Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe sú materiály TASR.

Aktualizované: Postavenie Slovenska ako „veľmoci“ vo výrobe automobilov sa opäť rozšíri. K už existujúcim automobilkám Volkswagen, Kia a Stellantis, ktoré u nás majú svoje výrobné linky, teraz pribudne aj megainvestícia od legendárneho výrobcu športových automobilov Porsche, ktorého dcérska firma už má na Slovensku svoj menší závod.

Ide o vývojové centrum Porsche Werkzeugbau v Hornej Strede, z ktorého ani v budúcnosti nebudú vychádzať hotové automobily. Porsche však v ňom plánuje preinvestovať viac ako 200 miliónov eur.

Porsche Werkzeugbau teraz na Slovensku vyrába napríklad lisovacie stroje na karosérie, overuje vyrobiteľnosť dielcov a pripravuje prototypy výrobných zariadení pre automobilový priemysel.

Presedlajú na výrobu batérií

Prevažná časť slovenskej investície, a to takmer 195 miliónov eur, bude smerovať do projektu sériovej výroby Li-ion batériových modulov pre elektromobily a minimálne šesť miliónov eur plánuje firma vložiť do projektu diverzifikácie produkcie existujúcej prevádzkarne technologického centra, píše TASR.

Vyplýva to z návrhov na poskytnutie investičnej pomoci, ktoré Ministerstvo hospodárstva (MH) SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.

Pomôže im aj Slovensko

Porsche by mohlo na investíciu do výroby batérií dostať od štátu investičný stimul vo výške 3,49 milióna eur a na realizáciu projektu zmeny súčasnej prevádzky ďalších 710 000 eur.

Oba investičné stimuly by mali byť vo forme úľavy na dani z príjmu, no o ich pridelení ešte musí rozhodnúť vláda. V priamej súvislosti s investičnými zámermi plánuje Porsche Werkzeugbau vytvoriť 65 nových pracovných miest. Tie by mali podľa podmienok stanovených rezortom hospodárstva pribudnúť do troch rokov od ukončenia investície.

Porsche Werkzeugbau už v minulosti investičný stimul od Slovenska dostala. V roku 2019 podporila vláda jej projekt „Centrum automatizácie a robotizácie automobilovej výroby“ formou dotácie na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok v nominálnej hodnote dva milióny eur.

Pôvodný článok z 26. apríla 2022: Celý koncern VW aktuálne výrazne investuje do elektrických technológií a jedna masívna „finančná injekcia“ by podľa nových správ mala prísť aj na Slovensko. Porsche totiž chce u nás postaviť fabriku na výrobu podzostáv batériových článkov pre elektrické autá. Vybudovanie továrne má stáť zhruba 200 miliónov eur a zrejme začne už do niekoľkých týždňov.

Znovu západ Slovenska

Továreň pritom podľa informácií vyrastie v Horenej Strede, ktorá sa nachádza v okrese Nové Mesto nad Váhom. Masívna investícia tak prinesie stovky nových pracovných miest, avšak znovu na západnom Slovensku.

Nemecká automobilka totiž už má v tejto oblasti vybudované centrum automatizácie a robotizácie, a tak by jej stačilo iba rozšíriť komplex o spomínanú fabriku na výrobu komponentov pre elektromobily. Spustenie výroby novej fabriky sa očakáva už koncom roka 2024.

Táto informácia však otvára ďalšie nadväzujúce otázky. Ak by sa v Hornej Strede kompletizovali batériové packy pre elektromobily, bratislavský závod VW sa môže čoskoro preorientovať na výrobu elektromobilov. Pre koncern VW to znamená mať blízko seba dve dôležité „montážne haly“, jednu na kompletizovanie batérií a druhú na zostavovanie celých elektromobilov.

Elektromobil Porsche Taycan je populárny

Prémiová automobilka Porsche minulý rok riešila pomerne zásadný problém, ktorý ale CEO Porsche Oliver Blume nazval „príjemným problémom“. Objednávky na elektrický Taycan prekročili očakávania samotnej automobilky, čím sa predĺžili čakacie doby na vozidlo až na pol roka.

Aj napriek tomu je ale automobilka vo vyjadreniach o elektromobiloch pomerne opatrná. Okrem luxusných vozov vyrába Porsche aj športiaky a skutočné športové auto nie je iba o rýchlosti.  Svoje si o tom myslí aj viceprezident nemeckej prémiovej automobilky Porsche. So súčasnými technológiami vraj ešte nedokážu vyrobiť športový elektromobil takých kvalít, aké má legendárne Porsche 911.

Martin Katler/FonTech

Športiak by totiž mal byť aj dobre ovládateľný, nemal by byť pretáčavý či nedotáčavý a mal by dobre držať na ceste. Faktorov, ktoré definujú špičkový športový voz, je hneď je niekoľko. Legenda menom Porsche 911 tieto faktory spĺňa a pre mnohých ide o svätý grál toho, ako by malo vyzerať sériovo vyrábané, naozaj rýchle auto. Aj americké „muscle cars“ sú rýchle, no veční neprajníci budú namietať, že „vedia ísť iba rovno“.

Najmä tie staršie v zákrutách na európske športiaky výrazne strácajú. Môže za to umiestnenie motora, menej prepracovaný podvozok či celková hmotnosť, ktorá sa nedá oklamať ani pri elektromobiloch, nezávisle od rečí o „nízkom ťažisku“ vďaka akumulátorom v podlahe.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú