+ Fenomenálny hudobný sprievod
+ Práca s kamerou
+ Dostupný v rámci Game Pass hneď v deň vydania

- Krátka herná doba
- Stealth pasáže pôsobia povrchne
- Miestami zastaralé animácie

Vývojári z poľského štúdia Bloober Team nepatria medzi žiadnu európsku špičku. Doposiaľ o sebe dali vedieť predovšetkým menšími hrami ako A-Men či Basement Crawl, pričom v posledných rokoch štúdio svoju pozornosť upriamilo najmä ku psychologickým hororom, z čoho vznikla napríklad slušná minuloročná hororovka Blair Witch.

Už takmer dekádu vývojári nosia v hlave nápad predstaviť titul, ktorý by sa odohrával súčasne v dvoch realitách. Podobnú hru chceli najskôr vydať na PlayStation 3, Wii U a Xbox 360, narazili však na technologické mantinely a kvôli nedostatočnému výkonu herných zariadení museli s vydaním hry počkať.

FonTech

Posledných osem rokov teda popri iných projektoch pracovali aj na svojej najnovšej hororovej adventúre The Medium. Spojili pritom sily s Microsoftom, ktorý si zabezpečil, že netradičný psychologický horor sa dostane výhradne na nové konzoly Xbox a PC. Ide teda o vôbec prvý exkluzívny titul vydaný na Xbox Series X/S a jednoznačne najväčšiu hru v histórii štúdia.

Na hre vývojári pracovali už od roku 2012, počkať sa oplatilo

Tvorcovia sa však s výzvou popasovali so cťou a zručnosťou ostrieľaných veteránov, Medium je totiž skvelou hrou vyčnievajúcou predovšetkým systémom dvoch realít, mrazivou hudbou a mysterióznou atmosférou. Vo všetkých ďalších smeroch ide o overenú klasiku, ktorú ale predsa len narúša zopár nedotiahnutých konceptov.

Silent Hill 2.0

V centre príbehu stojí Marianne, ktorá v úvode hry zariaďuje pohreb pre svojho zosnulého nevlastného otca. To, že sa úvod novinky odohráva v pohrebnom ústave, je viac než príhodné, Marianne je totiž médiom, ktoré dokáže komunikovať s „druhou“ stranou. Hlavná hrdinka si svoje schopnosti uvedomuje a spravidla nad nimi má kontrolu, za akých okolností ku nim prišla a prečo ako dieťa musela čeliť hrôzam, ktoré by zlomili dospelého človeka, však naďalej zostáva záhadou.

FonTech

Aj preto pozornosť v prológu hry vzbudzuje tajomný telefonát, ktorý Marianne vyzýva, aby prišla zachrániť neznámeho volajúceho a zároveň našla odpovede na otázky, ktoré ju sprevádzajú po celý život. Po povinnej úvodnej jazde sa tak médium ocitá v schátranom dovolenkovom rezorte Niwa s temnou minulosťou a začína svoju približne 10-hodinovú hernú púť.

Hra v mnohých smeroch pripomína Silent Hill, rovnakú hru však nečakaj

Na hráča tu čaká množstvo tajomstiev čakajúcich na odhalenie, väčšina z nich sama o sebe nič nenapovie, no bližšie ku finále už mozaika znepokojivých príbehov začína nadobúdať konečný tvar. Kto je manažér hotela Thomas a aké experimenty sa v rezorte vykonávali? Aké udalosti sa viažu k histórii hlavnej postavy a čo za katastrofa sa tu vlastne odohrala?

Prečítaj si aj
Recenzia Xbox Series X: Privítaj najvýkonnejšiu hernú konzolu súčasnosti

Príbeh novinky je rozprávaný pútavo s množstvom zaujímavých prestrihových scén, navyše je opradený množstvom záhad, na ktoré baví hľadať odpovede objavovaním skrytých predmetov v hre. Práve mysteriózna atmosféra spojená s temným prostredím opusteného rezortu patrí k najväčším plusom Medium. Tvorcovia sa netajili tým, že pri vývoji hry sa inšpirovali legendou Silent Hill, čo je miestami skutočne poznať.

Skôr triler ako horor

Na rozdiel od legendárnej hororovej série sa Medium nespolieha na strach z neznámeho tak intenzívne, skôr, ako hororový zážitok, novinka prevedením pripomína mysteriózny triler. Nepríjemný a ťaživý pocit sa napriek tomu tiahne celou hrou, aj keď ku koncu už sa napätie trocha vytráca a v oblasti budovania atmosféry dominuje predovšetkým úvodná polovica hry.

