Aktualizované 21. 5. 2022: Kapsula CST-100 Starliner sa po prvý raz v histórii úspešne spojila s Medzinárodnou vesmírnou stanicou, informuje SpaceNews. Podarilo sa jej to vyše 24 hodín po jej nočnom štarte na rakete Atlas V.

K samotnému dokovaniu došlo približne o hodinu neskôr, než sa pôvodne predpokladalo. Inžinieri museli totiž riešiť menšie technické problémy, k ničomu vážnemu však nedošlo a misia je aj naďalej úspechom pre Boeing, ktorý je voči SpaceX zásadne pozadu.

Počas letu k ISS sa Starliner stretol s problematickým termálnym chladením kozmickej lode, no firma podotkla, že celkovo funguje v poriadku. Podľa NASA sa do systému mohla dostať vlhkosť (zrejme najväčší nepriateľ Boeingu), ktorá upchala filter a spôsobila nárast tlaku.

Starliner má zotrvať na stanici do 25. mája, kedy sa od nej odpojí a vráti sa na Zem. Na rozdiel kapsuly Crew Dragon však nepristane na mori, ale na súši pomocou tlmiacich balónov.

Pôvodný článok:

Kozmická loď Starliner vyvíjaná spoločnosťou Boeing sa po rokoch neustálych problémov dostala naspäť do vesmíru, aby NASA dokázala svoju spoľahlivosť a schopnosť vynášať jej astronautov na Medzinárodnú vesmírnu stanicu, informuje SpaceNews.

Ani tentoraz sa to však nezaobišlo úplne bez problémov.

Zlyhal pohon

Svoj náhradný demonštračný let k ISS bez posádky mal Starliner vykonať už v minulom roku, avšak kvôli problémom s vlhkosťou prenikajúcou cez niektoré ventily to nedokázala a po mnohých problémoch sa stal na smiech dokonca aj samotnému Rusku, ktoré navrhlo svoju pomoc s týmto projektom.

Raketa Atlas V v konfigurácii N22, teda bez aerodynamických krytov nákladu (N), dvomi prídavnými raketovými motormi na pevné palivo (2) a dvomi raketovými motormi RL-10 na druhom stupni stroja (2) odštartovala z Mysu Canaveral o 00:54 nášho času a z jej strany prebehla misia, ako už býva pri tomto stroji zvykom, ukážkovo.

Starliner naštartoval svoj vlastný pohon 15 minút po štarte, kedy sa odpojil od druhého stupňa s názvom Centaur. Ako sa ale ukázalo na neskoršom brífingu, počas neho mala kozmická loď problém s dvomi z dvanástich dýz, pričom prvá zlyhala už po sekunde a druhá, ktorú softvér zvolil ako náhradu, zlyhala po ďalších 25 sekundách. Posledná z nich fungovala po zvyšok procesu.

Mal množstvo problémov

Počas predchádzajúcej prvej demonštračnej misie OFT-1 sa objavilo obrovské množstvo problémov, ako napríklad riziko nárazu krytu kozmickej lodi po jeho oddelení. Softvér sa podarilo upraviť len niekoľko hodín pred návratom na Zem. Problémy s časovaním jednotlivých procesov zase spôsobili, že NASA nepovolila priblíženie k ISS.

Napriek tomu uspel

Podobné vesmírne stroje a zariadenia sú navrhnuté tak, aby dokázali aj v prípade zlyhania niektorých systémov svoju misiu dokončiť a ani Starliner nie je výnimka. Vďaka záložnému pohonu sa mu napokon podarilo dosiahnuť správnu obežnú dráhu a je na dobrej ceste k ISS, ku ktorej má doraziť dnes v noci.

Boeing sa však napriek tomu problémom zaoberá a snaží sa prísť na to, prečo spomínaný pohon zlyhal. Tieto motory, označované ako OMAC (orbitálne manévrovanie a ovládanie orientácie), sú používané primárne pri zmeny obežnej dráhy a následne pri jej opustení. Podľa manažéra NASA pre komerčné posádky o veľký problém nejde a OMAC pri dokovaní ani používaný nie je.

Boeing na záver dodáva, že okrem tohto problému vyzerá všetko skvele a Starliner je v perfektnom stave. V prípade bezchybnej misie môže Boeing pokračovať a už koncom tohto roka vyniesť prvú skúšobnú posádku, avšak podľa NASA sa bude tento termín odvíjať od potenciálnych chýb nájdených v rámci prebiehajúcej misie. Aj keď zatiaľ zlyhanie motorov misiu neovplyvnilo, tento problém je nutné vyriešiť.

Boeing

V porovnaní s konkurenčným Crew Dragonom je Starliner o niečo väčší a podľa všetkého bude na ISS vynášať naraz až 5 astronautov namiesto štyroch, ako to robí SpaceX. Nie je však vyššia len jeho celková cena, ale aj cena za jedno sedadlo, keďže samotná raketa Atlas V nedokáže pristáť a je teda drahšia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú