+ Zaujímavý príbeh
+ Chytľavý súbojový systém
+ Česká lokalizácia

- Titul pôsobí dojmom prídavku, nie novej hry
- Celková dĺžka titulu
- Hrateľnosť prináša len málo noviniek

Spider-Man Miles Morales sa hneď pri svojom vydaní ocitá v nezávideniahodnej situácii. Byť nástupcom takmer bezchybného predchodcu a zároveň obsadiť rolu jedného z prvých titulov prezentujúcich silu PlayStation 5 je tvrdý oriešok. Podarilo sa splniť vývojárom z Insomniac Games túto náročnú výzvu? Ide o slabý odvar využívajúci popularitu známej značky alebo plnohodnotné pokračovanie?

Peter Parker si berie dovolenku

Miles Morales je obyčajný mladík, ktorý má svoje záujmy, rodinu a priateľov. Chodí do školy, občas aj poza školu a okrem toho, že je to naozaj veľký sympaťák s výborným hudobným vkusom, na ulici by sme si ho v dave ďalších ani nevšimli. Teda, ak by okolo nás nepresvišťal obrovskou rýchlosťou hompáľajúci sa na lanách uchytených na okolitých budovách.

Počkať, aký Miles Morales? Veď výsada červeno-modrého obleku predsa patrí niekomu inému. Peter Parker je ten, ktorý nesie posolstvo o tom, že s veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť. Ako to vlastne je? Nebudeme tu zachádzať do zdĺhavých detailov o rozličných univerzách, ale skutočnosť je taká, že mimoriadnymi pohybovými vlastnosťami sú obdarení už dvaja mladí muži, ktorí dohliadajú na kľudný život svojich susedov.

Ak si predchádzajúci diel dohral, príbeh Milesa určite poznáš. Pre ostatných si autori pripravili súhrn najdôležitejších udalostí spracovaných do krátkeho videa. Opäť svoju úlohu zohrala nebezpečná organizácia, ktorá hlavného hrdinu pripravila o otca a samozrejme, na scéne sa objaví aj biologicky upravený pavúk.

Miles Morales je výborne napísaný charakter, ktorý sa bez problémov vyrovná  Peterovi Parkerovi

Toľko k predchádzajúcim udalostiam, na ktoré plynule nadväzuje dianie v aktuálnej novinke. Peter Parker tu ide do úzadia, stáva sa len odborným mentorom, zatiaľ čo Miles si v uliciach špiní ruky a postupne sa učí ovládať svoje novo nadobudnuté schopnosti. Po adrenalínom nabitom úvode, v ktorom Parker oznámi Moralesovi, že odchádza s Mary Jane na dovolenku, zostáva predvianočný New York v rukách nového ochrancu. Odteraz je na všetko Spider-Man číslo dva sám.

Nový Spider-Man – nové schopnosti

Hneď na začiatku objaví Miles špeciálne schopnosti, ktorými disponuje len on. Dokáže totiž absorbovať elektrickú energiu, ktorú využíva vo svoj prospech. Pomocou nej rieši rôzne jednoduché hádanky, skutočne zaujímavé využitie však nahromadená energia nachádza práve v súbojoch s rôznymi nepriateľmi. Druhou, ešte zaujímavejšou novinku, je krátkodobá neviditeľnosť, pomocou ktorej sa „Spidey“ môže rýchlo nepriateľom stratiť.

To, že im zmizne ale neznamená, že na neho zabudnú. Naopak, sú oveľa obozretnejší a neúnavne ho hľadajú, zatiaľ čo on sa potichu presúva nad ich hlavami a jedného po druhom ich eliminuje. Ak ale preferuješ akčnejší prístup, nech sa páči, hra ti ponúka dostatok súbojov, kde si overíš svoje schopnosti. Súbojový systém sa oproti minulému dielu takmer nezmenil, svieži vánok tak prinášajú len spomínané nové schopnosti.

Otázkou je, či je vôbec je potrebné v súbojovom systéme niečo meniť. Už v prvej časti sme sa žasli nad nádherne plynulými animáciami a kinematografickým vyznením priebehu samotných stretov. Je síce pravdou, že sa spôsob boja až príliš nápadne podobá tomu, ktorý bol použitý pri hrách z Gotham City, ale akrobatické možnosti Spider-Mana pôsobia ešte o chlp lepšie ako tie Batmanove.

Hrateľnosť sa od minula príliš nezmenila, autori sa držali osvedčeného, čo funguje neopravuj!

Okrem súbojov s bežnými nepriateľmi sa občas budeš musieť vysporiadať s bossmi. Tí, na rozdiel od svojich poskokov, dokážu hlavnému hrdinovi riadne zavariť. Súboje s nimi sú epické a často rozdelené na viacero častí, pričom prenasledovacie pasáže striedajú tie súbojové . Krásnym príkladom je hneď prvá polhodina hry. Novinka má pekelné tempo a tak to má byť.