Duálne zobrazenie svetov pôsobí sviežo a originálne

Tu zároveň vyčnieva aj jedinečná schopnosť Marianne navštíviť aj druhý svet, na čom Medium vo veľkom stavia. Značná časť hry sa totiž odohráva súbežne v dvoch samostatných realitách, ktoré sú prezentované horizontálnym či vertikálnym rozdelením obrazovky. Dva svety sú svojim prevedením celkom rozdielne, navzájom však súvisia a to, čo Marianne vykoná v jednej realite, sa automaticky prejaví aj v tej druhej.

FonTech

V praxi to znamená, že v spirituálnom svete Marianne napríklad nájde zdroj energie, ktorým v druhej dimenzii rozbehne zaseknutý výťah alebo objaví skrytú miestnosť kľúčovú pre ďalšie napredovanie. Hádanky sú postavené na interakcii s objektami a na dualite prostredia, a aj keď bezpochyby ide o originálny i zábavný koncept, hrateľnosťou Medium príliš nevyčnieva a ide o klasickú adventúru z pohľadu tretej osoby.

V jadre overená klasika

Hráč objavuje prostredie, rieši hádanky, sem-tam skombinuje predmety, ktoré ukážu, kadiaľ sa má vydať. Poľskí vývojári v novej hre prinášajú lineárny a pomerne priamočiary svet, ktorý možno objavovať len v rámci veľmi obmedzených mantinelov. Hra neponúka žiadnu akciu ani dynamické strety s protivníkmi, a to aj napriek tomu, že hlavná postava v druhom svete disponuje špeciálnymi schopnosťami.

Hlavného antagonistu a postavu entity Maw nadaboval známy herec Troy Baker

Spestrením hrateľnosti v spirituálnej realite sú stealth pasáže či úteky pred démonom a hlavným antagonistom, bytosťou zvanou Maw. Tieto časti hry však nepatria medzi frekventované, čo je v konečnom dôsledku aj dobre, keďže predovšetkým schovávanie a tiché napredovanie prostredím miestami pôsobí krkolomne a povrchne.

FonTech

To isté platí aj o animáciách démonov, ktorí vyznievajú zastaralo, strojovo a zlyhávajú v navodení mrazivej atmosféry. Zmienené nedostatky našťastie nie sú časté, navyše ich novinka umne skrýva za autentické a vizuálne pôsobivé technické prevedenie. Hra využíva ray-tracing, čo v temnom prostredí skutočne poznať, zamrzí naopak snímkovanie, ktoré má od 60 fps ďaleko a podľa analýz sa dynamicky pohybuje medzi 35-40 fps. Od next-gen titulu, navyše určeného výhradne na nové konzoly, by sme v tomto smere predsa len očakávali viac.

Jedinečný soundtrack

Lepšie si naopak nevieme predstaviť hudobný sprievod, ktorý patrí k tomu najlepšiemu, čo hororový žáner aktuálne ponúka. Vývojári soundtrack ku hre zverili do osvedčených rúk Arkadiusza Reikowskeho a Akira Yamaoka, ktorý má na svedomí hudbu k legendárnej sérii Silent Hill, skúsenosti a cit je pri napredovaní vskutku cítiť. Hudba je minimalistická, autori sa neboja využívať silu ticha, čo ešte viac umocňuje dynamické pasáže, pri ktorých kulisy naberajú grády.

Hudba sa výrazne podpisuje na skvelom zážitku

Pochváliť tvorcov musíme aj za prácu s kamerou, ktorá je spravidla fixne umiestnená v rohu miestnosti, no nebojí sa prejsť aj do dynamického režimu. Hra tak naberá filmový nádych, dobre známy napríklad zo sérií Silent Hill či Resident Evil. Hororoví nadšenci sa tak budú cítiť ako ryba vo vode, nováčikovia si naopak budú musieť chvíľu zvykať, keďže ovládanie postavy, predovšetkým pri zmene prostredia, nepôsobí príliš intuitívne.

FonTech

Skvelá hra s drobnými nedostatkami

Prvá exkluzivita na Xbox Series X / S tak z nášho pohľadu dopadla na výbornú. Poľskí vývojári v podobe Medium prinášajú doposiaľ svoj najlepší titul, ktorý zaujme skvelou mysterióznou atmosférou, duálnymi svetmi i fenomenálnym hudobným sprievodom. Aj keď sa autori vo veľkom inšpirovali sériou Silent Hill, bolo by chybou od novinky čakať podobne autentický hororový zážitok.

Na majstra žánru poľskí vývojári ešte nedorástli, no každou vydanou hrou sa k nemu dostávajú bližšie. Tentokrát hráčov môže zamrzieť akákoľvek absencia akcie, nezáživné stealth pasáže či nepresvedčivé animácie démonov, ktoré uberajú na mrazivom hernom zážitku.

Aj napriek týmto nedostatkom je Medium skvelou hororovou adventúrou a povinnou jazdou pre všetkých milovníkov žánru. Predovšetkým, keď je hra v deň vydania dostupná aj všetkým predplatiteľom Game Pass.

8/10