Slovensko sa pripravuje na príchod vodíka do osobnej dopravy. Minister hospodárstva Richard Sulík pred 2 týždňami informoval o vybudovaní prvých dvoch čerpacích staníc a zároveň bolo pri tejto príležitosti odhalené aj prvé vodíkové auto, ktoré sa bude na našom trhu predávať. Zistili sme exkluzívne detaily o spustení predaja a dostupnosti staníc.

Prvé vodíkové stanice budú na Slovensku dostupné už v tomto roku. Rezort hospodárstva v rámci vodíkovej stratégie bojuje za presadenie vodíkových technológií na našom trhu, kde sa majú uplatniť aj v osobnej doprave. Napriek tomu, že vodíkový pohon je často kritizovaný aj samotnými automobilkami, má v tomto priemysle veľký potenciál.

Na túto tému sme sa prednedávnom porozprávali aj s odborníkom z Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý nám poskytol detailný pohľad na to, prečo by sme sa mali s vodíkom naučiť žiť. Viac zaujímavých informácií sa dozvieš v našom veľkom rozhovore.

Ďalšie zaujímavé články:

Predaj prvého vodíkového auta na Slovensku začne čoskoro

Pre Slovensko tak bude tento rok v oblasti vodíkových technológií v osobnej doprave prelomový. Prvé dve čerpacie stanice s vodíkom majú podľa informácií ministra hospodárstva vyrásť už do konca roka v Košiciach a v Bratislave.

„Podľa ministra hospodárstva má vodík má z dlhodobého hľadiska pre Slovensko obrovský potenciál, a to aj v oblasti dopravy. Základom je však potrebná infraštruktúra. MH SR chce preto v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) vybudovať na Slovensku niekoľko vodíkových staníc.

Umiestnené budú tak, aby rovnomerne pokryli územie SR. Hovoriť o konkrétnych termínoch a ďalších podrobnostiach je však v tejto chvíli predčasné,“ informovalo FonTech.sk tlačové oddelenie MH SR.

Redakcii FonTech.sk sa však podarilo získať informácie, že prvé vodíkové stanice na Slovensku majú by dostupné v druhej polovici roka. Prvé vodíkové auto, Toyota Mirai, bolo pre slovenský trh oficiálne odhalené predčasne. Jeho odhalenie sprevádzalo práve oznámenie o vybudovaní prvých vodíkových staníc.

Doteraz nebolo známe, kedy Toyota začne s predajom tohto vozidla. Hoci tak mohli mnohí predpokladať, že predaj bude spustený až po otvorení prvých vodíkových staníc, automobilka sa rozhodla inak.

Redakcia FonTech.sk zistila bližšie informácie o spustení predaja. Toyota Mirai sa má na Slovensku oficiálne začať predávať už v marci. Detaily o cenách výrobca neupresnil. Hoci slovenské ceny zatiaľ nie sú známe, pre porovnanie uvádzame ako príklad ceny v USA, kde sa Toyota Mirai 2. generácie predáva v dvoch verziách XLE a Limited.

NEPREHLIADNI
Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy

Prvá dostupnejšia Toyota Mirai XLE je na americkom trhu k dispozícii od 49 500 dolárov, za verziu Limited si tam zákazníci zaplatia 66 000 dolárov. S predajom tak spoločnosť začne už niekoľko mesiacov pred oficiálnym dokončením prvých vodíkových staníc. Môžeme však predpokladať, že prvé kusy budú novým majiteľom doručené s istým oneskorením.

Zobraziť celú galériu (0)
Toyota Mirai 2. generácie ponúka dojazd 650 km. Dostupná bude aj na Slovensku. Zdroj: Toyota

Bez vodíkových staníc je totiž Toyota Mirai na Slovensku nepoužiteľná, vodiči by museli chodiť pre dopĺňanie vodíka do zahraničia. Z Bratislavy napríklad do Rakúska, kde sa najbližšie stanice nachádzajú v okolí Viedne.

Cena prvých dvoch vodíkových staníc na Slovensku by sa mala potom pohybovať podľa vyjadrení Petra Blaškoviča, generálneho riaditeľa Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry, zhruba od 500 000 € až do 2 000 000 €. Slovensko však bude čerpať financie na vybudovanie čerpacích staníc na vodík z eurofondov pre inovácie.

Vodíkové automobily by sa mali neskôr dočkať aj štátnej podpory vo forme dotácií, podobne, ako to bolo v prípade plug-in hybridov a elektromobilov. Bližšie detaily k tejto téme zatiaľ nie sú známe, no minister potvrdil, že chce podporiť aj nákup týchto vozidiel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom