žiadnu ostrú a pravidelnú linku. Francúzsko-slovenská obchodná komora však informuje, že na Slovensko dostane zatiaľ vôbec jediný vodíkový vlak, ktorý vo svete bežne komerčne jazdí.
Jediný model, ktorý reálne jazdí
Ide o súpravu Coradia iLint, ktorá od roku 2018 bežne premáva v neďalekom Nemecku. Podobne ako v prípade vodíkových elektromobilov, aj tento vlak má vodíkové palivové články, ktoré vyrábajú elektrickú energiu pre trakčný elektromotor. Okrem nízkeho hluku jazdu sprevádzajú už len nulové emisie, ak nerátame čistú vodu a vodnú paru.
Energiu z palivového článku dokáže dočasne uskladniť vo svojich batériách, no tie nemusia byť zďaleka také veľké a ťažké, ako by to bolo v prípade vlaku na batérie.
Vodíkový vlak z princípu obsluhovať najmä neelektrifikované trate, akých máme na Slovensku neúrekom (aj spodná trasa medzi Bratislavou a Košicami za Zvolenom a Banskou Bystricou) a dnes po nich dokážu jazdiť len neekologické dieselové lokomotívy.
Vlak príde na Slovensko z Českej republiky a v piatok a v sobotu (20. a 21. mája) sa postupne zastaví v Prievidzi, Topoľčanoch, Nitre, Nových Zámkoch, Komárne, Dunajskej Strede a Bratislave.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
Elektromobil Xiaomi mal prvú nehodu. Veľmi prekvapil a z Mercedesu takmer nič nenechal
805 koní a 440 km dojazd. Známa automobilka dala spaľovákom košom, predstavila brutálny elektromobil
Spaľováky dostali podpásovku. Pre elektromobily postavia tisíce nových nabíjačiek (+kde)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Skvelé správy pre Slovensko. Milovaná automobilka tu bude vyrábať úplne nový elektromobil
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Elektromobil Xiaomi mal prvú nehodu. Veľmi prekvapil a z Mercedesu takmer nič nenechal
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Za týždeň mi ukázal, prečo spaľováky vymierajú. Tento elektrický Mercedes má len jednu chybu
Google investuje viac ako 100 miliárd dolárov do AI s cieľom prekonať Microsoft
NASA plánuje novú misiu. Má opraviť chybný teleskop na ISS
Google dupol na plyn. Chce urýchlene integrovať AI naprieč všetkými produktami
Vedci objavili nebezpečné baktérie, kŕmia sa ľudskou krvou
Tesla v Berlíne prepúšťa stovky zamestnancov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené