Dopravné zápchy v mestách komplikujú situáciu na cestách a neraz musia vodiči čakať aj desiatky minút, kým sa presunú z jedného konca veľkomesta na druhý. Mnohí ľudia riešia túto situáciu nákupom bicyklov a v posledných rokoch aj elektrických kolobežiek, ktoré však zákon doteraz nerozlišoval od tých klasických. Najnovší návrh zákona o cestnej premávke upraví podmienky pre elektrické kolobežky a ich používatelia budú považovaní za vodičov nemotorového vozidla.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Trh s elektrickými kolobežkami sa v posledných rokoch rozrástol aj u nás na Slovensku, kde o tieto dopravné prostriedky javí záujem čoraz viac zákazníkov. Vďaka elektrickému pohonu a batérii môžu ľudia na elektrických kolobežkách jazdiť na vzdialenosť niekoľko desiatok kilometrov rýchlosťou až približne 50 km/h. S rôznymi inteligentnými funkciami sa tak stal z týchto prostriedkov najmodernejší trend v doprave, ktorý sa však rozhodol po dlhom čase regulovať aj zákon.

Slovensko upraví podmienky pre používanie elektrických kolobežiek v cestnej premávke

Doterajšia podoba zákona totiž nerozlišovala používateľov klasických kolobežiek, ktoré je treba tlačiť ľudskou silou, a tých, ktorí jazdili na kolobežkách s elektrickým pohonom. Každý z nich bol považovaný za chodca a teda im zo zákona nevyplývali povinnosti, ktoré platia pre cyklistov ako vodičov nemotorových vozidiel. Tento stav sa však rozhodla zmeniť novela zákona, ktorú predložilo Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.

Zobraziť celú galériu (2)
Alfawise (Úprava redakcie)

Upravuje sa pritom zákon 106/2018 Z. z. § 4 – Kategórie vozidiel ods. 8, kde budú po novom definované elektrické kolobežky ako „kolobežky s pomocným motorčekom“, pri ktorých slúži na pohon okrem ľudskej sily aj elektromotor. Používateľ takéhoto dopravného prostriedku sa tak stane vodičom nemotorového vozidla, ktorým je aj cyklista a vodiči iného vozidla ako kategórie L. Zákon však nerozlišuje výbavu, výkon, či iné vlastnosti a teda sa týka všetkých kolobežiek s motorčekom.

Zobraziť celú galériu (2)
Po úprave zákona sa staneš vodičom nemotorového vozidla, ako v prípade cyklistov, Unsplash

Nenechaj si ujsť
Od 1. júla musia byť všetky elektromobily hlučné. Prichádza nariadenie z EÚ

Používateľom týchto prostriedkov tak pribudnú povinnosti ako cyklistom a budú považovaní za účastníkov cestnej premávky. Rovnako tak budú musieť aj vodiči kolobežiek s pomocným motorčekom jazdiť podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke po ceste vyhradenej pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba. V opačnom prípade sa jazdí pri pravom kraji vozovky. Ani vodiči elektrických kolobežiek nesmú podľa zákona jazdiť bez držania riadidiel alebo spôsobom, ktorým by ohrozili iných účastníkov cestnej premávky.

Netreba zabúdať ani na povinné reflexné prvky, ktoré sú potrebné za zníženej viditeľnosti a počas noci. Samotné elektrické kolobežky sú už vybavené svietidlami a odrazovými sklíčkami, no reflexné prvky musí mať na sebe aj jej používateľ a mimo obce je povinný nosiť aj ochrannú prilbu.

Pre vodičov elektrickej kolobežky platí aj tolerancia na alkohol v krvi a pri cestnej kontrole môže nafúkať maximálne 0,5 promile. Všetky tieto zmeny zákona o cestnej premávke pritom začnú po schválení novely platiť od 1. januára 2020.