PlayStation 5 opäť ukazuje svoju silu

Veľký podiel na celkovom dojme má nádherná vizuálna stránka. Už pôvodný Spider-Man ukázal, že PlayStation 4 ešte nepatrí do starého železa. Právom mu preto patrí titul jednej z najkrajších hier na tomto zariadení. Novinku sme testovali vo verzii pre PlayStation 5 a musíme uznať, že autorom sa opäť raz podaril husársky kúsok. Hra totiž vyzerá úchvatne.

S novým Spider-Manom sa môžeš preháňať ulicami zasneženého New Yorku v dvoch režimoch, pričom obidva využívajú ohromný výkon PlayStation 5. Hra tak beží v oboch režimoch v natívnom 4K rozlíšení. Ak preferuješ dokonalý obraz naplnený obrovským množstvom detailov a zapnutou funkciou ray-tracing, hra sa bude vykresľovať v 30 snímkach za sekundu. Alebo si môžeš vychutnať úžasne plynulých 60 snímok za sekundu, tentokrát ale bez spomínaného vizuálneho pozlátka.

Tak, či onak, obidva režimy majú niečo do seba a svojich fanúšikov si nájde každý z nich. Podobný prístup oceňujeme a vítame možnosti grafických volieb, ktoré sa objavujú pri konzolových hrách čoraz častejšie (napríklad v perfektnom v Demon’s Souls). Navyše sa v hre takmer nevyskytuje žiadne nahrávanie. V novinke tak môžeš prejsť z jedného konca mesta na druhé a cestou nezaznamenáš ani jedno spomalenie.

Kvalita prevažuje nad kvantitou

Už pri prvých zmienkach vývojári potvrdili, že pôjde o rozsahom menší titul ako bol predchádzajúci diel. Koniec príbehu sa dostaví po nejakých desiatich hodinách, čo naozaj nie je veľa. Po ukončení hlavnej dejovej línie by ale bola škoda z predvianočného New Yorku odísť. V rozmerovo kompaktnejšom meste sa totiž nachádza plno zábavných aktivít.

PlayStation 5 opäť potvrdzuje svoju silu, využitie ray-tracingu je ukážkové

V prvom rade ide o VR výzvy, ktoré ti pripravil sám Peter Parker a ich priebeh komentuje zábavnými vsuvkami. Miles mu zdatne sekunduje a neraz sa nám stalo, že sme museli výzvu opakovať, lebo sme sa  do týchto komentárov započúvali. Za úspešné plnenie výziev získavaš body potrebné na vylepšovanie tvojich vlastností. Tie sú po novom rozdelené do troch oblastí.

Prvá je zameraná na bojové schopnosti, druhá sa sústredí na využitie venom elektrickej energie a po investovaní bodov do poslednej kategórie sa staneš neviditeľným. Bodíky môžeš investovať podľa štýlu hrania, ktorý ti najviac vyhovuje. Samozrejmosťou je získavanie nových úderov a kombinácii, ktoré si môžeš kedykoľvek prezrieť v prehľadnom menu.

Tieto schopnosti naplno využiješ pri pomoci obyvateľom New Yorku. Tvoj kamoš Ganke Lee, ktorý len tak mimochodom pozná tvoje tajomstvo, vytvoril aplikáciu s názvom Dobrý sused Spider-Man. Práve tu budeš dostávať žiadosti o pomoc, na ktoré môžeš, ale nemusíš reagovať. V podstate ide o náhradu náhodných stretov na ulici, takto to ale dáva oveľa väčší zmysel.

Nový Spider-Man sa podaril

Aj napriek tomu, že novinka pôsobí viac ako dodatočný obsah k pôvodnému titulu, ide o výborný počin, ktorý by mal do svojej zbierky zaradiť každý majiteľ herných zariadení od spoločnosti Sony. Po vizuálnej stránke ide o úžasné dielo, najmä vo verzii pre PlayStation 5. Po stránke hrateľnosti sa síce žiadna revolúcia nekoná, ale to nikto nečaká. Už prvý diel totiž predviedol svoje kvality a táto novinka už len doťahuje detaily k dokonalosti, navyše v krásnej grafike.

Z nášho pohľadu preto ide o hodnotný, aj keď kratší prídavok, ktorý by si žiadny fanúšik superhrdinov nemal nechať ujsť. Ak ťa ale toto univerzum zaujíma a chceš sa o Milesovi dozvedieť ešte viac, určite si nenechaj ujsť vynikajúci animovaný film z produkcie Netflixu Spider-man: Into the Spider-verse. Na záver len dodáme, že okrem majiteľov next-gen zariadení je Marvel’s Spider-Man Miles Morales dostupný aj pre PlayStation 4.

9/10